Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 108 ggr
DesK
1

Mandelkubbens dag 3/3 2026

Idag är det mandelkubbens dag. Tycker du om mandelkubb?

/Désirée

Sindri
1

Som barn var det en av mina favoriter. Godare än vanliga bullar.

Maria
1

Jättegott🙂

Undrade först vad det var för mandelklubb…

/Maria

DesK
1

Jag hade svårt för lukten, när dom bakades av och så tycker jag att dom var väl söta 😊

/Désirée

Sindri
1

#3: Antagligen hjorthornssaltet, det kan vara lite "stickigt". Jag var en riktig sockergris när jag var liten så sötman störde mig inte. Men ibland fick man lite torra kubbar och då var det inte trevligt.

Tarotstollan
1

Jag tycker att de är goda, lite torra bara.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

hemul
1

De enda mandelkubbar jag ätit var som barn. Vi brukade vara i Lysekil på somrarna och där fanns ett fik där man fick mandelkubb. Jag hatade det! Vet inte om de var billigare än annat, för det var antingen mandelkubb eller ingenting som gällde. Sa mamma. 😂

Hårda och torra med en konstig smak var de. Skulle faktiskt vilja prova nu, för det kan ju vara så att de var dåliga just på det där konditoriet, men i så fall förstår jag inte varför vi gick dit.

DesK
1

#4 Ja, det var hjorthornssaltet.
#6 Dom få gånger som jag har smakat på dessa bakverk har dom varit torra som fnöske, hårda och alltför söta.

/Désirée

hemul
1

OK. Då sparar jag mina pengar och köper en samla istället! 😁

DesK
1

#8 Vad? En till semla? 😲

/Désirée

hemul
1

Ja. Jag SKA gå och köpa en sån där lyxsemla som jag suktat efter i flera år. Men det har inte blivit av förut.

Hur länge säljer de semlor? Är det ända fram till påsk eller?

DesK
0

Semlor brukar väl säljas fram till Påsk.

/Désirée

Tarotstollan
1

Fick reda på att de säljer semlor i min Ica affär kanske t o m nästa vecka men de bakas i mindre skala redan denna veckan och vill man ha måste man vara där ganska tidigt och handla.
Typiskt!😠
Skulle köpt i dag men de hade bara två vanilj semlor kvar, de är goda också men jag ville ha Pistage/Nutella eller vanlig semla.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!