Samla era favoritbokmärken!
Jag har - som säkert många av er andra - massor av bokmärken på olika recept som jag ska testa.. nån gång.
Upptäckte just en tjänst (gratis!) som heter del.icio.us och där man enkelt kan tagga sina bokmärken med en massa olika kategorier, och enkelt samla dem på ett och samma ställe så att man kan komma åt dem vilken dator man än sitter vid. Perfekt när man är på jobbet och undrar vad man ska hitta på till middag..
Dessutom är charmen att man kan dela med sig av sina länkar. Här är mina - än så länge lägger jag in alla recept från mitt stora dokument "bloggrecept att testa"… :)
Gud vad smart, det måste jag testa! Min nuvarande strategi är att skriva av recept jag vill prova på små små papperslappar som jag lägger i min almanacka. Ingen bra lösning!
Nu har jag inte testat den tjänsten, men Tasteline hade en variant där man kunde lägga in och lagra sina recept. Men de kräver att recepten ska vara "dina egna". Öh, jaha? Hur vet man att ett recept är just "mitt" och att ingen annan rört ihop samma sak tidigare? Och är ett recept "mitt" för att jag anger 1 tsk salt istället för 2 tsk???
allrecipes.com har också en sån där tjänst, med egen sida och favoriter. Men delicious ska också testas när jag är hemma från semestern igen såklart. Tack för tipset!
Charmen med del.icio.us är att du bara samlar bokmärken där - du kan lägga in "notes" och taggar, men du skriver inte in någon egen text. Och det kan vara precis vad som helst, inte bara sidor med recept - men jag har det till just blogginlägg som jag vill spara :)
Ett annat mer generellt favorit-tips är http://www.favorite.nu . Där kan du samla alla favoriter på ett och samma ställe - och åtkomligt från vilken internetuppkopplad dator som helst! Suveränt. Man delar in i kategorier, kan skriva egna kommentarer osv.
Ah, det ska jag kolla upp. Det låter som ungefär samma sak, fast kanske ännu mer omfattande i och med e-posten..