Matlust iFokus

Matlust

Läst 186 ggr
hemul
1

Min osthyvel gick av...

…och nu hittar jag ingen ny!

Det var en sån med vågigt/räfflat skär och även själva hyvelbladet var vågigt. En sån som som gör att det går att hyvla även mjukare ostar utan att hyveln kärvar och fastnar.

Jag har en annan, vanlig, hyvel, som ser ut ungefär som denna.
https://www.kitchnsverige.se/servering/bestick/osthyvlar/bjorklund-eik-osthyvel-23-cm-stal-ek_1/

Den andra såg likadan ut, fast vågig då. Jag vet att det finns korta hyvlar som är till för mjuk ost, men jag vill så gärna ha en sån där traditionell med träskaft. Har ni sett såna nånstans? Har letat på de vanliga ställena, Duka, Kitchentime o.s.v.

P.S. Jag hittade en hyfsad modell på Amazon, men den hade nån nonstick-beläggning och det vill jag inte ha.

Bjørklund Eik osthyvel 23 cm stål/ek kombinerar funktionell precision med skandinavisk elegans. Hyveln är framtagen för hårda ostar och skär jämna och lagom ...
  • Redigerat 2026-02-12 21:05 av hemul
Vixxen
1

Måste också hitta en ny osthyvel så följer om nån har nåt bra förslag!

DesK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så tråkigt att din osthyvel gick sönder!
Jag har en urgammal liten osthyvel med vågigt skär.
Då och då har jag funderat på varför man aldrig ser sådana längre. Däremot går det att få tag på en osthyvel med tråd och dom är riktigt bra 😊

/Désirée

• Redigerat 2026-02-13 07:39 av DesK
DesK
1
hemul
1

Tack. Den var ju hyfsad. Bra pris också. Men helst ska alltså själva bladet vara vågigt också. Som korrugerad plåt.

Är så fjantig med vissa vardagsgrejer som jag gillar. Vill att de ska vara som de alltid varit.

Men det blir nog din hyvel om jag inte hittar nån som är precis som jag vill.

• Redigerat 2026-02-13 12:06 av hemul
Caeli
3

På vilket sätt har osthyveln gått sönder?

Du har ingen händig person i närheten som eventuellt kan laga den? Eller du
själv?

Har skaftet lossnat går det att limma, är det sönder kan man ersätta med ett nytt. Har det gått sönder i fästet (metallen) kan man kanske svetsa ihop det igen.

hemul
1

Inte lossnat. Gått av.

DesK
0

#6 Var har den gått av?

/Désirée

hemul
0

Metalldelan av skafter lossnade från själv hyveln. Men det spelar ingen roll. Det hände för flera månader sen och den är bortslängd. Det hade inte gått att laga utan att svetsa ihop bitarna.

• Redigerat 2026-02-13 19:03 av hemul
DesK
0

Tråkigt!

/Désirée

hemul
0

Jag är rätt duktig på att ta till mig nytt annars, när jag tycker det ger nåt. T.ex. har jag alltid älskat böcker. Både att läsa dem och själva den fysiska boken, känslan, lukten av en ny bok, allting. Men när läsplatten kom övergick jag utan problem till e-böcker. Kan inte fatta varför det aldrig har slagit i Sverige.

Men min osthyverl, den ska se ut som den alltid gjort! 😂