Ägghalvans dag 8/2 2026
Idag är det ägghalvans dag. Denna dag lär ha uppstått som en protest mot alla våra lustiga temadagar. Ägg är ett av våra absolut nyttigaste livsmedel och dom kan varieras på en mängd olika sätt. Kanske kommer det en bild senare idag 😊
Hur äter du helst ägg?
/Désirée
Kokt ägg, undviker helst äggulan men går med kaviar som döljer smaken.
Gillar inte stekt ägg.
Omelett kan fungera beroende på vad som är i
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Pocherat ägg är himla gott.
Det gör jag allt för sällan.
/Maria
Älskar ägg. Äter flera om dan. 2 till frukost som äggröra med spenat. 1 kokt ägg till mellanmål, gärna som ägg-ansjovis på macka. Sen även till middag på olika sätt.
Gillar ägg i alla former. Äter ett kokt ägg till frukost varje dag och ibland ett stekt ägg till lunch (ska göra det idag). Ägghalvor (med tillbehör) är min favorit på jul-, påsk- och midsommarbordet - och på bufféer. 😋
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Kokt skivat ägg på limpa och kaviar är en höjdare.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Kokt varmt ägg mosat i smör är jättegott på knäckebröd. Med massa malen svartpeppar och salt.
/Maria
#6: Det låter gott. Har aldrig provat det.
Sorgen är kärlekens pris
#6 Barnbarnets favorit som bebis utan kryddor och knäckebröd såklart 😉
/Maria
När vi var på Spa-hotellet i Pärnu, Estland, så åt jag äggsmör för första gången. Jättegott.
När jag för många år sedan jobbade på en geriatrisk vårdavdelning fick de med dålig tandstatus mosat ägg med smör.
Det brukade vara omtyckt 🙂
/Maria
Det är faktiskt gott! Man kan ha i lite ansjovis också så blir det gubbröra.
#11: Åhh det låter såå gott.
Sorgen är kärlekens pris
Nu skriver jag upp ansjovis på inköpslistan. Har slut i förråden.
Jag handlar från ICA Maxi on line.
Tänkte beställa Ansjovis den vanliga rosa men de har inte den utan flera andra okända "med absjoviskrydda".
Sorgen är kärlekens pris
Ansjovis har blivit väldigt dyr. Jag köper Restaurangfileer som är betydligt billigare.
Burkar köpa Garant. Tycker den är bra och man kan bunkra eftersom det brukar vara extrapris till storhelgerna.
Men vad ***… Skulle kolla vad den kostar och den finns inte i näthandeln. Har de slutat med den? Typiskt i så fall.
#16 Senast jag var på Willys hade de gott om ansjovis, både Garant och Grebbestads.
#14 Jag har helt slutat att handla på Ica Maxi och alla andra Icabutiker. Dom skryter om att de är ortens billigaste matbutik, vilket inte är sant. Dom är snarare ortens dyraste matbutik. Under 2024 gjorde jag ett test och handlade en hel del på Ica Maxi, det förlorade jag ca 6000:- på, detta trots att jag alltid handlar mycket på extrapris och varor med kort datum. Ica har störst andel av marknaden, så dom borde kunna bidra till att hålla nere matpriserna, men det gör dom alltså inte alls. Ursäkta min utanför ämnet kommentar.
/Désirée
Ha! Min närmaste affär är en ICA Supermarket. De är dyraste butiken i stan!
Men faktum är att ICA inte längre än jättedyra på allting. Deras egna märken kan vara rätt prisvärda och de kan ha bra extrapriser. 5 pkt bacon för 50 den här veckan t.ex. På Supermarket, vet inte om de andra har samma.
#18 Visst kan man hitta varor till lägre pris även på Ica. Dock finns det ofta minst lika bra, om inte bättre, fynd på t ex Lidl och Willys.
/Désirée
Men inte samtidigt. Jag har blivit inbiten russinplockare. Det händer att jag besöker både Supermarket, Willys och Lidl samma vecka. Coop struntar jag i. De är bara dyra och har aldrig några bra erbjudanden. Hemköp har till 90% samma varor som Willys, bara dyrare. Fast de säljer regelbundet Garant bacon för 10:-. Då kan det bli en tur. De större ICA-butikerna ligger så långt från centrum, så jag sorterar bort dem därför. Man måste sätta gränsen nånstans. 😜
Jo, på dyr-ICAn kan man göra pangfynd i lådorna med kort datum. Nästan enda gångerna jag köper nötkött numera är från de lådorna.