Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 215 ggr
DesK
2

Det här med att grilla!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vi är nog många som tycker om att äta grillat av olika slag. Här hemma har vi en kolgrill, som vi använder flitigt året om. Det är något visst med doften från grillen, tycker vi alla här hemma.
Härom dagen blev jag bjuden till kompisen, för att inviga deras nyinköpta gasolgrill, dom köpte den, efter att deras gamla gasolgrill gav upp.
Nu till min fråga! Tycker någon av er att det smakar grillat, när man grillar på gasol- eller elgrill? Jag tycker att det smakar som stekt på spisen eller i ugnen, men absolut inte grillat. Jag testade att ugnssteka likadana revben här hemma, för att se om jag märker någon skillnad, det gjorde jag inte.
Så min slutsats är att när jag vill äta grillat, då blir det kolgrill eller en vedbrasa att grilla över. Vad tycker ni?

/Désirée

• Redigerat 2026-05-15 21:15 av DesK
Maria
2

Jag/vi är inga större grillare. Har en bordsgrill gasol. Använde den inte alls förra året.

Sonen däremot grillar en del och är som du DesK.😉 Kolgrill ska det vara.

Jag tycker också det är en himla skillnad. Det blir en annan slags röksmak.

/Maria

Garm
2

Föredrar helt klart kolgrill, för smaken blir ju helt fantastisk av det, men här där vi bor nu får vi inte ha kolgrill. Det är gasol eller elgrill som gäller, så vi köpte en gasolgrill. Det är ju inte alls samma sak som kolgrill, men själva grejen med att stå vid en grill och dona är iaf den samma :)

hemul
3

Jo, smaken blir bättre på kolgrill. Tyvärr blir det också mycket giftigare. Grillkol är full av skit. Men jag grillar så sällan, så det kan jag ta.

DesK
3

#2 I det fallet har en ju inte något val. Det finns ju rök på flaska, heter liquid smoke, har inte testat det, men kanske funkar det att använda när man grillar på el eller gasol.
#3 Jag kollade lite snabbt på detta med gifter i grillkol och det ser ut som att vissa billigare sorter innehåller tungmetaller, men annars verkar det vara så att det är tändvätskan och andra liknande hjälpprodukter, som är den största boven. Måste dock kolla upp detta mer ordentligt.

/Désirée

hemul
2

Jag tror det var ICA-kuriren gjorde ett test för ett antal år sedan. Ivf innehöll alla sorter de testade, d.v.s. vanliga märken som säljs i vanliga butiker, tungmetaller i varierande grad. Det finns ju "finkol" men prisskillnaden är enorm och vet man ens om det är bättre?

Vet inte om det blir bättre om man gör kolet själv genom att elda ved, d.v.s. om tungmetallerna finns i trät från början. Vissa svampar är ju jättebra på ett ta upp tungmetaller, kanske är det samma med träd?

Jo, tändvätskan men även fett som droppar ner och förbränns bildar otrevliga ämnen.

Värt att tänka på om man grillar ofta säkert.

CasaRamon
1

Allra godast blir kolgrillat, men gasolgrill är ju så mycket smidigare att använda. Det går ju betydligt snabbare och är lättare att rengöra.

hemul
1

Rengöra? 😛

CasaRamon
1

#7: Att rengöra grillen är lättare med en gasolgrill.

Garm
1

#4: Smart med flytande rök, ska leta upp detta och testa! Tack för tipset :D

DesK
0

#9Tror att det finns i välsorterade livsmedelsbutiker.

/Désirée

hemul
3

#7 Skojade. Man kan ju strunta i att rengöra också. 😉

#9 Det funkar. Kan t.o.m. smaka bättre. Hade en flaska med hickoryrök. Tror det var den här: https://handla.ica.se/produkt/1128443 . Så fina träslag är nog inte kolen man köper gjorda av. Är väl nån gammal tall som fått stå till tjänst.

Men nyttigt är inte det heller…
https://www.aktavara.org/nyheter/195335/rokaromer-forbjuds-inom-eu

Antar att de som finns kvar är mindre giftiga.

Blanda i marinader, såser eller pensla på köttet för kraftigare röksmak. Prova också i kokvattnet till revbensspjällen....
Garm
1

#11: Tackar! Jag såg den idag på min lokala ICA-butik, men glömde av att jag skulle köpa den. Hur det nu gick till. Får bli nästa gång vi ska grilla :)

hemul
1

Funkar i stekpannan också.

oh-la
1

Vi har kört lite olika och haft bpde gasol och kol i många år. De kompletterar varandra bra, och jag gillar smaken på gasolgrillen också. Nu har vi köpt en rökgrill som går på pellets istället. Lite som det bösta av två världar. Snabb att starta som gasolen, ger rökig grillsmak som kolgrillen.