Vad göra med kycklingen?
Jag tänkte köpa kycklingfiléer men har total stop i skallen 
Har ni några goda barnvänliga tips på vad göra med denna pulla ?
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Oh! Hundra miljarder idéer. Barnvänligt, hum, det beror på vad de små barnen gillar förstås. Men kör i vind.
Vill man göra det extremt enkelt för sig kan man först bryna kycklingfiléerna hela, sedan placera dem i en ugnsfast form och strössla rikligt med fetaost över. Osten smälter och bli härlig i takt med att kycklingen blir färdig. Servera med en sallad med goda soltorkade tomater och kanske en citronklyfta.
Det (nästan) godaste jag vet i kycklingväg är att göra saltimbocca på kyckling. Alltså att putsa till filéerna, salt och peppra dem, linda in dem i salviablad och lite parmaskinka (och försluta med en cocktailsticka, det brukar behövas.) In i ugnen i 200 grader så länge som det behövs (beroende på hur tjocka filéerna är), runt 20 minuter brukar det ta.
Vill man göra samma sak fast lite mer i vardagslag kan man välja att bara linda in dem i bacon. Det vet ungarna vad det är, också.

Måste lägga till ett recept till. Inser att jag ofta och gärna lagar kyckling. Det här receptet ser mer avancerat ut än de ovanstående, men är mycket lätt att göra. Smaken är helt fantastisk. Det är saften som gör susen!
Viltkyckling
4 kycklingfiléer
2 deciliter Crème fraiche
1/2 deciliter koncentrerad vinbärssaft
1 deciliter vatten
1 hönsbuljongtärning
5 krossade enbär (enligt originalet, men enbär är gott, ta fler om du törs)
1 tesked timjan (minst, snåla inte med de torkade örtkryddorna)
1 tesked kinesisk soja
Bryn kycklingfiléerna på båda sidor i en stekpanna. Blanda Crème Fraiche, saft, vatten, buljongtärning, enbär, timjan och soja i en traktörpanna (jaja, jag erkänner, jag har ingen sån, en vanlig teflon-kompis funkar bra!) Lägg i kycklingfilèerna och låt koka under lock i 15 minuter.
Servera gärma med kokt potatis och fräst svamp med purjolök.

Mums, det låter gott
Viltkyklingen låter riktigt smarrig så det ska jag prova göra på fredag.
Jag har turen att ha barn (den äldsta då i och med den lille bara är 6 månader) som är allätare, kräftor, surströmming, sill etcetera är bara en del av alla saker han äter som kanske är udda för ett barn.
Det enda som kan vara svårt är om maten är för kryddstark.
Kommer du (eller ni andra) på fler goda recept på kyckling så "bring it" 
Mvh CBA

Kom på en annan sak man kan göra med kyckling som är gott. Om man har turen att hitta en hel färsk kyckling, är det bästa nästan att steka den hel i ugnen med massor av kryddor.
Lossa skinnet över kycklingens bröst och fyll utrymmet mellan skinnet och köttet med grovt salt och härliga färska kryddor efter smak. Jag gillar salvia och rosmarin. Skåra låren och tryck in lite salt och kryddor där med. För att göra kycklingen riktigt saftig brukar jag stoppa in citronklyftor och ett par lagerblad inuti själva kycklingen.
Lägg kycklingen i en form med lite olivolja. Skjuts in i ugnen! 200 - 225 grader i ungefär en timme. Kycklingen är färdig när köttsaften blivit genomskinlig - den får absolut inte vara rosa.
(Glöm inte heller att skura skärbrädor och knivar som varit i kontakt med kycklingen riktigt ordentligt.)
Busenkelt, saftigt och smakrikt!
Jag kan intyga om att viltkycklingen är väldigt god! Fungerar även bra med fläskfilé. Svartvinbärssaften ger en skön viltkänsla!
Mvh // Johan
tänkte som ny medlem också komma med ett tips. Jag tycker det är grymt gott att lägga ett snitt i filéerna och fylla dem med pesto, gärna peperonipesto om man hittar det. Vanlig grön pesto funkar också bra. Linda sedan parma- eller serranoskinka runt filéerna och lägg in dem i ugnen enligt tidigare angivna instruktioner. smaskigt!
En annan god sak man kan göra med kycklingfiléer är att steka dem och sedan servera dem med en magno-chutney-röra, syrligt och gott.
Eller marinera dem med chili och honung och sedan grilla dem i ugnen, härlig blandning mellan starkt och sött.

För några nummer sedan så fanns det ett recept i Buffe på oreganokyckling. Jag provade att göra den när svärmor var på besök och det blev hemskt uppskattat.
Dela kycklingfiléerna, stek dem lite lätt, slå sedan på vatten och låt dem koka i en kycklingbuljong. (Jag brukar göra så att jag låter vattnet koka in när kyckligen är färdig, det vill säga jag har inte allt för mycket vatten bara precis så att det täcker)
Sedan två matskedar balsamvinäger och grädde. Lite soya och massor av torkad oregano och en halv kycklingbuljongtärning till. Låt koka upp och gärna stå till sig lite.
Det blev grymt gott. Själv blev jag positivt överaskad av oreganosmaken som jag annars bara har ansett vara en pizzakrydda.

Tack för alla tipsen 
Mvh CBA

En annan enkel favorit är grädde, vitlök, champinjoner, lök och senap. Strimla upp kycklingen fräs alltihop och smaksätt efter behag. soja är trevligt för färgen också. serveras med ris.
Fast när jag tänker efter är denna nästan godast att göra med en grillad kyckling. 
Kycklingfilé med grönmögelost
4-500 gram kycklingfilé
3 deciliter vispgrädde
1 rödlök
100 gram Dana Blueost
broccoli
svartpeppar
ytterst lite salt
italiensk salladskrydda
kinesisk soja
Sätt ugnen på 225 grader. Förkoka broccolin i lättsaltat vatten cirka en kvart. Sätt på vattnet till riset.
Skiva löken eller hacka.
Lägg kycklingfiléerna i en smord form, skvätt lite soja på och broccolirosetterna runt om.
Strö på grönmögelost och krydda - obs var väldigt försiktig med saltet om grönmögelosten har mycket salt i sig,
Häll på grädden och grädda i ugnen ca en halvtimme.
Servera med ris.
Mycket uppskattat, även av barn.
Hos Arla har jag hittat ett av mina absoluta favoritrecept med kyckling,
Mycket väl värt att prova.
/Scrog

Scrog- Det där lät milt och bra så kanske även sonen kan äta det utan att sitta och flämta som en hund för att det är starkt *ler*
Tack för receptet!
Mvh CBA

En favorit hos oss är kycklingspett.
Varje filé skär jag i fyra "remsor" som jag marinerar. Oftast "asiatiskt" i sesamolja, soja, ingefära, vitlök, tandooricurry (Sharwoods!), eller vad jag nu har hemma. Eller lite mer "medelhavskt" med olivolja, pesto, vitlök och kanske någon örtkrydda.
En stund i marinaden och sen varje remsa på ett kort spett. Lägger på braspanna eller i ugnsfast form och så på grillen eller i ugnen med grillvärme. Vänder ett par gånger, brukar ta cirka 10 minuter.
Kan vara en del i olika "plockrätter" eller en måltid med ris eller pasta och olika tillbehör.
Jag använder gärna "Majskyckling". Dyr, men riktigt, riktigt god!

#13 Visst är det så att majskyckling bara är uppfödd på majs - eller varför heter den som den heter?

Jo, jag tror det är så. Gult kött är det i alla fall…