Favoritrecept med lamm?
jag har ett halvt lamm i frysen - ett par lammstekar, massor av lammracks, och en del mer anonyma saker som nog får bli gryta. har ni några favoritrecept? :)
Det här skulle jag nog testat 
Det här såg spännande ut med 
Båda ser jättegoda ut, men jag har varken lammfärs eller några vettiga grytbitar. (Det är mycket ben på de "restbitar" jag har.)
Åh, jag letade efter receptet som vi gjorde vår lammstek på några gånger, men jag kan inte hitta de
Det var i alla fall en massa örter och vitlök som man gned in den med, och salt. Sen lagade vi den i ugnen på rotgrönsaker.
Lammstek brukar jag sticka en massa hål i och i dessa hål sticker jag ner rosmarinkvistar och vitlöksklyftor. Sedan massera in salt och peppar. Steka. Gott.
Gör får i kål nu när det finns fin vitkål! Rena goda smaker, om än inte så glammigt
Min syster gör en riktigt god indisk-inspirerad gryta med lamm som är ett riktigt långkok.
Det är med kanel, cocosmjölk, god buljong, grönsaker och lite annat..Det får puttra i timmar tills köttet är så mört att det inte håller ihop. Och serveras med bulghur eller couscous. Tyvärr har jag inte receptet hos mig.
Men i vilket fall som helst så är kanel en höjdare att ha till lamm.
LAMMSTEK MED ÖRTER
Stick 8 djupa hål in på längden i steken. Mixa salvia, vitlök och persilja i mixer med olivolja. Späcka steken med röran varvat med baconbitar. Salta steken och klappa in rester av mixen runtom. Bryn steken, sätt i termometer och in i ugn på galler i 220 grader tills innertemperaturen är 60-70 grader.
Under steken ställer du en långpanna med säsongens grönsaker, typ aubergine, potatis, vitlök, lök och paprika i halvstora bitar. Olivolja i botten och rör om. salta och gärna en rosmarinkvist eller annan färsk krydda.
Köttsaft droppar ner i långpannan och ger god smak till grönsakerna.
SUPER GOTT och enkelt. Sköter sig själv i ugnen.
(tänk på att låta köttet vila en stund i folie innan man skivar upp det)
Jag fick inte tag i lamm när jag skulle göra receptet sist. Tog kalvstek i stället och det var jättegott det med.
Mvh Lotta

Gott tillbehör till lammstek är selleripuré: Koka bitar av rotselleri mjuka, mixa sedan med grädde, salt och perppar till en slät och mycket smakrik puré. Rösti smakar också mums till.

Lammracks panerade med parmesanost, det är så gott!