Vad steker ni i?
Jag steker ofta i bregott.
Smör eller rapsolja använder jag enellanåt beroende vad det är.
/Maria
Smör, oliv- eller rapsolja.
// Harley
Smör och rapsolja.
Jag visste inte att man kan steka i Bregott. Bra tips.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Smör, eller rapsolja. Köper flera förpackningar smör när det är extrapris och fryser in numera när det är så dyrt.
Nalle Puh - A.A. Milne
#2 Det är ju smör och olja i lagom blandning för att steka så jag tycker det är praktiskt.
Nu köper jag bara vanlig bregott och ingen magrare variant.
/Maria
Smör, kokosolja (inte silver paketet), rapsolja och i vissa fall olivolja
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2026-04-04 15:38 av Torparmor
Rapsolja eller bregott
//Jessie
Smör, kokosolja, diverse animaliskt fett. Det senare beroende på tillgång. Tror jag har ister, lamm- och gåsfett just nu.
- Redigerat 2026-04-04 16:10 av hemul
Främst smör, men även talg och kokosfett (ekologiskt och utan smak). Har använt ankfett ibland. Om jag skall ha olivolja i tillsätter jag det när det är fräst och jag dragit ner värmen.
Jag har köpt Jureskogs talg, men när jag kokade buljong sist lyckades jag sila och rena talgen så mycket att den håller jättelänge och funkar jättebra att steka i.
(Och är den bästa hudsalvan för torrsprickor kan tilläggas.)
Smör, rapsolja eller talg. Beror på vad jag ska steka
Numera Milda igen, använde något flytande ett tag men tyckte det var så krångligt och dyrt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det beror helt och hållet på vad som ska stekas. Alternativen är rapsolja, smör eller olivolja. Rapsolja tål mycket hög temperatur varför den är alldeles ypperlig att bryna i och göra långa stekningar i. Smör tål halvhög temperatur och funkar bra om man blandar den med rapsolja. Olivoljans enda nackdel är att den inte alls tål nämnvärt hög temperatur. Den är över huvud taget inte avsedd att steka i om man drar på hyfsad hög temp.
Maträtter som man vill ha frasiga dvs en frasig yta på ska stekas i smör och inget annat. Som ex pannkakor, våfflor mm. Även ugnsfläskpannkaka som man vill ha en frasig yta på ska fläsket stekas i smör och vill man lägga med smält fett i pannkakssmeten så ska det vara smält smör.
Olivolja är mest avsedd till sallader då inte oljan behöver värmas upp till höga temperaturer!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Kött steker jag i olja och smör, övrigt mestadels bara smör.
Jag steker i margarin till mat & bak
Olivolja, men mest för att pappa alltid tjatar om att det är bra mot blodfetter
Kokosolja, smör, rapsolja eller talg. Det beror på vad jag lagar. Till sallader använder jag olivolja.
/Désirée
#14 Då får du inte steka i så hård värme. Som #11 skrev olivolja tål inte så hög temperatur
#16: Det verkar vara en seglivad myt hur känslig olivolja är vid stekning.
Pratar man med tillverkarna eller folk som bor runt Medelhavet så är det helt andra tongångar.
// Harley
#17 Frågan är kanske mer
Vilken stektemperatur är hård stekning
Jag tycker att olivolja är för dyr för att steka i, jag använder istället rapsolja. Olivolja bara i salladen.
För det mesta i en stekpanna. 😂
#20 Det kan vara bra att ha 😃
/Maria