Jordgubbspaj
Har någon ett recpet på jordgubbspaj. Den skall nog innehålla vaniljsås eller något liknande när bär gräddas. Finns med plommon också tror jag
Var rädda om varandra

**Jordgubbspaj med limegrädde
**
1 liter jordgubbar
2 matskedar socker
0,5 matsked potatismjöl
1 pajform 26 centimeter diameter
Pajdeg
3 deciliter vetemjöl
0,5 tesked bakpulver
1 deciliter socker
175 gram smält smör
Limegrädde
3 deciliter vispad grädde (osötad)
rivet skal av en lime
1,5 matsked lemon curd
Rör ihop ingredienserna till pajdegen och tryck sedan ut degen i en form med en sked. Dela jordgubbarna i halvor och lägg i. Bland 2 matskedar socker och 0,5 matsked potatismjöl och pudra över. Grädda i 225 grader i 20-25 minuter. Blanda ingredienserna till limegrädden och servera till pajen.
#1 Den där skall ju testas i veckan, det är då ett som är säkert. Lät jäkligt gott!
mvh Martin

Det är det 

150 gram smör
1 deciliter strösocker
3 deciliter vetemjöl
1 tesked bakpulver
1 ägg
2 deciliter crème fraiche
1 deciliter socker
1 tesked vaniljsocker
Färska jordgubbar
Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg i matberedare. Tryck ut i en pajform.
Rör ihop ägget, crème fraiche, socker och vaniljsocker.
Häll fyllningen i pajformen. Vräk ner halverade jordgubbar 
Grädda i 175°C i mitten av ugnen i cirka 40 minuter.
*** Kärleken övervinner allt ***
#4 Mums, den låter underbar! 
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#5. Det är samma recept jag har fast med avrunnen krossad annanas. Den är ju oxå helt underbar. Ska testa att byta ut med jordgubbar:-)

#6 Ja, men precis. Den är jättegod med alla sorts frukter eller bär :-)
Mums, låter jättegott måste testas 
/Katja
Nä, inget recept på jordgubbspaj, men jag gjorde en god hallon- och blåbärspaj häromdagen!
Jag hade inget recept, jag bara hittade på lite. Tog 1 1/2 paket frysta blåbär, en påse frysta hallon och lade i en stor form. Sen hällde jag på lite socker och lite potatismjöl. Sen gjorde jag en smuldeg på 1 deciliter vetemjöl, 1 deciliter havregryn, 1 1/2 deciliter kokos ungefär, 1 deciliter socker och lite vaniljsocker och 100 gram smör och smulade degen över bären. In i ugnen på 175-200 grader i cirka 25 minuter. Jättegott blev det! Och det funkar nog med vilka bär som helst.
Vaniljsås kan man ju ha till. Fast vi hade vaniljglass istället.
#4 Jaha, nu står den i ungen!
Hehe vart sugen på nått och ja jag vet att det är sent. Men hade ju alla ingredienser och enkelt var de också
Hoppas den blir god 

Haha, hoppas den var god 
#11 Mja, tyvärr hade jag den nog lite för kort tid i ugnen. För hur ska fyllningen vara? den var liksom jättelös, vilket jag antar att den inte ska vara. Men annars smaka de bra i alla fall.

Nä, den ska vara fast i fyllningen 
Jag har inte testat den med jordgubbar som fyllning men jag kommer ihåg en gång när jag inte tryckt ur saften ordentligt ur den krossade annanasen. Då blev den alldeles för lös. Kan det vara att jordgubbarna släpper så pass mycket vätska att den blir lös av det?
#13. Har du testat receptet med jordgubbar eller bara med annan fyllning? (ingen kritik, bara undrar om det kan va detta som gör den lös?)
#14 Antar att du skrev till mig, eftersom de var jag som gjorde den
Och jag vet, jag använde hallon och dom var frysta, så kan ju vara vattnet från dom som gjorde det.

#14 Japp, jag har testat och jag får den fast
Men jag kanske lägger på mera tid på gräddningen!
På midsommarafton testade jag pajen med jordgubbar i stället för ananas. Den blev god men jordgubbarna blandas ju upp med fyllningen så det mera kändes som en god jordgubbssylt. (lade dock till 10 minuter på gräddningen) Föredrar nog den med ananas. Tänkte att det kanske kunde funka att bara göra med fyllning utan bär i och sen toppa med vaniljvisp och färska jordgubbar. Jag tycker nog att gubbarna är godast färska, ej tillagade. Men den var ju god ändå, det var bara en tanke. Den försvann illa kvickt i alla fall, och mina barn som normalt inte gillar pajer åt så dom storknade

Jag har aldrig gjort paj förut!
Men ska man inte ha nåt "täcke" över fyllningen? För här står det ju bara att man ska trycka ut degen i formen?
#18 - Nej, det måste man inte. Man kan om man vill, men man måste inte
En smulpaj till exempel består av bär/frukt av något slag som man sedan täcker med smulor (se bilden), men andra pajer består av ett skal och sedan fyllningen i
På till exempel en rabarberpaj kan man lägga remsor av deg, ser lite finare ut. 

#19 Aha okej, tack för svaret 
Men om man har till exempel jorgubbspaj. Kommer det inte se lite ut som en skål med jordgubbar bara? För i tecknade filmer är det typ alltid täcke över så jag har svårt att tänka mej nåt utan 
#20. nummer 4-pajen blandar man bären i en typ sockerkakssmet, eller vad man ska kalla det. Den blir sen bakad och bären ligger i smeten som stagnerar. Alltså ingen bärskål
Men visst, vill man ha täcke på pajer är det bara att göra det. Min mormors traditionella rabarberpaj gjorde hon alltid med "galler" över. Alltså, samma deg som till botten men ringlade korvar som man plattar till och lägger som ett rutmönster över pajen. Vi barn (ja många år sen jag var barn, men ändå) som mest gillade pajdegen med vaniljsås såg ju till att få en hörnbit med mycket deg

#21 Jaha! *pliing*
Men vad är det för sockerkakssmet man blandar i bären i? Har jag missat det i receptet eller står det inte?
#22. Om du läser i beskrivningen så ser du att receptet är uppdelat i två delar. Det är ägg socker creme fraiche och vaniljsocker som blir själva fyllningen i skalet. Däri kan du blanda vilka bär du vill ha som smaksättning. Tänk bara på att om bären är frysta blir det mycket vatten och då stagnerar inte smeten. Bättre med färsk frukt eller bär. Jag har testat med krossad ananas som blir supergod. Men man får trycka ur lagen den ligger i ordentligt. Jordgubbar blev oxå jättegott. Men de hade ju lite vätska i sig så jag lade på 10 minuter på gräddningstiden där.

#23 Okej, tack :)
Förlåt för att jag snodde tråden lite :)
Jag gjorde #4 tezzies paj fast med äpplen och pudrade över kanel. Den blev supergod. (om man smälter smöret blir pajskalet lite extra knaprigt och gott)