Dagens middag, del 10
Tänk vad fort det går.. redan uppe i del tio av vår middagstråd :)
svarar marnyman i denna tråden då :)
"#190 Hur menar du med lax på saltbädd?
Lax i ugnen på bädd av grovsalt eller liknande?"
precis så ja! lätt och otroligt gott

Idag blir det vårrullar med en gurk sallad.
ooh, redan nr 10, inte illa ! :D
idag ska vi äta tacos, gott gott gott.
fast jag tror gubben min har slått i huvudet, han avskyr ju egentligen tacos..
Finska piroger vart de idag..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Gjorde köttfärssås m färsk pasta. Mina småsyskon var här på middag och det är det ända dom äter, typ.
#1 Tackar för tipset. Skall testas… (är det då hel laxsida, med eller utan skinn?). Blir för salt om det ligger mot köttet, eller inte?
mvh Martin
#7 det ska vara hel laxsida med skin och skinnet ska ligga uppåt. visst blir det salt men inte så jättesalt ändå. serveras bäst med potatis och en kall sås.
#8 Tack!
Ikväll blir det mat på Le Colise, en fransk restaurang här i Malmö med kanongod mat. Dessutom halva priset på alla varmrätter, alla dagar i veckan, under sommaren(juni-augusti). Kan rekommenderas om ni har vägarna förbi och skall ni käka på kvällen så kan även bokning rekommenderas, brukar kunna bli fullt.
mvh Martin
#9 Såg intressant ut :)
Idag blir det resten från igår. Alltså kycklinglår igen.

Jag väntar på middagen som snart kommer. Det ska bli någon slags hemmalagad hamburagare i pitabröd, blandat med rå lök och grönsaker och smält ost. Låter som om det blir gott
.
djungelgryta med ris.
En riktig favorit: quesadillas med guacamole

#12. Djungelgryta? Det låter spännande. Vad är det?
#14, det är så barnsligt enkelt som;
kycklingfile
matlagningsgrädde
en svätt kycklingfond
curry
minimajs
och bananskivor
bara strimla och stek kycklingfileérna
häll över matgrädden och rör ner curry och en skvätt kycklingfond, skiva ner minimajs och servera med ris och bananskivor. :)
Planen är en lammfärslasagne idag, med ett lager ratatouille i också. Det booorde bli gott…
Idag blir det lammfärsbiffar med broccoli och rödvinssås :)
Till det steker jag kantareller och lök i smör :)
Blir stekt kyckling så får jag se om det blir ris eller pasta till…
mvh Martin
just nu grillas det kycklingklubbor till mig(fläskotlett till resten av familjen) som serveras med potatisgratäng.

#16. Vad gott det låter. Det måste prövas här hemma
.
2 sorters hemgjorda vinbladsdolmar, Hummus, gott bröd och ett glas rödvin.
#21, det är lika gott som det låter! :D
Idag åt jag mackor med ketchup på. Har inget hemma :/
Här blev det kinamat, vi var inte på lagamathumör.
färsk pasta och hemagjord pastasås vart det idag.. toppen när det tar knappt 5min att göra middag :)
Grillade lammkotletter och en quinoasallad med rödlök och gröna oliver står på menyn idag..
Idag blir det fyra små rätter.
Kyckling i currysås, biff med bambuskott, friterade räkor och friterat fläskkött.
Gott :)
Efter en vecka på Gotland där vi grillat varje dag bryter vi av med köttgrotta, färskpotatis gräddsås och ättiksgurka, rårivna morötter och lingonsylt. Köttgrotta har blivit nya favoriten i familjen med småbarn som inte gillar köttbullar eller pannbiff(bara mammascans!!??) för att de är brända= stekyta.
Hittade det superlätta receptet= 500 g köttfärs, 1 burk lätt creme fraiche och en påse blåbands löksoppa( pulver i påse) blanda och in i ugnen på 225 g i 40 min. i med lite vatten i pannan mot slutet så har du den perfekta basen för såsen. hur enkelt som hellst. Skönt att slippa stå och steka köttbullar. Gillar saker som sköter sig själv
#31 Fast köttbullar kan köta sig själv i ugnen också ;)
Här blir det köttfärsås idag och en bärpaj till efterrätt.
#32. Absolut, det är bara det att det blir för mycket stekyta och inte mycket kvar av "bullarna" när Alva pillat bort det. En rejäl bulle, snabbt och enkelt och mycket i mitten att äta
kycklingsallad.
och nu står en blåbärspaj med lite hallon i ugnen :)

