Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: förrättersmårättertillbehör
Läst 2810 ggr
rakuLotta
0

Goda såser till fisk

Jag har idetorka och tänkte starta upp en tråd där vi kan tipsa om goda såser till fisk. Kalla eller varma. Just nu är jag sugen på en god varm sås så gärna detGlad

rakuLotta
0

Jag börjar med min som jag ALLTID gör ( därför behöver jag variation)

Finhacka :

charlottenlök, purjolök, morötter och rotselleri

fräs dessa lätt i pannan. Häll över 2 deciliter vitt vin och 4 deciliter grädde. Lägg i en fiskbuljongtärning( eller ännu hellre egen kokad fiskfond)  och låt det koka ihop några minuter tills det tagit smak av grönsakerna. ( du kan mixa såsen om du vill ha den helt slät. ) Smaka av med salt och peppar. När den är färdig kan du tillsätta färsk hackad basilika och persilja, det  går att utesluta detta också.

Denna sås använder jag till det mesta, även som gratängsås och lägger till lite räkor.

Martin
0

Förvisso en kall, men ändå.

En burk minifraiche och sedan kryddar man den med persillade och smakar av efter hand. Äter den främst till lax, men fungerar till de flesta fiskrätter tycker jag.

En annan variant är ju en romsås, minifraiche igen och sedan svart eller orange (eller båda) rom som man rör ner ett par skedar av i minifraischen. Kall sås, detta också. Garneras med fördel med persilja eller dill, lite beroende på vilken fisk man äter.

mvh Martin

Jalking
0

Suveränt god kallsås:
Creme fraiche, finhackad rödlök, torkad dill, Kalles kaviar. Eventuellt lite aromat. Låt gärna stå över natten.

Faktiskt god även till korv och pommes frites.

Bregotta
0

Matlagningsyoughurt (eller lite fetare med creme fraiche) blandat med en rejäl bil riven chèvre, lite flingsalt och svartpeppar blir en jättegod kall sås till exempelvis lax (ungskokt eller stekt) men även till grillat kött. Blir bäst om såsen görs några timmar i förväg och får stå till sig ett tag.

rakuLotta
0

Perfekt allihopa. Fortsätt gärna. Ju fler desto bättre! Man kan ju i och för sig kolla på Ica eller Arla eller andra sajter, men det är ju kul att få allas favoriter.!