Husmanskostens dag 26/2 2026
Husmanskosten har vi säkerligen alla ett förhållande till 😊 Här finner vi många fina klassiker som t ex ärtsoppa med fläsk, kålpudding, köttbullar med sås och potatis, pytt i panna med stekt ägg m fl rätter.
Vilka rätter inom svensk husmanskost är dina favoriter?
/Désirée
- Redigerat 2026-02-26 18:16 av DesK
Kålpudding är en av mina favoriter 😋 Vem älskar inte köttbullar 😋
/Désirée
Jag älskar husmanskost i alla former men just idag har vi ätit pizza vilket inte är min största favorit
Barnbarnet beställde😀
/Maria
#3 Fast svennepizza ingår nog i vår husmanskost numera. Barnbarnet bestämmer 💖
/Désirée
Stekt trömming med potatismos är en favorit bl.a
/Maria
#4 Det mest exotiska jag fick som barn var spagetti och köttfärssås. Det är också husmanskost idag😃
/Maria
Jag gillar (helst) grön ärtsoppa fast utan kött.
Rårakor är också gott.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#7 Gör du grön ärtsoppa på färska, frysta eller torkade gröna ärter?
/Désirée
#8 På torkade. Jag hade f.ö. just lagt en omgång i blöt tills imorgon.
#9 Var hittar du gröna torkade ärtor?
/Désirée
#10 Bra fråga! Det är nämligen ett litet bekymmer.
Det finns inte inhemska i Sverige (vad jag vet), men vi brukar köpa på semestern i Finland.
Nu trodde jag vi hade slut på dem, men hittade just en påse i skafferiet!
Så nu blir det grön ärtsoppa imorgon.
#11 Dom är lätta att hitta i Tyskland också. Här verkar dom mest finnas i diverse nätbutiker.
/Désirée
Äntligen en dag jag kan delta i! 😂
#12 ICA hade ivf förut, men möjligt att de har slutat eller märket som förde dem har slutat. Det var nåt av de vanliga märkena, kanske GoGreen, inte säker. Ja, på nätet finns det massor, men ofta ganska dyra + frakt.
#13 Ha ha ha 😂 Du deltog ju med råge på semledagen 😂 Nu handlar jag ju inte på Ica, men det kanske inte är någon större efterfrågan på torkade gröna ärter här i Sverige. Synd för jag tycker att ärtsoppan får en lite trevligare färg när den kokas på gröna ärter.
/Désirée
- Redigerat 2026-02-27 09:37 av DesK
#14 Smakar den likadant ?
/Maria
#15 Inte riktigt, den har en grönare smak 😊
/Désirée
#16 Ok
/Maria
Ha ha ha 😂 Du deltog ju med råge på semledagen 😂
Tänkte inte på det. 🤪
Jag vill också prova grön ärtsoppa! Fasiken, Apotea har en hel del bönor. Iofs svindyrt märke, men ivf fri frakt. Men ärtor har de inte!
En annan grej är att det är omöjligt att få tag på ekologiska bruna bönor i vanliga butiker. Saltå kvarn skulle börja sälja det för ett antal år sedan, men av det blev visst intet. Finns på en del ställen på nätet, men det blir dyr frakt.
Har inte längre råd att köpa allt ekologiskt, men jag försöker göra det med sånt jag äter ofta. Av vegetabilier alltså. Sen blir det fulkött ivf, så frågan är om det ens är nån idé. Men potatis och lök som är stabelvaror här hör till de mest besprutade grödorna, så där viker jag inte.