Glass-favoriter
Är inte så himla förtjust i glass egentligen *nä faktiskt*, men när det blir av så brukar det bli någon av följande favvisar:
-pistageglass med riktigt mycket pistagenötter (dock är utbudet av högst varierande kvalité så det är lite vågspel att köpa. Men vad vore livet utan risker:)
- Stockholms glasshus (Valhallavägen, Götgatan och vid Rörstrandsgatan) har många goda smaker, t ex Schweizertoffee, banan och Suppa Inglese
- indisk glass, kulfi, är väldigt fräscht och gott
- Lidl har flera goda och riktigt lyxiga glasser till superlåga priser, valnöt är fantastiskt gräddig och full av valnötter. Även Straticciella är god.
- Haägendasz lemon cheesecake är helt ok:)
- Åt en helt underbar saffransglass förra vintern, köpt på Coop, tror den hette ngt i stil med Krögarnas favorit. Alldeles full av saffran och så otroligt len och mild i smaken *mmmmm* Hoppas hitta den i år igen:)
Kanske har jag glömt något på vägen… Minnet är bra men kort:)
Har hört talas om alldeles speciell och lyxig glassbar i Söderköping. Har någon varit där??
Och vilka är era favoritglassar?
Häagen-Dazs jordgubb är överlägset bäst. I världen. Men den finns inte längre i Sverige, utan är ersatt av "Strawberries & Cream".. den går också ner, men är inte lika bra. Även Macadamia Nut Brittle är fin, från samma märke. Och Dulce de Leche.
Sen gillar jag Ben & Jerrys, och då främst Cherry Garcia. Körsbärsglass med mörk choklad, mmm!
I Söderköping ligger Smultronstället ja, de har fantastisk glass. Ett solklart resmål på sommaren :)

Macademia nut är också ok, fast den påminner mig lite väl mkt om Aussie schampo då…:) Jordgubbsglass gillar jag nästan aldrig… Inte heller denna Strawberries and Cream - men det är ju bra, då blir det mer för dig:)
Dublin Mudslide från Ben & Jerry är suveränt god… Bara deras coola namn är ju en orsak i sig att köpa glassen *l*
Så klart du skulle veta vilket glasställe jag paratde om:)

#1 Nejnejnej. Njet. No. Och Nej på alla andra språk jag kan komma på. Överlägset bäst i världen kan bara Lejonet och Björnens Saffran/Honungsglass vara. Den är mäktig, så en kula räcker. Men den är så god att man blir tårögd.
Tycker för övrigt att GB:s light-chokladglass är förvånansvärt god.
Jag gillar ofta sorbet mer än glass. T ex hallonsorbet!
Håller med Pernilla om GB:S chokladlättglass. Den tillsammans med varma hallon är riktigt dubbelmumsigt!
Mvh // Johan
#Pernilla, Jag håller med dig! Bara tänka på den glassen gör mig glad!!

# 3 och 5, saffran är kanon, men honung kan jag bara inte med:(( (Har en mamma som är grav honungsmissbrukare, hos mig får hon dock klara sig utan…:)
Skall dock testa chokladlighten! Ja med hallon, gott! Borde vara gott med varma körsbär eller körsbärs-sås oxå…
Lejonet & Björnen gör mina favoritglassar. Det finns massor avgoda smaker. Italiensk choklad och tiramisû till exempel. Kan ingen lägga ut ett recept på tiramisû för resten?
Vänliga hälsningar
Niklas

Ja vanlig hederlig efterätts tiramisu *gottis* och inte glassen tack (fast den låter god den med), tror säkert Anne har det *vink, vink*
Ranieri hade enormt god tiramisûglass men de finns inte längre. Jag åt det varenda dag. Tur att det inte finns längre.
Vänliga hälsningar
Niklas
Här kommer en tiramisû recept som jag har fått av en god vän som bodde i Italien:
Tiramisù: 500g mascarpone, 100g socker, 5 ägg, starkt kaffe, savoirdi kex (lady fingers), kakao eller riven blockchoklad Separera äggulan från vitan.
Vispa därefter gulorna tillsammans med sockret. Rör sedan ner mascarponen och vispa. Vispa äggvitorna till hårt skum i en annan skål. Lägg ihop innehållet i de båda skålarna och rör runt. Doppa kexen i kaffet och lägg ett lager i en form. Häll smeten över kexen. Upprepa tills formen är fylld.Översta laget ska toppas med kakao eller chokladet.Ställ i kylskåpet i minst 10 timmar. Och njut!
Lycka till!

Tack Jessie! *gott*