Dagens middag, del 6
Det här är sjätte delen av middagstråden. Skriv gärna in vad ni tänker äta till middag, och lägg med en bild om ni kan!
Idag ska jag nog göra en köttgryta…
Idag blir det finska Camping korvar :)

Idag åt vi pizza på en pizzeria några mil härifrån. Alla våra egna pizzerior (6 st) gör så äckliga pizzor (tjock, degig botten och slemmiga pizzor överlag) så det blir till att åka långt för god pizza!
Men den var himmelsk!
Körde en med oxfilé, mozzarella, vitlök, lök, paprika, champinjoner och ruccolasallad. Nästan så jag blir hungrig igen ;)
Idag blir det skivad entrecote m. en majs och rödlöks sallad till :)
Entrecoten har jag marinerat i soja,olja,sesamolja,hackad vitlök,stark hackad chili frukt, sweetchilisås,vitpeppar och rosmarin. Så gott så :)
igår åt jag så glammig mat som potatismos och korv. :D
idag blir det nog så pass glammigt som mos och fiskpinnar…
usch, jobbigt när man inte har tid, men ovanligt och nästan roligt att äta sånt som går så snabbt och som jag aldrig äter..
Idag blir det revbensgryta :P
Igår gjorde jag o Guben en laxgryta under gemensam ansträngning. Stekte en rödlök + 2 vitlöksklyftor lite lätt, hällde över fiskfond (hemmagjord för en ggn skull men inte igår), fyllde på m ½ pkt grädde + 1 creme fraiche o sedan hällde jag ner ett gäng små potatisar o kokade dem nästan färdiga. Skar upp en bit gravrökt lax i små bitar o la ner de sista minuterna.
Det blev supergott o t o m fam mest storbjuda åt m god aptit. Tyvärr var min hals fortfarande i självantändningsfasen så jag nöjde mig m en msk. Åt 3 msk idag o det gick ner m mkt vatten + en tunnbrödskiva m mkt smör…allt ytters vältuggat förstås.
Idag gjorde Guben tjockpannkaka, han är suvve på det. Fick i mig ca 10 x 10 cm m en rejäl klick smör + 1 tsk hjortronsylt…namnam!
#4 Pizza är pizza. Lyxmat är lyxmat. Båda är gott men skall inte kombineras. Alltså aldrig oxfile på pizza. :o)
#6 Åhh! Recept? Fick något liknande i sthlm, var jättegott. Tyvärr inget recept därifrån, så skulle gärna ta ditt och se om det kan vara ngt liknande det jag testat.
mvh Martin
Jag använder mig alltid av rödvin i grytor, så rödvin, vatten, kalvbuljong, peppar, salt, morot, blekselleri, krydd peppar, lagerblad och en masa vitlök ;)
I princip alla mina grytor ser ut på detta sättet :P ibland byter jag ut ngt, men jag ahr dålig fantasi :P
Sen bara ner med revbenen, och koka tills det är färdigt?
Inte alls samma stil som den jag testade, men det lät inte tokigt alls :o)
mvh Martin
Jag bryner först revbenen (använder de med mycket gott kött på), sedan häller jag i grönsakerna och bryner dem. Därefter värmer jag vatten i micron och häller på så det täcker halva köttet. Sedan på med rödvin och resten av sakerna. Sen får det koka i ett par timmar :)
Tack #11!
mvh Martin
Varsågod :) Hoppas det ska smaka sen när du gör de :)
Det gör det säkert. Gjorde Coq a ú vin eller vad det heter, är väl egentligen höns i vin men jag gjorde det med kyckling en gång. Har gjort av med receptet, men gott blev det.
Har överlag bestämt mig för att bli bättre på att variera köttet jag äter. Antingen blir det nötfärs i någon form, eller så rygg- eller lövbiff, vid enstaka tillfällen ox- eller fläskfilé.
Men det finns ju så mycket annat man kan göra….
mvh Martin
Ja det finns ju sååå mycket kött man kan variera mellan :) Gäller bara att ha fantasin ockå :P
Grillad kyckling m. grönsallad :)
bacon och tomatinlindad köttfärslimpa med potatis och sås.
Idag åt vi kycklinggryta med ris och en sallad till.
Idag har jag gått på stan som en vanlig människa o *handlat*! Det bidde iaf ostgratinerad falukorv m senap, mackisar till. Nåja, vi gillar det o jag fuskade…var rädd att min hals skulle protestera mot senapen
…var vad jag sa till fam iaf. 
Istället åt jag av de där urgoda tortellinisarna jag gjorde ett inlägg om…vad de nu heter igen. Ost o tryffelfyllning…m massor av smööör + lite x-tra tryffelolja. Jag har ju trots allt varit nära döden! 
Jag stryker inlägg #16! Det blev inte det idag.
Idag blev det biff o sojasås med stekta grönsaker.
Mm tandoori kyckling :)
Idag gjorde jag en kycklinggryta med vindryvor och vitt vin :)
chinerunner Du lyckas alltså både med frestelse och bild ;) Du är nog min idol :D
Kebab sallad
Grillat kebabkött i en sallad?
Aldrig testat berätta mer.
Igår hade Guben o ungarna hamburgerafton…jag åt lite rester. Tråkigt men både inspiration o kylskåpsinnehåll tröt.
Idag äter vi tjockpannkaka till kvällsmål då en liter mjölk höll på att bli dålig, blåbärs o hjortronsylt till. Guben o ungarna har varit på grötfest i hembygdsgården vilket innebar 3 port tomtegröt för tjejerna till mellis…o kaka…o tomten kom m godispåsar. En dag inte lik alla andra alltså. :)
#29 Åhh.. snart snart snart!!!:P Ska på julbord om 15 timmar:P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Ikväll blir det helstekt kotlettrad m hassebackspotatis o muskot- o mandarinsmör. (Fick lov att tjuvsmaka; blev godis!)
Skårade fettet på kotlettraden o gned sedan in hela i rosmarin, vitlök o rejält m salt. Marinerade ca 1 h i balsamvinäger, lite olja + soya. Bottnade en ugnsform m gul lök o morötter, galler på det o så köttet på gallret. In i ugn 225 grader i ca 1½ h.
150 g smör, ½ riven muskotnöt, rivet skal från 1 mandarin, 2 vitlöksklyftor, salt o svartpeppar.
Idag blir det fetaost fyllda kycklinglårfileer m sallad.
igår hade vi ett litet hemmajulbord.
idag är vi båda så trötta så det lutar åt pizza..
Jaha, idag har jag alltså ätit Lax med gravsås, ägghalvor med räkor, kokt potatis med gräddfil och creme fraiche, julskinka med senpa, ryggbiff, ströming i något jox, rödbetssallad, köttbullar, jansson, prinskorv och revben. Pust!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
pastagratäng :D
Rostbiff med sallad.
Gräddatuvad kycklinglever.
Varma ostmackor i mikron *smäll på fingrarna*
#38 haha :)
Idag blir det någon gryta på kyckling igen.
Järnet hem från stan o julhandeln…*puh*! Hann ändå inte m allt jag ville… Sonen skulle till simhallen m kompisar så vi panikköpte ett par Bullens + bröd…sedan bidde det inget simhallsbesök. *Typiskt*!
Varma mackor. Formfranska med hackad lök på, därefter en bit rökt skinka. På den sparris inrullad i bacon, och över det hela lite ost. Gott. :o)
När mackorna åkte ut - åkte julskinkan in. Nu börjar det lukta jul i det här huset! :o)
mvh Martin