Här blev det favorit i repris, wraps fyllda med diverse rester… lite grillad kyckling, kikärtor, grönsaker, tzatziki, avocado osv.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
tortelini, kyckling med sweet chili-sås i ugn och jordnötssås blev det idag.
Idag blir det Stinas vitlökskyckling med pasta och skogssvampsås :) Mycket gott! Det är den där såsen där smaken sitte i locket ;)
#38 "Lockande" smak 
Hehe :)
I dag blir det grillad karre´samt grillade små färskpotatis som blev över från gårdagen. rullar dem dem i olja och vitlök och sen på spett. Lite sallad och en färdig sås här oxå. creme fraiche med tomat o basilika. De är faktiskt helt ok…man har ju ändå semester..
färsk pasta idag igen men denhär gången med stuvad spenat.
känner att jag har blivit väldigt lat med maten, allt tar max 10min att göra.. (förutom kycklingen som var inne i ugnen liiite längre häromdagen)
Sushi e min favorit just nu ! Har hittat ett nytt ställe med riktigt färska råvaror. Har varit där tre gånger på 7 dagar.
#43 Då verkar du ha gott om pengar ;) Vilken sushi gillar du mest?
Ikväll provar jag ett nytt recept på köttfärslimpa med oliver i, klyftpotatis med chili och en röra med fetaost och kräm fräsch. Potatisen står i ugnen… Börjar bli galet hungrig! Åt bara champinjonsoppa till lunch.
potatis och broccoli-soppa.
blev för tjock och "smetig" men jag fick i mig allt iaf, orkade inte göra nåt åt det hehe
Idag blev det vårrullar med soya och curry :)
Nädå, hade bara turen att fylla år just nu.
Jag tycker om tonfisken Maguro som det så fint heter. Och Maki med avokado philadelfiaost och Tonfisk. Mums!
Stekt makrill med dillsky och färskpotatis
Ikväll har vi stora planer: confiterad anka med en fruktig bulgursallad…
#52 Låter gott :)
"Att confitera är en gammal konserveringsmetod som innebär att man först saltar och sedan långsamt kokar in kött, fågel eller fisk, i fett. Då blir köttet riktigt mört och smakrikt."
från wikipedia.
Precis, i det här fallet är ankan från en jättestor konservburk köpt i Frankrike :) Man plockar upp den ur fettet och kör hastigt i ugnen så skinnet blir knaprigt.
#54 Låter intressant, kan tänka mig att det blir smakrikt i så fall. Jag har aldrig själv testat att göra anka men har käkat det ute ibland, ett par gånger kanongått och andra mest torrt och trist.
Skulle vara kul om du tog lite foto på maten om det inte är för mycket begärt - kan vara kul att se hur det ser ut :o)
mvh Martin
"brödgrejj", vi har inget namn på det, haha.
men man gröper ur ett bröd och i mitt fall så steker man kycklingkebab, blandar ner majs, lägger riven ost i botten på brödet och på toppen, och en sväng i ungen, gott gott :)
Idag är jag fruktansvärt sugen på att laga något riktigt avancerat, tidskrävande och gott!
Men så klart räcker inte pengarna till för det :/
Blir nog iaf sparris med bacon, och det är inte helt fel.
jag tog en promenad till utters rökeri idag som det tipsades om i matbilder-tråden
rökta räkor, gjorde massa aioli hemma och tekaka till. mums!
#58 Lyxmat :P
#56 Lägger tillbaka det urgröpta brödet också, eller behåller bara kanterna till brödet?
mvh Martin
#59 japp :D fast blev ju lite mindre lyxigt med tekaka och hemmagjord aioli ;)
#61 Hemmagjort är ju superlyx :P Tekaka till har jag aldrig testat, kan säkert vara gott.
Själv brukar jag blanda en massa wasabi med majonäs och ha som dipp till räkor :) Speciellt gott till rökta räkor. Men då ska man gilla starkt. Kan äta ren wasabi, så snart hittar jag inget som kan stilla mitt heta sug ;)
#61 haha jasså? hum hittade en burk med majonäs i kylen och pressade ner lite vitlök och sen lite cayenpeppar, superlätt och inte det minsta lyxigt :D (jag föredrar köpt aioli från fiskaffär hehe)
huu jag har jättesvårt för stark mat, en av anledningarna till varför jag lagar min egen mat här hemma
#60, nej, det urgröpta luftbrödet slänger jag, så man behåller egentligen bara kanterna, så det blir ett skal med gott i :)
#64 Man skulle säkert kunna hitta på ngt gott med det urgröpta brödet också :P Om inte annat så skorpmjöl :) Eller mata ankor :P
#65 eller lägga i en god potatis eller lök-soppa :D när den serveras såklart
#66 precis :)
#65, det kan man säkert, tyvärr har vi inga ankor här.
#68 :P
marnyman, jag fotar i stort sett alltid, men jag är lite för lat för att lägga upp här… Finns på mitt Flickr-konto, och så småningom på bloggen. :)
Idag åt vi fläskfilé i ädelostsås med valnötter, sallad till det. =)
#69, :)
#70 Aha! Grymt söta kittens på Flickrkontot :o)
mvh Martin
Visst är de? :)
Ikväll blir det tomatsoppa på färska tomater, och nybakade polenta-ciabatta :)
nu blir det lax i sweet chili-sås marinad i ugn. till det blir det stuvad spenat, broccoli, pinjenötter och pommes. mums!

