Matlust iFokus

Matlust

Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2574 ggr
Bregotta
0

Himmelsk förrätt?

Är det någon som har förslag/recept på en kanongod förrätt passande till Gäddqueneller med vitvinssås och räkor så tar jag tacksamt emot det?

Det är lite brådis för gästerna kommer ikväll, så det är jättebra om det är enkelt men genialt!Glad

Anne
0

Vad blev det för nåt till sist? Glad

Bregotta
0

Jodå, det blev Serranoskinka med grönmögelost och passionsfrukt, och till huvudrätt Gäddqueneller (vi fick en jättefin lagom stor gädda häromdagen) med vitvinssås (med mycket grädde i) och räkor (mycket det också) + färskpotatis och sallad och till efterätt Mallorcinsk créme brulée med lime och kanel + jordgubbar! Jättegott om jag får säga det själv!Glad

Liss
0

Gud det lät helt underbart! Glad

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

tezzie
0

Gädda är något som min sambo får ofta och jag slänger den till katterna. Har ätit det en gång och gillade inte alls smaken Rynkar på näsan

Hur gör du med din gädda för att den ska vara ätbar och god?

*** Kärleken övervinner allt ***

Bregotta
0

# Jag filéar den och benar ur den ordentligt (är mycket noga - det är många ben, små och stora), kör den sedan i matberedare till mycket fin färs. Blandar färsen med grädde, salt, peppar och lite cayennepeppar, sist blandar jag försiktigt i hårt vispade äggvitor, 4 stycken till 1 kilo färs.

Sedan formar jag med två skedar avlånga "fiskbullar", queneller, som jag kokar i en blandning av vin och hummerfond, (1 flaska vin och cirka 1/2 deciliter hummerfond). Tar upp quenellerna, de kokar jag i omgångar, och silar sedan "buljongen", tillbaka med den i kastrullen, rejält mkt grädde och sedan reder jag av med ljus majsenaredning, krydda med salt och peppar + 1 sockerbit. Häll över såsen och strö över jättemycket räkor och servera med potatis eller ris och god sallad. Riktigt, riktigt gott!

Kokt gädda med pepparrot och smält smör och potatis är också jättegott, eller gäddfiléer som kokats i ugn tillsammans med mototsskivor, timjan och grädde.  Mums är också underbart gott.

Gädda är faktiskt en jättebra fisk - uppskattad framförallt av kockar i det franska köket. Man skall bara veta hur men bäst tillagar den så blir den jättegod! Lycka till!

Bregotta
0

Oj då, jag glömde att jag brukar ha i lite väldigt lätt smörfräst finhackad charlottenlök i färsen också!

april4
0

Jag har gravat gädda för många år sen och det blir ett jättegott pålägg som är lagom saltat.