Mmm, idag blev det risotto med sockerärtor, sparris och champinjoner… och mycket parmesan… och helstekt fläskfilé med citronskal och olivsalt. Mmmm. Mycket nöjd och mätt är jag…
Odag blir det köttgryta med rödvin :)
Jag lagar 2 rätter till knytkalasjulbord i morgon.
Vi får se om det blir middag från detta med.
Dels skall jag göra en Janssons frestelse.
Dels gör jag revbensspjäll i stekpåse.
Självklart kommar mina asiatiska passioner med i bilden
Jag har styckat revbenen i lagom bitar (se bild).
Jag skivade ingefära och vitlök.
Jag smälte honung, blandade med äppelmos citronmarmelad plommonsås.
I detta slog jag i sambal oelek, vitpeppar, salt och soya.
Nu får detta gå i ugnen i ca 2 timmar på 175c.
Det kanske inte smakar så svenskt, men gott skall det nog bli 
Ikväll blir det sillkväll. Vi kör det ikväll istället för på julafton för det blir för mycket på en gång annars. Så ikväll blir det sill, janssons, lite kokt potatis samt finsk sillsallad. Lite öl och kanske en liten snaps till det hela.
Stekte upp lite kycklingslamsor som blev över från kycklingaladåben jag gjorde idag. (Skall ätas på juldagen då syrran m fam + pappa kommer över.) En rejäl smörklick + lite salt o så kokta nudlar till det.
#44 Några stjärnanis brukar vara gott i…o lite apelsinskal…fast äpplen, citronmarmelad o plommonsås utgår hos mig. Får nog ta o prova din variant ngn ggn.
Idag blev det julmat hos föräldrarna.
Först lite härligt mjäll och god lax, med lite hovmästarsås och ägg till det. Hemlagat vörtbröd också.
Därefter köttbullar, prinskorv och skinka. Stekt potatistärningar till det.
En öl och en gammeldags sköljde ner det hela.
Imorgon blir det julmiddag på samma ställe. Trerätters med kyckling med purjolök- och svampmix till huvudrätt. Skall bli mycket gott!
mvh Martin

