Matlust iFokus

Matlust

Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2370 ggr
t0bias
0

Världens godaste tomatsås!

Här är ett italienskt recept som gått från generation till generation i släkten Corleone. Fungerar som bas om ni gör pastasås, men gör sig underbart bra till den hemmagjorda pizzan! Observera att receptet bör följas slaviskt!

Häll upp din finaste olivolja i botten på en kastrull. Fräs 1 hackad gul lök och 4 klyftor vitlök tills dom blir mjuka.

Häll i 1 burk av dom finaste krossade tomaterna du kan hitta. Låt puttra på låg värme i 15 minuter

Salta och peppra lite sådär lagom. Låt puttra i 10 minuter.

Häll i 1 näve torkad timjan, oregano, basilika och 2-3 stycken lagerblad. Låt koka i 15 minuter

Häll i någon näve färsk basilika och timjan och låt koka i 10 minuter.

Stäng av värmen och häll i 2 matskedar tomatpuré. Låt tomatsåsen svalna ett tag innan du använder den till köttfärssås eller pizza!

Så gott!

/ Nicholas Cage  (den kopplingen fattar ingen va?)  :)

johan
0

Spelar det någon roll hur stora nävar man har?

Mvh // Johan

Pernilla
0

Måster vara italienska nävar förstås.

rumpino
0

köp hela tomater på burk de ska ha bättre kvalitet än de krossade. (har jag läst någonstans)

Niklas
0

Mångalen?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

t0bias
0

#3 Njae, men en bonuspoäng ändå. Corleone -> Gudfadern -> Francis Ford Coppola -> Nicholas Cage pappa -> familjerecept

Dåligt? Ja, lite då. Glad

Niklas
0

#4: Då tycker jag nästan att jag hamnade närmare än sanningen. I Mångalen var han ju pizzabagare. :-)

Hur var kopplingen från Francis Ford Coppola till Nicholas Cages pappa?

Vänliga hälsningar

Niklas

P.S. Nu börjar det nästan bli lite film.ifokus.se i matlust.ifokus.se.

t0bias
0

#5 Hm, jag kunde satt en månadslön på att Coppola var Cage´s pappa, men just innan jag skulle skicka iväg ett inlägg så dubbelkollade jag och fick se att Cage inte är son utan brorson till Coppola. 

Men eftersom Cage antagligen fått sitt första jobb på grund av sitt dåvarande efternamn var det säkerligen maffiametoder som gjorde han berömd Glad 

/Toker

Niklas
0

Nu blev nästan min gissning ännu bättre. Glad

karenina
0

Har aldrig förstått varför folk lagar tomatsåser med krossade/passerade tomater som bas istället för färska! Världens godaste tomatsås borde väl bara bli ännu grymmare med riktiga, mogna djupröda FÄRSKA tomater! Glad

Eller.. Vad säger ni? Kom igen, försvara nu burktomaterna, ni som gillar att använda dessa! Glad

Pernilla
0

Har bara med priset att göra, tyvärr.Rynkar på näsan Det är klart du har rätt, Karenina. Färskast är bäst.

mans
0

Jag skulle gärna använda färska tomater oftare, men hur lätt är det att hitta riktigt röda, solmogna tomater på ICA i januari? Glad 

Dessutom måste man ju skala dem först, det tar lite extra tid.