Snabba toscarutor med kanel
Mm, här har ni jättegoda och enkla kakor. Går utmärkt att stoppa i frysen - och de är dessutom kanongoda som djupfrysta. Originalet kommer från en gammal kompis - jag har halverat botten men däremot inte toppingen, det är ju så gott med knaprig, kola-seg topping.. Och dessutom har jag lagt till kanel. Härligt!
Toscarutor med kanel
Botten:
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
90 g smör, smält
Topping:
75 g smör
2 dl socker
1,5 dl grädde (Kelda Lagalätt använde jag)
1 dl sirap
200 g kokos
1 msk kanel
Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda ner alla övriga ingredienser, rör till en jämn smet. Häll i en bakplåtspappersklädd liten långpanna, och grädda i 10-12 minuter i 200 grader.
Under tiden gör du toppingen - blanda allt i en kastrull, låt smöret smälta och smeten koka upp. Ta ur kakan, bred över allt, och grädda i ca 10 minuter till. Låt svalna, skär i bitar.

mm toscarutor en klar favoritkaka.
Men brukar du inte ha i hackad mandel och hasselnöt?
Inte i de här, nej. I vanliga toscakaka - jajamensan, och då har jag däremot ingen kokos.

Nu hänger jag med! =)
hm, Fast det borde bli dubbelt så gott med både hackade nötter OCH kokos… (nu avslöjar jag mig allt vilken liten gottegris jag är..)

Det låter riktigt smarrigt, Anne. Du kanske sitter inne på ett recept på såna här kaffeglasyrrutor (mockarutor??) också. Ni vet, såna bruna saker med kokosflingor på.
Jag minns en smak från barndomen som jag får associationer till, och som jag tror är såna kakor, men jag vet inte riktigt, och vill gärna veta, för jag måste hitta den smaken igen. Har det hänt nån annan förresten, att minnas en smak så att den liksom framträder när man tänker på den??

#4, kärleksmums även kallade. Det vet jag att Anne har ett recept på på sin blog:)

#4 O ja. Framförallt lyckliga semesterminnen är för mig förknippade med smaker. Och dofter, inte minst.
Pia - det har jag väl inte alls det. Däremot har jag ett foto. Jag måste testbaka.. har ett recept liggandes från Pers familj, men det var evigheter sen jag gjorde det själv.
Får återkomma i ärendet. :)

Kärleksmums…. gillar nog mina namnförslag bättre ;) Känns inte helt OK att gå in på ett fik, och beställa en Kärleksmums om det nu skulle gå.
Tack för otroligt snabb återkoppling.

Anne, gu så pinsamt! Jag tyckte precis att jag verkligen läste receptet förut och inte alls bara såg en bild *f'låt*. Å andra sidan har du ju nu en alldeles utmärkt ursäkt att baka dem:)
Mm, jodå, har rentav letat fram receptet. Men hade ingen kokos hemma.. suck, imorgon kanske. :)

Hej Pelle;
Du kan få mitt och naturligtvis ligger mamma bakom det 
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk
4½ dl mjöl, 2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker, 1 msk cacao
150 g smör/margarin (smält)
Rör ägg och socker poröst, tillsätt vaniljsocker, cacao samt blanda ned mjölet (blandat med bakpulver) växelvis med mjölken. Rör sist ned det smälta smöret. Smeten i en smord och bröad form (långpanna) och grädda i 225 C ca 15 minuter
Sedan till det gôttigaste;
2hg siktat florsocker, 4 msk smält smör, 4 msk kallt kaffe, 1 msk cacao, 2 tsk vaniljsocker. Blanda ihopa och häll smeten över kakan medans den är varm. Avslutningsvis kokos
//Lise-Lotte

Tackar för inspirationen. Fram för fler snabba kakor som man kan frysa, har man en idrottande kille så förväntas man som mamma baka till lag kassan.