Idag blir det Mat-Tinas köttfärspaj med kantareller och lök samt ett täcke av creme fresch, majonäs och riven ost . Mycket gott
Idag ska vi äta på restaurang. :)
Idag blev det bakadpotatis med heta kräftstjärtar i aioli och räksallad :)
Bjudmiddagen inställd. Jag fortfarande dålig, Mellis har streptissar o äter penicillin o Minstan fick feber igår. Kycklingaladåben blev hundmat…Guben arb, ungarna gillar inte o vingelén skar sig mot mitt halsont.
Igår åt vi laxfilé ingniden m farinsocker o olja, toppad m massor av purjolök m mackisar till så ungarna skulle äta ordentligt.
Jag tror att fam åt mackisar m uppstekt julskinka till…jag var instängd i syrummet m konstrande beräkningar. Jag åt det sista av gårdagens lax o tunnbröd.
Röd currygryta med räkor och mango ikväll.
Renskavsgryta med kalll pepparrotsfil. Ett glas rött vin till.
Sitter med magen full av paella.
Igår gjorde Guben pannkaka av gammal mjölk.
Ikväll vete 17…vi är alla utom sonen i olika stadier av sjukdom…ingen är särskilt matfrisk.
igår provade vi oss fram i lergrytans värld.
vi gjorde nån kyckling med himla massa grönsaker.
lite buljong och lite grädde på och tjoflöjt, det blev jättegott !
kycklingen blev ju riktigt bra, och jag som är skeptisk till kyckling i ugn på vanligt vis, men detta var ju på ett helt annat vis :)
idag ska vi exprementera lite mer, med nötkött denna gång.
så får vi väl se vad det blir av det :D
gott nytt år !
Idag blir det köttbullar, potatis, gräddsås och lingon :)
Stekt lax-file + sallad.
Idag blev potatismos och falukorv till middag.
Var rädda om varandra
Idag blev det: kyckling, jasminris, wokade grönsaker och jordnötssås (som vi köpte färdig på burk). Det var gott!
igår stekte vi en hel kyckling i lergryta, det var mums !
Blir ungsbakad falukorv idag, lök, ketchup, senap och ost över den (löken ner i skivorna).
Till det blir det risoni med lätt uppfrästa sockerärter (i skal alltså), röd paprika, slantade morötter och rödlök.
mvh Martin
idag blir det gammal vanlig herdelig lasagne :D
Här blir det fisksoppa.
idag ska jag göra spaghetti och köttfässås.
det är lätt att svälja, jag har svinont i halsen efter min mindre trevliga gastroskopi i morse. uusch.
Idag blir det revbensgryta :)
Jag blev inspirerad av allt tryckkokarprat,
så redan igår brynte jag revbensspjäll i min.
Sedan fick de tryckkoka i 2 stora tekoppar vatten.
En buljongtärning, trocomare, soya och peppar från kvarnen i vattnet.
Kokt potatis.
Matjesill.
Rårivet vitkål med morot i vinegrette.
Ett tänt stearinljus på bordet och en colliehund vid fötterna.
Idag blev det dillkött av lamm och potatis och broccoli.

