Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: matbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1883 ggr
Sehvrin
0

Mörkt filmjölksbröd

Jag tänkte tipsa om ett jättegott och jättelättbakat bröd: Mörkt filmjölksbröd

Jag brukar ta bort aprikoserna, russinen och hasselnötterna, samt bara ta en deciliter sirap (alternativt ½ deciliter om jag river ner ½-1 äppel) Annars blir brödet jättesött (är rätt sött med bara 1 deciliter)

Ingredienserna går att variera lite som man vill så det är rätt kul att baka brödet och testa olika varianter

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anne
0

Tack! Kul, måste prova. Jag har aldrig riktigt lyckats med riktigt mörka bröd, men det här ska jag prova!

Illan
0

Å jag tjatar som en envis dåre: Finns det något liknande bröd UTAN mjölkprodukter i? Har försökt att ersätta filmjölken med solhavre och resultatet blev väl sisådär!

Såna bröd är ju så supergoda - men delar av familjen kan inte äta något med mjölk i.

[Asta]
0

Själv har jag svårt för de här bröden. De blev ju väldigt populära för några år sedan och är ju väldigt enkla och bra att baka. Dessvärre kan jag inte med bikarbonaten som jag tycker slår igenom alldeles för mycket. Men fixar man bikarbonaten så är de bra. Sambon gillade dem väldigt mycket så ett tag brukade jag baka dem ändå, men till sist blev jag trött på att baka bröd som jag inte själv ville äta.

Ett bröd som väl inte är riktigt lika enkelt men nyttigt och som inte har mjölk eller filmjölk i sig är Lisas hälsobröd*. Vill man pyssla lite med surdeg så finns det ännu mer att roa sig med. Men det här är ett förslag i alla fall.

*Länk bortplockad då den var bruten /DesK