Mezeyoughurt utspädd med grädde, smaksatt med vaniljextrakt och en gnutta honung, tillsammans med hallon.
Usch, har ätit mackaroner i år och dagar känns det som. Men idag tog min mor hand om min hund medans jag jobba. Och då hade hon köpt köttfärs, tacokrydda och bröd till mig. Gissa om jag blev GLAD! Så idag när jag kom hem vart de Tacos! Sååååå gott och vad man uppskattar mat när de är såhär:P
Inte gjort den än, men det blir baconrullader och nypotatis…. potatisen lägger jag i en ugnsfast form och ringlar över olja, hackad rödlök, hackad gräslök och grovsalt. När potatisen varit inne ca 10 minuter lägger jag in baconrulladerna och kör 25 min till så brukar det bli lagom.
mvh Martin
Karrékotletter med riktigt goda morötter stekta i ingefära och chili med chevre, pumpakärnor och torkade tranbär. Mums!
Idag grillade vi karre och åt det med nypotatis, tzatziki och sallad :) Drackett rosé vin.
Idag vart de tacos igen^^ resterna.
Idag blir det kyckling med magocurry marinad :) Och en grekisk sallad som vanligt ;)
Och idag var tacosen slut:( så idag blev de några hårda överblivna hamburgare och lite broccoli.. mums!*ironi*
Idag blir det kycklingsoppa med timjan :)
Minstronesoppa (färdigköpt pulversoppa) med lite extra fullkornspasta som jag själv blandade i för att få den lite matigare.
mvh Martin
Här blev det tacos, eller snarare taco tubs. Oh, gott…
Idag blev det hemkokt potatis och löksoppa till kvällsmat/middag.. :)
Idag blev de en lövbit med blomkål^^
"Chiliballs".
Köttbullar med kryddning inspirerad av något starkare kök än det normala svenska. Mycket chili och vitlök, lite paprika.
Hemgjord potatismos och lökketchup till det.
mvh Martin
Nu är de inte kul längre!:| Idag har de vart mackor..
Idag blir det kyckling nuggets :)
Lutar åt att det blir pizza… inte hemlagad - lat idag :D
mvh Martin
Ikväll blir det festivalmat :) HBG festivalen böjade nämligen idag :)
#101 Just det - så var det ju. Hade jag inte haft semester fram till måndag skulle jag jobbat där :o)
Vad blir det för gott där då?
mvh Martin
#102 får se vad jag blir sugen på :) Langos kanske, eller vildsvinskebab eller kcyklingspätt i jordnötsås :P Finns alltid så mycket att välja mellan :P
#103 Åh, langos som är så gott! Om en månad är det festival här med :)
Idag blev det currykyckling, ris och currysås med paprika och kantareller i till en sen lunch :) Till middag blev det lite smörgåsar.
Jag får vänta till augusti för festivalen här:)
Och idag vart de mackor och muffins.. väldigt inspirerande är jag!^^
#105 I vilken stad är "din" festival? :)
Idag blev det hamburgare från MAX till lunch, tog en fiskburgare, potatisgratäng och ápelsinjuice. Riktigt gott och mättande! :D
Till middag blev det bara lite köttbullar och pasta :) Med Vitlökssås och grönsallad :)
Kebabtallrik!
Idag blir det Tikka Masala, med kycklinglår fileer.
efter att ha levt på pasta ett par dagar, har varit i italien, så bytte jag och drog till med tacos idag hos mor, gott värre :)
Vi hade kvar rostad potatis, så vi gjorde en bondomelett med den, lite strimlad paprika, lite rökt skinka och lite smulad getost. Supergott!
Idag blev det kassler och pommes. Inte så nyttigt kanske, men det går snabbt..
grillad kyckling och grönsaker med dip.
Barnen är hos mormor och vi jobbar igen efter semestern, alltså försöker vi göra så lite som möjligt i matväg… ska ha en lat vecka vad gäller maten och försöka få saker gjorda på kvällarna istället. Sånt man inte hinner eller kan med barnen hemma. och kanske ett eller annat kvällsdopp, så det nästan känns som semester fortfarande
makaronilåda
Grillad karre med potatissallad och vanlig sallad.
idag blir det grillat! jag ska som vanligt ha kyckling, och sambon min karré, sen lite sallad, bröd och potatissallad till det.
Casadillas. Dvs.. grillad kyckling lök och paprika bryner jag ihop med en burk salsa, valfri smak o styrka. Tar ur pannan. Lägg i ett tortilla bröd, strössla över lite riven ost och fyllning och riven ost igen . På med ett tortilla bröd igen och stek på båda sior på svag värme tills osten smält . Servera med guacamole. Barnens favorit!
Idag blir det krispig polenta med karamelliserade körsbärstomater, och till det grillad entrecote.
Ikväll är planen tortellini i tomatsås med zucchini.
Idag blir det karre, får inte nog av det :)
Idag blir det biff stroganoff med broccoli :)
idag vart de kycklingsallad
Idag blir det grekisk sallad, snitzel, bearnaise sås och tzatziki :)
Mamma fyller år
korv stroganoff med ris.

