Lättlagat, billigt och lite godare än blodpudding.
Jag behöver hjälp.
Min familj kommer ned i morgon och jag skall bjuda dem på middag. Jag vill bjuda dem på något gott då det inte är så ofta vi ses. Men min kassa är för tillfället väldigt skral. Hur jag än vänder upp och ned på börsen så ekar det sorgligt tomt.
En fattig gourmant vill nu ha tips på en festmåltid för 4 till 5 storätande personer för max en hundralapp!
Antar ni utmaningen?

Lasagne, skulle det vara något? Späd ut köttfärsen med mycket krossade tomater och krydda rikligt med Knorr pasta och pizza krydda. Ost såsen kan du eventuellt köpa färdig och låta kelda göra jobbet. Jag vet inte hur priserna är där du bor, men jag skulle klara det för min familj och med en grönsallad till, om du har kryddor hemma.
Rösti med fläsk i och rårörda lingon till?
Vänliga hälsningar
Niklas

Kiara.
Faktiskt så var min fundering lasagne och när jag kom till stormarknaden så fann jag att de hade extrapris på dafgårds lasagne, jag fick två kilo lasagne för 50 kronor, tror inte att jag hade klarat av att laga en sådan billig lasagne själv. Dessutom tycker jag att den är hyfsat god också. Plusset är ju också att jag slipper stå och göra den och jag slipper disken = mer tid att rå om mina kära.
Till lasagnen kommer de att få ratatouille (skitsvår stavning) och en grönsallad. Är de snälla kan de kanske även få några vitlöksbaguetter med pesto som vi råkar ha i frysen.

Fryst lasagne hör till ganska vanlig mat hemma hos oss efter att grabben spelat match. En av dom stående rätterna av en lat ”husmor” som heller vill kallas ryttare. Hoppas kvällen blir lyckad för er.

Såg att jag skrivit festmåltid i första inlägget. Nåja, det var under de fem minutrarna som jag hade ambitioner och inte kände av en analkande förkylning.
Nåja lasagne är ju en fest för Gustaf (katten) i alla fall =)

Jag brukar stanna förbi en stor,. välsorterad mataffär som ligger på vägen till jobbet. De har en av Göteborgsbättre charkdiskar med stort urval av allehanda köttprodukter och jag brukar passa på att tömma deras "spillhinkar".
Detta kallas officiellt "Pytt i panna"bitar, men duger utmärkt som grund för t.ex pizza eller pasta. Ofta får man fina bitar med rostbiff, lufttorkad eller rökt skinka och Salami i olika former. Sist jag var och handlade fick jag ett halvt kilo rostbiff med mig för 65kr/kg
Detta är en "miljöskada" jag har fått av mina föräldrar som också köper spillbitar. Vi kallar det för "Möl"… Eftersom man kan "mööla i sig", dvs knapra i sig kadavren som godis. :o)

Blev nyfiken, modmaker. Vilken då?
Tänkte i första han inte på att sno dina bitar, utan vilken som har en av de bättre charkerna. Fast ibland brukar jag också köpa spillbitar och "môla" :-)

Focus, mitt emot Lisebergs stora ingång. :o) Bästa dagen att köpa môl är fredags- och lördagseftermiddagar, när folk unnar sig lite extra under helgen. SKasvänga förbi det och systemet på vägen till jobbet imorgon, och jag vill INTE ha mina spillhinkar tömda! *LOL*

Hehe, jag lovar!
Tänkte faktiskt på Focus. De har rätt mycket kul där men det är sällan jag tittar in. Fast jag åker ju också förbi varje dag…

Jag har ett tips till nästa gång du ska få familjen på besök. Jag köpte billig fransyska kring 50 kr/kg ett kilo är lagom rikligt.
Frys köttet det blir mörare då, låt det tina i kylskåp över natten och putsa och skär det i små tunna skivor. Skär det när det är halv tinnat det är lättare att skära tunt då (skär tvärs fibrerna).
Stek köttet snabbt på hög värme, häll på vatten krydda med cillipulver (förslag) och låt det puttra länge på låg värme. Skala potatis eller duka eller gör något annat du kan förbereda köttet dagen innan och värma på det innan gästerna kommer. Pytsa på vatten efter hand så det inte bränner vid och smaka av så det inte blir för starkt. Köttet tar tid men det sköter sig själv utan massa rörande.
Servera med kokt potatis och blomkål eller/och broccoli såsen har du ju med köttet, du kan eventuellt ha i lite grädde på slutet för att runda såsen.
Eller med ris red av såsen lite och ha i fryst ärtor precis före servering, och där var det biff i strimlor min favorit i på kinarestaurangen.

Wok är väl billig festmat. Mest ris och grönsaker, tar man med kött kan man ha mycket mindre än till många andra rätter.
Lättlagat, fräscht, festligt och jättegott!

Att göra en härlig soppa på purjolök och potatis är både gott och perfekt värmande höstmat. Bjud gärna hembakt bröd till. Då får du dessutom några kronor kvar att handla ett par-tre goda frukter att göra fruktsallad på till efterrätt.
Eller gör en enkel paj som du fyller med broccoli och rökt kassler i tärningar.