misslyckat? -men oh så lyckat!
Har ni varit med om att tillaga något som blir "misslyckat" men så säger alla "oh så lyckat!" På min 40-årsdag skulle jag baka Hovdalatårtan eftersom det finns ett par glutenintoleranta i vänkretsen.( Det är samma recept som Rörträsktårtan http://www.geocities.com/itilstam/recept/ror.htm)
Jag fördublade och fördubblade och bakade bottnar eftersom vi skulle bli ett 60-tal gäster. Sedan på morgonen fördubblade och fördubblade jag kolasmeten och kokade och kokade. Gästerna kom och smeten var på spisen. Den tjocknade aldrig! Så vi hällde upp den i bringare. Serverade bottnarna och satte vispgrädde och kolasmet bredvid. Alla tyckte det var bra för då kunde alla ta så mycket de själva ville av tillbehören. Det blev massor av kolasmet över som vi använde senare till glassen. Suveränt gott och hållbart!
Vilken härlig lösning!! :) Nej, en del recept kan inte dubblas, och just godisrecept (kolasås får nog räknas dit) är ofta himla känsliga. Tur att det gick bra ändå :)

Ska man fördubbla kolarecept så måste man använda en gryta med dubbelt så stor yta och använda dubbelt så hög effekt på spisen. Det ska nämligen koka bort dubbelt så mycket vatten från smeten.
Tack Aktietrader, jättebra förklaring till hur det funkar. (Fast ska det inte vara dubbelt så stor yta ELLER dubbelt så hög effekt? Äh, kemi är inte min starka sida.)

Den dubbla effekten är det viktigaste, men har du inte större gryta så kommer det säkert bubbla över.
Tänk på att en 41% större diameter på grytan är det samma som dubbelt så stor yta.

#1 och #2
Jo, tack det fick jag också höra från vissa Besserwissrar i släkten, vad jag menade var att man kan "misslyckas" och ändå blir slutresultatet blir så mycket bättre!
Är det ingen som har en sådan erfarenhet?