Idag åt vi köttsoppa.

Vaktelomelett med trattkantareller
MVH Isnornin

Ikväll blev det Limekyckling med Bulgur & Chiliwok
http://kryddburken.wordpress.com/2008/01/09/limekyckling-med-bulgur-chiliwok/
Idag blir det örtstekt Karre tillagad i 125 grader. Till det blir det stekt zuccini m lök, vitlök och stark chili. På det häller jag lite soja och grädde. Mums ::)
torsdagsmat ! ärtsoppa och pannkakor :)
Idag har jag lagt lite azdukibönor på blöt och lite råris. Det blir nog en böngryta med råris och kanske en klick hummus till!
Idag blev det pizza
Idag blev det paltkok.
Ni som bor söderöver blir nog förfärade, men här uppe är detta traditionell mat. Eftersom detta var älgkött så blandade jag kornmjöl med fullkornsvetemjöl och rörde det till en smet med vatten. Sedan hälde jag smetklickar i den kokande buljongen. De "sämsta" köttbitarna lämnades kvar för detta ändamål. Sedan kokar man palten tills den flyrt upp och kanske lite till för att den inte skall vara kletig i mitten. Detta ätes med en smörklick och är väldigt mättande mat.
När man gör kok på renkött däremot så är det lite anorlunda. Då saltar man en kanna renblod och rör ner mjöl i det tills man fåt en seg smet. Denna stjälps med slev i renkoket mot slutet och blir färdig sammtidigt med köttet. Jag kan visa detta någongång men då får väl veganer och liknande blunda
Patrik
#78 häftigt :)
#78 Typ kamsen då…*namnamminamnam*!
Jag har tyvärr dessvärre bestämt mig för att prova lågkolhydratkost á la medelhård i några månader. Min kulmagge är varken nyttig för mig el vacker. Den kosten passar mig på så sätt att jag lätt för att äta fett o inte är så intresserad av kolhydrater. Har kört i en v o vågen visar redan på nedåtgående, ska bli intressant att se om midjemåttet också minskar. Kg kommer jag nog att gå upp igen då jag börjar träna efter helgen igen.
Ikväll blir det lite av varje; rökt lax, ost, ägg o övebliven guacamole + coleslaw. Rester o så har vi haft födelsedagskalas, stress o onnese…så jag har missat lunchen o har inget annat framme som är ofryst. Hoppas kunna fresta m bättre mat till v!
Idag hade vi köttgryta av rådjur me potatis o grönsaker.
Idag blir det bara en fryst middag :/
Idag åt jag en supergod sallad me kyckling och lite grönsaksoppa.

