Fettisdagen 17/2 2026
Dagen har firats i många år och sedan ca 1950-talet med semlan, så som vi känner till den, dvs med mandelmassa och grädde i. Semlan kallas också fastlagsbulle eller hetvägg.
/Désirée
Idag har jag inte ätit någon semla men sammanlagt har jag ätit 5 st i år😃
/Maria
Jag åt 7 semlor på 3 dagar. Hade ätit två förut. Är nog rekord för mig.
Jag köpte med mig 3 2-pack semlor till ett äldreboende i tisdags. Som den idiot jag är insåg jag inte att de så klart har semlor till fikat på fettisdagen. Så jag fick släpa hem alla mina semlor. Blev bjuden på en (liten) där också. När jag kom hem åt la jag 4 i frysen. Och åt upp 2. Sen blev det två om dan i två dagar till. Tänkte det var lika bra att bli av med dem. De av inte ens bra. 😂
Planen var att äta en semla i år, men unna mig en lyxsemla. Känns inte så aktuellt nu, men kanske köper jag ändå en framåt påsk. Har suktat efter det här konditoriets semlor flera år nu, men inte kommit mig för.
- Redigerat 2026-02-21 01:37 av hemul
#2 Waow! 😲 Hur mådde du efter det? Jag lyckas knappt få i mig en semla, på tok för sött och mastigt.
/Désirée
Finfint! Och då ska man betänka att jag normalt lowcarbar och inte äter varken socker eller mjöl. Men konstigt nog reagerar jag inte på tillfälligt intag trots över 20 år på lowcarb. Obs low, inte no-carb! Jag äter en del rotfrukter ink potatis och frukt, men inga jättemängder. Det är nog det som gör att jag tål tillfällig carb overload.
Min årsförbrukning av sånt brukar vara kanske 1-2 semlor, 1-2 pizzor och 1-2 glassar. Delvis därför tyckte jag det var lika bra att få det överstökat. 😁
Håller med dig om att semlor oftast är alldeles för söta, särskilt såna här butikssemlor. Socker är billigare än mandel. Har aldrig varit förtjust i saker som är väldigt söta. Brukade sprätta bort glasyren på wienerbröd och sånt.
- Redigerat 2026-02-22 03:11 av hemul