Sockermängd i torkad frukt?
Någon som vet hur mycket socker det innehåller, det som man kan köpa exempelvis aprikos, ananas med mera?
Tyvärr. Men de innehåller nog ganska mycket. Prova torka själv vet ja? 

Jag tror att affärens torkade frukt innehåller precis lika mycket socker som den man torkar hemma. Och frukt är ju bra. Men det är bara det att torkad frukt blir väldigt koncentrerad när det gäller fruktsockret och man kan äta väldigt mycket torkad frukt och då blir det onyttigt.
Så äter man en torkad aprikos så är det samma sak som att äta en färsk aprikos. Men det blir ju sällan bara en.
Men jag vet inte, bara min teori 
Nä, det ska inte stämma riktigt. Eller jag har i alla fall hört att dom lägger till både salt och socker då dom torkar frukt.
Läste något om det inne på kolhydrater. Men jag kan ha fel 

Tror det blir ungefär samma. En procent socker hit eller dit.
Många frukter är doppade i socker innan de torkas men det finns de som inte doppas i socker exempelvis aprikoser, katrinplommon, russin, fikon, vissa dadlar (de där kladdiga vid jul är överdragna med socker men jag har hittat sorter i påse utan något socker tillsatt + strödadlarna som man kan använda som sötningsmedel är ju utan tillsatt socker). Det är bara att läsa på innehållsförteckningarna och se om det finns tillsatt socker. Naturligt socker finns det dock i alla torkade frukter.

Torkad frukt i lösvikt har ingen innehållsförteckning där jag handlar.
Jag köper enbart i färdigförpackad påse fast jag tror det brukar finnas innehållsförteckningar på lösviktsbyttorna här på ICA, för jag var där och tittade tidigare och konstaterade att i stort sett alla torkade frukter i lösviktsbyttorna hade tillsatt socker så då gick jag och tittade på de andra hyllorna där man kan köpa färdigförpackade torkade frukter som inte har tillsatt socker.
Är det inte så numera att butikerna faktiskt måste redovisa innehåll även på lösviktgodis (vanligt + natur) med tanke på allergier?
Jag använder ganska mycket torkad frukt men mest blir det nog aprikoser och katrinplommon de ingår i receptet till min GI müsli som jag är beroende av.
Hälsokosten har också en hel del torkade frukter ex. kan man ju ofta hitta osvavlade fikon och aprikoser där.

Tack för svaren.