Örtrullad lammytterfilé
I helgen firade vi födelsedag och jag tog mig tid i köket. Och oj vad gott det blev! Det blev örtrullad lammytterfilé med getostsås och fyllig tomatsås tillsammans med potatisterrine. Receptet hittade jag i Allt om Mat nummer 6, 2006 på sidan 64-65. Lite omständligt att göra, men inte svårt på något vis. Vi var fyra vuxna och två barn så jag halverade ursprungsreceptet och det räckte gott och väl.
Jag hade aldrig köpt lammytterfilé förut och hade kanske inte gjort det heller om jag frågat efter priset först. Men glad i hågen beställde jag bara och tja, sen var det ju bara att hosta upp pengarna. Det visade sig dock vara jättegott och att födelsedagsbarnet sedan älskar lamm gör det ju inte sämre
Det hela blev verkligen jättesmaskens.
Å recepten!
Örtrullad lammytterfilé med getostsås och fyllig tomatsås
10 personer
1½ kilo lammytterfilé eller kalvytterfilé
2 teskedar salt
2 kryddmått nymald svartpeppar
2 matskedar smör
2 deciliter hackad persilja och gräslök
Getostsås:
2½ deciliter mellangrädde
2 deciliter torrt vitt vin
300 gram getost
2 kryddmått salt
1-2 teskedar maizena + vatten
Tomatsås:
7 deciliter tomatjuice
2 matskedar balsamvinäger
½ tesked salt
2 kryddmått nymald svartpeppar
Ur Allt om Mat 6/2006.
Getostsås. Koka upp grädde och vin i en kastrull. Skär bort kanten på getosten och smula ner den i såsen. Låt osten smälta under omrörning. Smaka av med salt och red av med majsstärkelse utrört i lite vatten. Koka upp. Ställ åt sidan.
Tomatsås: Koka ihop tomatjuicen till 5 deciliter. Smaka av med balsamvinäger, salt och peppar. Ställ åt sidan.
Sätt ugnen på 150 grader. Putsa köttet och torka det torrt. Salta och peppra runt om. Hetta upp smöret i en stekpanna och bryn filéerna runtom. Hit kan förberedas.
Lägg filéerna i en ugnssäker form, stick en köttermometer och sätt in köttet mitt i ugnen. Stek köttet tills innertemperaturen är 58 grader. (det går ganska fort på lamm)
Ta ut köttet. Rulla bitarna i örterna. Låt vila under folie i 10-15 minuter. Skiva köttet och värm såserna strax före serveringen.
Potatisterrine
10 personer
Sätt ugnen på 175 grader. Skala och skiva potatisen tunt. Lägg en remsa bakplåtspapper i botten och upp på kortsidans kant i två avlånga 1½-liters brödformar. Fördela potatisskivorna i jämna lager i formarna.
Koka upp tomatjuice, buljong, vitlök, timjan, salt och peppar. Fördela vätskan över formarna. Grädda dem mitt i ugnen cirka 1 timme tills potatisen känns mjuk. Låt potatisterrinerna svalna under press och ställ dem kallt över natten.
Servering: Stjälp upp terrinerna och skiva dem i 2-3 centimeter breda bitar. Ställ dem på en plåt och värm dem i 200 grader i cirka 15 minuter.

Den här getostsåsen, Illan, tror du den funkar i pastasammanhang? Typ fyllda färska pastarullar?
*funderar* Jo det kan den nog göra, men den blir nog smått jolmig i större mängder. Just brytningen med den mjuka getosten och den lite skarpa tomatsåsen var supergod. Alla kommenterade just tomatsåsen för att den var så god! Jag tog nog mer svartpeppar än föreskrivet i receptet och den fick sting.