Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 75 ggr
DesK
1

Mjölkens dag 1/6 2026

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det mjölkens dag 😊
Mjölk är ett mångsidigt livsmedel, som betyder mycket för många människor. Färskost, hårdost, desserost, kvarg ocg yoghurt är något av det som vi kan göra på mjölk.

/Désirée

DesK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig kunnat dricka komjölk som den är, men alltid älskat naturell yoghurt och kefir som jag också gör själv. Båda är enkla att göra själv.
Till yoghurt behövs det mjölk och lite färdig yoghurt och till kefir beövs det kefirgryn och mjölk.
På bilden ett glas mjölk och i glasburken kefir.

/Désirée

• Redigerat 2026-06-01 14:25 av DesK
Soligajag1
1

#1:

Mums. Det ser så gott ut. 😃👍Tack för tips och recept. Ska prova en dag. 😃

HH 🙂

Maria
2

Hemma som barn var det alltid mjölk som måltidsdryck.
När jag fick egen familj var det slut med det😉

Numera kan jag ta ett glas men bara om jag kan ha bulle till och helst doppa.😋

Jag tycker mycket om yoghurt och andra mjölkprodukter.

/Maria

Leya
1

Jag blev överkänslig mot mjölk när jag var i 10-årsåldern. Ost och smör funkar utan problem, ska det vara mjölk/grädde i mat behöver jag laktosfritt. Det funkar inte alls med mjölk som dryck och jag tycker i och för sig inte längre att det är gott. Däremot funkar inte heller yoghurt/fil tyvärr och det är synd för det gillar jag egentligen.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

hemul
1

Känner med dig. Jag led av sekundär laktorintolerans, tror det var 1½ år. Som lågkolhydratare var det närmast deprimerande! Hade samtidigt så låg sjukersättning att jag fick vända på varje krona, så unnade mig inte de dyrare laktosfria produkterna mer än ibland. Minns lyckan när jag tordes prova att dricka mjölk igen och det gick bra.

• Redigerat 2026-06-02 19:07 av hemul