Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 242 ggr
Carmarino
1

Vad räknas som få ingredienser?

Läste ett recept som presenterades som "lättlagad soppa med få ingredienser". När jag räknade ingredienserna var det 14 stycken. För mig är "få ingredienser" 4-6 stycken. Vad tycker ni?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1

Räknar man kryddor också?

/Maria

Carmarino
1

#1: Ja, om de står uppräknade i receptet. Möjligen kan man låta bli att räkna med salt och peppar, men står de med i receptet tycker jag de räknas. Även om man har dem hemma så är de ändå en del av listan med ingredienser.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2

5-6 ingredienser, förutom salt och peppar. Jamie Oliver har en serie med snabblagad mat på 5 ingredienser, den är trevlig att titta på 😊

/Désirée

Maria
2

#3 Jag gillar Jamie Oliver. 🙂

/Maria

Maria
2

#3 Jag håller med om antalet ingredienser.

/Maria

Carmarino
1

#3: Ja, det är ungefär det jag också tycker är rimligt.

millan21
2

Helst bara 3 ingredienser. Då är det riktigt få ingredienser och lätt att hålla reda på.😁 Salt och peppar behöver inte ingå i dessa 3 då.

CasaRamon
1

Jag lagar mat med få ingredienser och helst ska dom flesta finnas hemma innan. Ibland blir man inspirerad av fina bilder i veckotidningar, men jag brukar ge upp när jag kommit halvvägs i receptet.

hemul
2

5-6? Kött/fisk, potatis, smör, grädde, salt, peppar. Klart! 😂

CasaRamon
2

#9: Precis så + någon grönsak. 🥒 👍

hemul
2

Då blir det ju för många ingredienser! Då måste du ta bort nåt annat! 😱

• Redigerat 2026-03-19 16:01 av hemul
CasaRamon
2

Kryddor= salt peppar, räknar jag som ett. 🥴😃

hemul
2

😨😉

Tarotstollan
2

Det skall gå fort att laga till det också, max 10 minuter och då finns det inte mycket som funkar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
3

Idag ska vi äta en rätt med bara tre ingredienser 🙂
Kokt broccoli som mixas med ädelost. Jag tillsätter grädde till önskad konsistens och serverar med någon pasta.

/Maria

Carmarino
2

#15: 👍😊

hemul
1

#15 Jag räknar till 4 ingredienser. 😃

Maria
3

#17 Japp. Med pastan blir det fyra men den räknar jag som tillbehör 😉

/Maria

hemul
3

Ha ha! Då har jag ofta bara 1 ingrediens. 😃