Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 4059 ggr
Scrog
0

Recept på pil-pil sökes

När vi var i Spanien i våras åt vi flera gånger räkor pil-pil. Det var fantastiskt gott. Det var typ en tapas rätt, en skål med räckor som severades ryckande het i en mycket kryddrik sås med mycket vitlök. Har sökt på nätet utan att hitta nått bra recept. Köpte en påse med pil-pil kryddmix som jag har varit mycket försiktig/snål med Glad men nu börjar den trots allt ta slut Gråter.

Är det någon här som vet var man kan få tag i pil-pil kryddor i Sverige eller om man kan blanda till pil-pil själv?

/Scrog

Kaj
0

Hittade denna länk.

"En snabblagad spansk tapasrätt med smak av vitlök och chili. Om bara scampin är tinad går den blixtsnabbt att göra. Kom ihåg att köpa ekologisk scampi". Läs mer om Pil Pil receptet här

Pernilla
0

Låter spännande, Scrog! Hojta om du hittar mixen - och berätta gärna var, i så fall!

//Pernilla

Kaj
0

Pil Pil är väl chilli peppar tillagad på ett speciellt sätt.

Hittade även denna länk till ett recept (dock på engelska men ganska lätt att följa).

http://www.majesticspain.com/majestic_gambas_al_pil_pil.htm

Scrog
0

Tack för hjälpen, #3 ser ut att kunna vara det jag var ut efter. Antar at det finns ett otal varianter på detta, skall försöka mig på #3 vid tillfälle. Återkommer med hur resultatet blev.

Blev lite fundersam över ett par ingredienser:

1/2 chicken stock cube = 1/2 kycklingbuljongtärning antar jag

3 bay leaves =?

/Scrog

Pelle
0

Bay leaves = lagerblad.

Kanske borde starta en tråd för språkfrågor? Till exempel så smakar ju Cumin (spiskummin) helt annorlunda än Caraway (Kummin), och det kan ju förstöra det bästa recept.