Hemgjord pizza med gorgonzola, sparris och tunt skivad oxfilé :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
spaghetti och köttfärsås.

Kantarellpizza med Cambozola!!
http://kryddburken.wordpress.com/2008/08/06/kantarellpizza-med-cambozola/
Idag gjorde jag Kalops :) Senare blir det lite kräftor, om dom inte tagit slut i affären.
Köttfärssås med spagetti… som jag dessutom slapp laga själv. Extra gott att komma till dukat bord!
Nu ska jag mumsa kräftor :D
Snitzel som fylldes med riven ost och lite sambal. Till det tomat, mozarella, gurka, marinerade vitlöksklyftor, oliver samt tzatziki.
mvh Martin
Idag blir det stinas kyckling.
Ugnsstekta kycklinglår och kantarellrisotto.
Igår vart de hemmagjorda hamburgare med massa ost!
och idag blir det ugnsfalukorv med rotfrukter i ugn med.
COOP's variant på Kalas Puffar
Honey Bees tor jag dom hette
med kall mjölk 
Idag var det grillad sida med grekisk sallad och tzatziki. Mycket gott :)
Vilken art? 
Gris arten :P
Ikväll blir det älgstek.
Är det inte dags att starta dagens middag del 11 snart? 
#142 God art =)
Idag blev det kinamat.
indiskt. chicken corma m vitlöks nan. (cashew och mandel sås) Suuper god!
Pasta, med falukorv, tärnat äpple och currysås.

Spagetti och köttfärssås
Idag blir det räkmackor.
En mycket enkel favoritsallad med grillad kyckling, fetaost, fänkål, morötter och färsk vitkål (eller som idag, med spetskål).
efter en hel helg med pizza, kinamat och allt möjligt såntdär(skivbolagsmiddagar tre dagar irad är inte helt fel hehe) så blev det hemmagjord pasta och pestokyckling, skönt att laga mat ifrån grunden igen :)
Idag ska jag göra en hel karre bit på 1kg i ugnen. Klappar in den med havssalt, rosmarin och citronsaft. Sen ska den in i ugnen på 150-160 grader. Den är sen färdig då den är 85 grader i mitten. Frågan är bara hur lång tid det kommer ta. Ska man redan börja nu? :P
#153. Lika bra att slänga in den. Lägg den i folie sen så går den färdigt där och en stor bit kött behöver ju ändå vila en stund.
Själv har jag fått en kasse med äpplen från grannen så jag har bakat äpplepaj…. efterrätten är färdig…. återstår bara middagsbiten. Får fundera en stund…