Fyllda Skinkrullader med råstekt potatis & skysås :
http://kryddburken.wordpress.com/2008/01/14/fyllda-rullader-med-rastekt-potatis/
Idag blir det snitzlar med potatis och beairnaise sås. EN sallad med massa rödlök, gurka, majs och tomat. På köttet lite kapris :)
Stekt falukorv m makaroner till kidsen, jag tog gräddkokt blomkål m västerbottensost till…Minstan slukade en hel del blomkål m mig men ratade hälften av den andra maten!
Stekt lax med smält smör.
Idag kokas det kalops :)
Vi gör soppa med chorizo och bönor ikväll.
Thailändska fiskbiffar, resten av fam åt bulgurvete till. Skirat smör, fisksås o citronklyftor.
Ugnsstekt lax ingniden m några droppar soya, riven vitlök o ingefära, pudrad m torkad koriander + salt. Fam äter bulgurvete till medan jag håller mig enbart till såsen…*Sandefjordssmör*…*mmm*!
Gnocci med gorgonsola ost i :)
Idag ska jag äta rester sen igår.. men koka ny pasta såklart…
Ört- och chilistekta qournbitar (stekta i medelhavsolja)
Soltorkade tomater, tagliattellepasta färsk och massa ruccola!
Är helt beroende av ruccola just nu.
Idag har jag ingen aning. Ser ut som att vi ska käka på Harrys ikväll :)
Baconlindad, helstekt älgfilé, kryddad m grön- o rosépeppar. Fam äter bulgurvete till o jag rör ihop blomkålsmos.
Idag blir det kalops. Jättegott tycker vi. Med rödbetor till förstås och goda mjöliga sparrispotatisar.
Igår åt vi fiskfärsbiffar (blandat tork, kolja och vittling). Pressad potatis och en god ruccolasallad till. Fiskfärsen kostade 169 kr/kg. Det tyckte jag var mycket. Det var samma pris som på fileérna.
/Maria
Idag blir det stekt kycklingfile och potatisgratäng :)
Idag blir det köttförslimpa med grönsaksmix som jag fräst upp lite lätt, så att det fortfarande är lite fräsch och krispigt.
mvh Martin

köttgryta tror jag det blir idag..
IOFS Lunch men det blev middagstråden ändå.
Nudelsoppa
Olivolja
Tärnad kotlettrad
Vitlök ingefära fisksås örtsalt sambal vitpeppar råsocker
Ärtor/majs/paprikamix
Förkokta nudlar
Vatten
Knäck i ett ägg i den kokande buljongen
Skulle ha varit en näve frysta räkor i på slutet med, men frysen hade inga 

Kvällsmiddag idag : Quiche Lorraine, en klassisker!
http://kryddburken.wordpress.com/2008/01/22/quiche-lorraine/
Idag blev det
Köttfärslåda m. ärtor och morötter
Idag blir det wokade grönsaker (olika paprikor, stjälkseller, purjolök, vit eller kinakål) Jag brukar ta vad jag har. Kryddar med färskriven ingefära och balsamvinäger. Blandar i röd quinoa som jag kokt i buljong. Smaskens. Till detta ska vi ha stekt haloumiost, svarta oliver och pepperoni. Allt serveras ljummet med ev. en god dressing till.
/Maria
Idag blir det grillad kycklingklubba. Den har marinerats i rapsolja, soja, sambal oelek, vitlök, vitpeppar, kryddpeppar, rosmarin och sesam olja.Till blir det en creme fraiche sås med curry och en bönsallad.

Latmansmiddag idag… Pasta med skinksås! *S*

pasta med köttfärsås
igår åt jag fläskpannkaka.
idag ska vi nog göra ris och kasslergratäng..
Idag ska jag göra en linsgryta. Ska slanta lite stark korv och ha i den också :)

