Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 107 ggr
DesK
3

Baljväxtens dag 10/2 2026

Denna dag inrättades av FN.
Dessa är en god källa till bl a protein och kan användas på en mängd olika sätt, även i bakverk.
Hur njuter du av baljväxter?

/Désirée

Magi-cat
2

Baljväxter är bra! Kan varieras hur mycket som helst, är nyttigt och dessutom billigt.

Kikärter är det jag använder mest. Det är så enkelt med dessa färdiga paket man kan köpa.

Jag önskar det gick att få tag på mer lokalproducerat. (I Finland kan man köpa inhemska gröna torkade ärter).

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2

Det finns en hel del svenskproducerade baljväxter att köpa via nätet. Gråärt med flera kultursorter är trevligt att prova 😊

/Désirée

Sindri
2

Trevligt. Mina mungbönsgroddar blev precis klara idag så det blev lite såna på en avocado som tillbehör till middagen,
Jag groddar mungbönor på vintern, och brukar baka en limpa med bl a mungbönor och ibland med tillägg av svarta bönor.
Jag brukar också grodda ärtskott på vintern. Det är lyxigt att kunna äta så färskt grönt.
På sommaren odlar jag sockerärtor, vaxbönor och rosenböna. Rosenbönan gav sjukt stor skörd i somras så jag har fortfarande kvar i frysen.
Annars köper jag frysta ärtor och sockerärtor.
Jag vet inte vad det är med mig och kikärtor, men vi är inte kompatibla. Jag har försökt göra hummus ett par gånger, men tycker bara det blev en icke-smak.
Jag fick ett recept av Ulriksdals café på vegobiffar med bl a olika sorters bönor i. Nu kom jag på att det var länge sedan jag gjorde dem, så kanske dags nu.

Magi-cat
1

#2 Bra idé med grå ärter! Det ska jag kolla upp!

#4 Egenodlade bönor är så gott! Rosenbönor har jag fått lite av en som odlar, jättegoda!

Sindri
2

Jag köper mina gråärtor från Jädra Bra Mat https://www.jadraprastgard.se/

Magi-cat
1

#5 Tack för tips. 🍀

Sindri
2

Jag höll ju på att glömma bondbönor! Det odlar jag också med mycket växlande resultat. Förra sommaren blev det en ytterst mager skörd.
Jag gillar dem smörfrästa med lök och vitlök.
Fick tips om att man kunde göra guacamole med dem, men jag tyckte inte riktigt att det ville sig.

hemul
1

#4: Jag tycker det påminner om kikärtor. Är den lite hårda-torra typen, blir inte så där mjuka som bönor. Men de är svindyra. Har köpt på Apotea.

DesK
1

#7 Jag gör guacamole på gröna ärter från frysen. Det tycker jag blir riktigt gott.
Hittade frysta bondbönor på Lidl för ett tag sedan.
Lupinbönor är också goda 😊

/Désirée

Maria
2

Gråärtor har jag aldrig provat.
Jag använder mest kikärtor och svarta bönor.
Sedan färska bönor också.

/Maria

hemul
2

Kikärtor är mycket billigare! Rostade kikärtor är jättegott, tycker jag. Säkert gråärt också, de är så lika, men det har jag inte provat. Törs inte göra det längre för jag kan inte sluta äta och då går lowcarbandet åt skogen. 😉