Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 11457 ggr
jn84
7

Riktig wokpanna

Jag skulle vilja ha en sån där riktig wokpanna, en sån där tunn istället för en tjock teflonpanna (ikea-typ). Men frågan är, måste man ha en bättre värmekälla än den vanliga spisen? För i sånt fall är det ju ingen idé att jag köper någon, för jag har bara en vanlig spis att använda…

Maria
0

Jag för min del har haft en tunn (köpt i en asiatisk butik). Det blev inte riktigt bra med en vanlig spis. Jag föredrar en gjutjärnswok istället för teflon. Helt perfekt att woka i och att även fritera i.

/Maria

Illan
0

Jag har en i kolstål från Ken Hom (kock från BBC med egen serie av grejor) som jag är förtjust i. Men man kan inte gå ifrån utan det är verkligen "stir fry" som gäller, annars bränner det fast. Den blir bättre också för varje gång jag använder den.

Mariana-clarissa
0

Jag håller med B

vanlig teflonpanna duger utmärkt

från ikea

Trilla
0

http://matlust.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=6c407fa2-a0b6-4914-a422-8848e92f6d34

Svarar väl egentligen på alla wokfunderingar man kan ha. Är i alla fall ruskigt nöjd med den jag beställde en bit ner i tråden.

Illan  Om man bara bränner in den på riktigt verkar det funka i alla fall min, men sen blir den säkert bättre och bättre också.

//Håkan

chinerunner
0

Nu har jag lagt upp lite wok info på min domän.

Jag fyller på så småningom. 

Patrik

ErikJohan
0

För er som vill läsa mer om wokpanna så håller vi på att skapa en hemsida om just wokpannor och asiatisk mat. Se föregående länk.

chinerunner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Not Found

Sorry, but you are looking for something that isn't here.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Kommer upp för mig när jag går till länken.

Men jag hoppas ni kommer upp med sidan.

Jag är besatt av wokar.

dolfen
0

Per har en rejäl wook. (Han i "Vad blir det för mat"). Förvånad Glad

Det jag inte riktigt förstår är skillnaden i stekresultatet, med en flatbottnad vokpanna och en vanlig stekpanna.

Försvinner inte själva "grejjen" med den flata bottnen!?

(När det gäller grillpanna, får man ju "grillränder",om man nu skulle vilja ha det.)

Maria
0

Själva det "flata i botten har inte så stor yta) Det är väl mer för att den ska stå stilla på spisen.

Ett bra tips är om man har elspis att använda den stora plattan så får man liksom mer värme upp under woken. Vitsen med en wok är ju att det är hett i botten och svalare uppåt kanterna så man kan fördela maten lite när man wokar.

/Maria

chinerunner
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bäst blir det med 7-10 kilowatt under gjutjärnsskålen.

Då förseglar den köttet omedelbart och bryner det till en god karameliseringsyta.

Sedan reducerar den ner såsen på ett vipps medans det ännu finns kvar hetta i godset.

Här ser du min gjutjärnswok göra ett fint jobb med fläskfile.

Maria
0

Nu har ju inte alla tillgång till "eld" under woken. (Själv har jag sedan ett halvår gasolspis och det blir så fint att woka.)

Men jag har wokat i många år på elspis med utmärkt resultat.

/Maria

dolfen
0

I ett program om Kina och wookning, jag såg för längesedan sa de ungefär (ej citat då det var ett tag sedan):

Att använda en wook och att strimla ingredienser, ger kort tillagningstid med liten bränsle-åtgång.

Sånt förstår och gillar jag! Glad

Om jag haft trädgård hade jag nog klurat ut någon sorts grill/wook. Cool

(En fast grill, som en riktig wook-panna lätt kan ställas på.)

Maria
0

Jag har satt min wok på vanliga grillen ute ocksåGlad

/Maria