Alkoholfritt som inte är Coca Cola
Jag gillar inte alkohol och dricker ofta Coca Cola till mat och till efterrätt. Även om jag verkligen gillar Coca Cola, så blir ibland lite tråkigt att inte känna till några bra alternativ.
Här är en lista på det jag vanligtvis dricker:
* Coca Cola
* Mineralvatten
* Kranvatten
* Mjölk
Finns det några bra tips på drycker som är goda, men som inte är läsk och inte innehåller alkohol?
Mvh // Johan
Mvh // Johan

Tycker att alkoholfria mojitos är ganska goda, baserade på Roses lime, mineralvatten och massor av färsk mynta och krossad is. Sådana kan jag dricka massor av.

Lättöl till maten och espresso (kanske en dubbel espressi) till efterrätten :)
---
Jag vill verkligen rekomendera tranbärsjuice. (Fungerar visserlgen med alkohol också, som i en Cosmopolitan)
Mineralvatten är inte en dryck för mig. Det är lika många drycker som det finns varumärken. Ramlösa dricker jag inte. Däremot Loka till nästan alla måltider hemma. Frukost dricker jag dock apelsinjuice till.
Vänliga hälsningar
Niklas
Mineralvatten med valfri mängd äpple-juice är gott. Passar bra både som välkomstdrink och resten av kvällen.
En liten skvätt äpplejuice ger en fräsch smak, sedan kan man ju öka andelen äpplejuice efter smak.
Man kan blanda juce av olika slag med mineralvatten för en mer spännande dryck.. sen är ju Sverige, oftast, fina kranvatten något som man bör utnyttja. Låt fantasin flöda och smaksätt, förslaget om alkofria mojitos lät gott :)
Gurkvatten är ju gott om det får stå och dra rejält också, med lite citron. Melon i vatten gör sig gott också.

Hälften sprite hälften öl är inte illa! Och tar du lättöl så är det nästan alkoholfritt.
Oskar
#6: Hälften sprit och hälften öl så är det inte det. :-)
Tidigare drack jag mjölk till nästan allt. Det ersatte jag med Lokan. Det är lite nyttigare.
Vänliga hälsningar
Niklas

Fy Tänk och blanda cola,mjölk och mineral vatten då MÅSTE man nog ha lite sprit i iaf..

> Johan:
Vill du inte att det ska innehålla alkohol av smakskäl eller andra skäl? Om det finns god dryck som innehåller alkohol men inte alls smakar alkohol, kan du då tänka dig den?
Mvh // Staffan

Jag skulle vilja slå ett slag för den gamla hederliga "Bordsdrickan" blev stum av nostalgi när jag såg den på coopforum för några månader sedan (jag handlar aldrig på coop så jag vet inte om de brukar ha denna). Nostalgin kom av att vi alltid fick bordsdricka till skolmaten när mjölken på det lokala icat som var hovleverantör till skolan var slut =)

Bordsdricka ja. Det fick mig dessutom att tänka på julmust, det tycker jag är gott att dricka till mycket av vår svenska mat.
Jag dricker rätt mycket saft - Fun Light, helst Wild Berries som smakar "riktig" saft och inte light.
som gammal bartender har jag en hel del tips här… men det är ju svårt att säga direkt eftersom dina preferenser inte innefattade drinkar av naturliga orsaker…
Tycker man om tomatjuice är ju en virgin mary bra.
tomatjuice, peppar, salt, några droppar tabasco och en selleristjälk
Annars kan man testa vanligt mineralvatten med lite rose's lime i om man inte tycker om att det är för sött. Det blir dock en helt annan smak än om man köper vatten med limesmak eller liknande, väldigt gott om man är riktigt törstig
blanda gärna ananasjuice och tranbärsjuice med lite lime i
tranbärsjuice och vanlig juice med lite lime går också alldeles förträffligt att blanda, sedan finns det ju en del juicer som är lite mer exotiska, guava och sånt.
kivik gör annars en äppeljuice som är rent gudomlig om du får tag på den, kan vara svårt här uppe…
man behöver inte heller vara rädd för att blanda läsk och juice, även om många säger att det inte blir bra. Häll i läsken sist bara och inte för mycket så att det blir alldeles för sött, pröva dig fram.

Har du provat iste, Fun Light har goda. Sen dricker jag mycket äpplecidervinäger, tar lite tid att vänja sig vid men en god och syrlig smak. Innan jag började med äpplecidervinäger så hade jag ofta magkatarr vilket är borta nu.
Svärmors saft!

Cider - innehåller visserligen en gnutta alkohol. Jag tycker Herrljunga gör bästa cidern, och deras Flädercider känns ganska "vuxen" i smaken.
När jag läste #16 så kom jag då att tänka på Flädersaft (eller Hyllesaft som vi säger i Skåne). Lätt att göra och fantastiskt god. Känns också mer "vuxen" än annan saft.
Hyllesaft går också utmärkt att blanda med lite gin till en god drink!
Annars är Ramlösa mycket godare än Loka!
Flädersaft är verkligen gott! Det gjorde alltid mormor. Det är så somrigt med flädersaft och äppelkaka!
Cider är också bra. Håller helt med. Det samma gäller så klart med svärmors saft.. :)
Mvh // Johan

Min favoritvardagsdryck till maten kallar jag "limevatten" och är helt enkelt en lime som jag pressar ner i en liten kanna. Fyll sedan på med ungefär en halv liter vatten. Det går förstås lika bra att pressa en halv limefrukt direkt ner i ett glas. Har ett litet knep när jag fyller på vattnet - jag häller det ner genom citruspressen så att det mesta av fruktköttet följer med.
Gott och enkelt!