Kvällens middag blev Paprikakyckling med Honung & Balsamicosås
http://kryddburken.wordpress.com/2008/01/24/paprikakyckling-med-honungs-balsamicosas/
Idag blev det rökt skinka i små tärningar som jag stekte. Sedan hällde jag i matlagningsgrädde, curry och ketchup. Det blev jättegott :) Lade på ett par basilikablad och lite grovmalen peppar också.
Idag blir det fiskpinnar, potatismos och remuladesås :)
I dag blev det en gammal 70 talsklassiker, fondue! Fast i stället för olja, fonduade vi i en jätte god fond.
Ta 2 bitar märgben, 1 l vatten, 2 dl sherry, 3 dl chilisås, 1 lök, en halv purjolök, 2 svartrötter, 3 vitlöksklyftor, svartpepparkorn.
Blanda allt, koka upp och sänksen för att sjuda i en och en halv timma. blanda ner en kvarts pkt smör och smaka av med worchestershire sås. ( du kan även ha den som grund till en sås)
smörgåstårta hela helgen ! :)
Vi var bortbjudna ikväll. Det serverades sathe kai-spett m jordnötssås, ris, koreansk gurksallad o mango. Är rädd för att jag syndade en del…
Min Mandeltårta m chokladkräm o hallon + vispad grädde till efterrätt.
I fredags blev det Sugo Di Carne. Kanon recept från Ica, grymt gott.
Ingredienser
Portioner: 4-6
30 g torkad karljohanssvamp (ca 2dl)
400 g nötfärs ![]()
3 msk olivolja ![]()
1 dl rött vin
2 krm malen muskotnöt ![]()
2 vitlöksklyftor
1 rödlök
1 medelstor morot ![]()
1 selleristjälk
1 paket parmaskinka (80 g)
2 burkar konserverade cocktailtomater (á 400 g), alt krossade
1 msk konc kalvfond
2 tsk strösocker
1 tsk salt ![]()
2 krm nymalen svartpeppar
TILL SERVERING
Nykokt pasta, gärna tagliatelle, samt nyriven färsk parmesanost

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Avancerat
Gör så här
1. Lägg svampen i en skål och häll i vatten så det täcker, 3-4 dl. Låt stå i 15 minuter.
2. Bryn färsen i hälften av oljan och lägg över den i en stor gryta. Häll i vin och malen muskot och låt det koka in.
3. Skala och hacka vitlök och rödlök. Skala moroten och skär den i små bitar. Skölj och skiva sellerin tunt.
4. Fräs grönsakshacket i resten av oljan utan att det tar färg och lägg i grytan.
5. Häll av svampen i en sil och spara spadet. Hacka svampen grovt och lägg i grytan.
6. Strimla parmaskinkan och tillsätt den tillsammans med tomaterna. Låt det sjuda i 20 minuter utan lock. Späd med svampspadet. Låt det sjuda ytterligare en stund tills såsen tjocknar lite.
7. Smaka av med socker, salt och peppar. Bjud nykokt pasta och färskriven parmesan till.
FÖR ALLA? Mjölkfri. Gör glutenfri: välj specialpasta utan gluten. Gör äggfri: välj pasta utan ägg. Känslig äggallergiker bör välja parmesanost utan konserveringsmedlet E1105, Lysozym, eller en svensk vällagrad ost.
Lördag: parmesantäckt fläskfilé med klyftpotatis och bea.
Söndag: Kyckling Paneng med ris.
Gör samtidigt piroger fyllda med fredagens rester.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Är det inte dags med del 7 nu?
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Kålpudding o köttfärslimpa, mackisar till fam.
Idag blir det detta:
Gratinerad köttfärs m zucchini.
500 g köttfärs
2 gula finhackad lök
4-6 finhackade vitlöksklyftor
1 pkt krossade tomater
1 buljongtärning el motsvarande pulver
några kvistar timjan
1 zucchini
4 dl grädde
2 dl creme fraiche
salt o svartpeppar
2-3 dl riven smakrik ost efter smak (en god mögelost blir också gott i)
Bryn köttfärsen o häll över i en gryta.
Låt hälften av den gula löken mjukna i en klick fett utan att brynas. Lägg ner hälften av vitlöken när den gula löken är halvfärdig.
Blanda ner lökblandningen, de krossade tomaterna + timjan i grytan m köttfärs. Häll på 2 dl grädde o låt puttra en stund tills grädden har kokat in. Smaka av m salt o peppar. Häll sedan över i en ugnsfast form.
Skär zucchinin i tunna skivor. Mjukna resten av den gula löken i lite fett o lägg därefter i zucchiniskivorna. Låt dem stekas tills vätskan kokat ur. Häll på grädde o creme fraiche o lägg ner resten av vitlöken. Smaka av m salt o peppar. Låt koka ihop ngt o låt sedan osten smälta ner. Blanda ordentligt.
Häll zucchinismeten över köttfärsen, ev lite mer riven ost över o låt gratinera till en gyllenbrun färg i 200 grader varm ugn.