Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådråvaror
Läst 127 ggr
Sindri
3

Krydda upp quinoan?

Jag äter inte ris, och inte heller gluten, men quinoa lät som ett trevligt alternativ. Jag köpte den röda som skulle ha smak och vara lite krispig.
Tyvärr var det en stor besvikelse. Jag tyckte inte det smakade någonting.
Kan jag göra något för att få lite smak på det? Kryddor? Smör?
Ris kan man ju koka i buljong, kan man göra det med quinoa också?
Tar gärna emot tips, för jag vill inte slänga paketet.

Maleficum
1

Du kan koka med buljong.

Nu var det länge sedan jag åt quinoa men när jag gjorde det blanda jag ofta med sallad eller med med sås eller grytor. Åt det sällan "vid sidan om".

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sindri
1

Jag åt med kycklinggryta och det var mycket sås i den, men jag tyckte själva quinoan var trist. Jag kanske kokade för länge? Det stod 15-20 minuter och min fick nog gå i 20.

DesK
1

Jag kokar quinoan i smakrik buljong med lite chili i eller med samma kryddor som jag har i grytan. Till gryta kokar jag den mjuk, men till sallad lite krispig. Jag tycker att det är trevligt att blanda olika färger av quinoa.

/Désirée

[heli.S]
1

En annan smaksättning som jag tycker funkar bra är att blanda i olivolja, sambal oelek och citronsaft.

Rekommenderar dessutom quinoa trikolor för jag tycker den har en underbar smak. Quinoa brukar vara lagom efter 10min. 15 tycker jag redan blir för grötigt.

• Redigerat 2026-04-03 08:10 av [heli.S]
Maria
2

Jag kokar quinoa i buljong. Brukar köpa den trefärgade.
Äter den aldrig "ensam" utan blandar den med annat som i grytor och i sallader

/Maria

Sindri
1

Tack för alla svar - jag skall koka den lite kortare tid nästa gång, och krydda med lite örter.
Det som blev över från igår tror jag att jag skall fräsa på med lite smör.

hemul
2

Tycker du ska prova den vita. Den är mer som ris. Jag gillar båda, men den röda är lite speciell. Äter det inte så ofta, men det beror på att jag är en potatistjej. 😄

Om det inte är glutenintolerans det är frågan om, har du provat korn? Tycker det är supergott. Särkilt om man kan få tag på helt korn istället för de krossade korngrynen. Men då behöver man nog kunna handla från nån gård.

Innan lowcarb var jag torsk på korngröt på hela korn på mornarna. Tar en evighet att koka, men man kan göra för en vecka i taget. Man står sig jättelänge på bara en liten klick. Lågt GI. Det där klistriga som blir påverkar nog också.

• Redigerat 2026-04-15 14:57 av hemul
Sindri
1

Jag undviker gluten, tror det är mer skadligt för mig än socker, faktiskt.
Jag gillar inte ris heller så vit quinoa är nog inget för mig.
Det gör inget, det finns så mycket annat gott att äta.