En kebabtallrik fick det bli idag :-(
Idag blev det stekt fläsk med bruna bönor.
Åt sill och färskpotatis i förr går.. och igår vart de inte direkt mycket tid över till nått.. så de vart två korvar me bröd:)
Idag vet i tusan heller.. ska snart iväg igen. Blir väl nått snabbt igen ..
idag får det bli lasagne.
Idag blir det detta
Idag blir det en tråkig macka, har möte.. men igår gjorde jag en vietnamesisk sallad med bl.a. rättika, rotselleri och buljongkokt biff. Supergott!
Hela veckan har det blivit mackor med philidelfia som mat.. mackor är det enda jag livnär mig på just nu..
kanske därför som jag är så sjukt trött hela tiden.. men men har man inte ugn, micro, kyl eller något på jobbet så har man inte..

idag åt vi stuvade makaroner o stekt falukorv *mums*
hade jag fått välja en enda sak resten av livet hade jag nog valt det :)
#161 tyckte lite synd om dig så nu har jag suttit ett himla tag och tänkt på vad du kan ha med dig för mat.. finns det inte någon spis?

god slömat framför tv:n - majstortillas med fläskfilé kryddad med lite röksalt, spiskummin och chili, guacamole och pico de gallo.
Idag blev det hamburgare.
#164 oj.. ja då har jag minsann inga ideer förutom frukt..
när solen äntligen tittade fram här så blev det grillat. fläskkoteltter till alla förutom mig som åt kyckling insmord i pesto och spraygrillolja. sistaminuten lösning som vart jättebra. till det var det potatisgrantäng(jättebra att koka potatisen innan man stoppar in i ugnen med grädde och grejer) sallad, chutney och ädelost, mums!
Ikväll blir det pastasås med bläckfisk :)
Blir nog en hemmagjord hamburgare idag, innan man drar iväg:)
Hade tänkt göra en Creolsk gryta idag men det härliga vädret gör att det blir grillat istället. Grytan får vänta tills imorron då vädret tydligen skulle bli sämre
Bakad potatis! :)
#173. Det såg otroligt gott ut. Har du recept?
Oh - ja, lägg gärna ut brödreceptet i en egen tråd Chinerunner! :)
Idag vart de kycklingwraps:) Bara ääääälskar dem. Med sambal oelek i, mumma!
Idag åt jag koldolmar

Idag blir de nog wraps igen, jag lagar alltid för mycket mat. Men de är rätt bra när man är lite slö och bara kan ta fram några wraps och värma:)
Idag ska jag testa mig på att göra Kyckling chop suey. :)
Idag blev det pannkakor med hallonsylt och rårivna morötter - mums!
idag blir det kycklinggryta med lite paprika och majs och ris till det.
Idag blev det tråkiga rester.

Pasta med fläskfilé och färsk svamp
Ikväll blir det pastasås med skinktärningar,matlagningsgrädde, curry och ketchup :)
currylax med potatis.
Wok med massa grönsaker, kyckling, nudlar, kokosmjölk…
Potatis, kotletter och svampsås :)
Pannbiff med tzatziki och kokt potatis som jag hade häromdagen som jag nu klyftade upp lite och stekte upp.
Kräftor lät gott som någon hade häromdagen, har ett paket i frysen och skall nog tina upp det till imorgon och frossa lite :o)
mvh Martin
Idag blir det oxfile med stekt svamp och sallad.
färska räkor med aioli och bröd.

Tacopaj med sallad

Grillade fläskkoteltter, potatisgratäng och pepparsås :)
Men knäckig äppelpaj till efterrätt!!
kräftor och vitlöksbröd!
Idag blev det resterna av oxfilen med grekisk sallad och sås.
Jag gjorde en skinksås på kassler och hade basmatiris till.

Ett pariser-mål med räksallad :)
Jag gjorde palt.
Så i morgon då blir det stekt palt.