Nutelladagen 5/2-26
Idag är det Nutelladagen. Kul för alla som vill fira denna dag 😊
/Désirée
Jag minns när jag var barn, på 70- och 80-talet. Då fanns inte Nutella i Sverige och min tyska mormor brukade skicka det till oss. Tyvärr fick jag slåss med min girige halvbror och sällan fick jag mycket…
Idag gör jag egen lite mer hälsosam nutella själv med hasselnötssmör, honung, vaniljpulver bla. När jag har råd….
- Redigerat 2026-02-05 23:50 av Grodan
Jösses.
Jag minns att det fanns små askar att köpa förr. I storlek som en tändsticksask nästan. Det medföljde en liten plastsked.
Jag har aldrig haft Nutella som favorit.
/Maria
#2: Tror de var mindre än en tändsticksask faktiskt. 😊
Jag tyckte (och tycker) om Nutella, så min lycka var stor när jag semestrade i Italien på 70-talet och såg deras stora burkar med Nutella. Den såldes även i dricksglas/muggar i olika storlekar, så jag hade med mig en del sådana hem. Hade glasen/muggarna kvar rätt länge, men jag tror att jag lämnade dem till loppis vid någon flytt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag har aldrig smakat Nutella 🤔🙂
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Det hedrar dig. Usch. 🤮 😉
Jag åt en Nutella semla i går.😋
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Dubbelfel! 😂
Lidl har bra pris på semlor nästa vecka - med choklad eller blåbärsfyllning! Semlor ska innehålla mandelmassa. Förra året provade jag Lidls äkta semlor och de var rätt bra. De kommer nog senare.
- Redigerat 2026-02-06 23:05 av hemul
komkk på en till. Jag har aldrig ätit (råa) ostron. Men jag skulle vilja prova.
Ostron har jag aldrig smakat.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Förr i tiden kom Nutella i "dricksglas" med plastlock. Någon som minns dessa? Vi lyckades samla på oss ett helt gäng. Tog med mig några stycken när jag flyttade hemifrån sen. Tyvärr har några gått sönder men hag har fortfarande två kvar.
När man klev över vuxentröskeln blev jag lite mer medveten också om palmoljan och hur den utvinns, så numera när jag blir sugen på nutella-aktig nötcreme, så inköps ett annat märke som är palmoljefritt men smakar i stort sett likadant.
Jag minns bara Nutella som barn. En liten platt ask som en tändsticksask ungefär med en pytte plastsked.
Jag har aldrig tyckt Nutella är något särskilt gott.
/Maria
#10: Kommer ihåg dem, men jag minns inte att de såldes i Sverige. Jag köpte flera stycken glasmuggar (med handtag) när jag var i Italien. Hade kvar glasen rätt länge, men nu har de nog försvunnit i någon flytt. Eller också hittar jag dem i någon bortglömd låda någonstans.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#11: Tror de var till och med mindre än en tändsticksask - eller som den lilla modellen tändsticksaskar.
#12 Glasen har jag ett vagt minne av nu när jag tänker efter.
/Maria
#13 Ja och ganska platt.
/Maria
#15: Ja, de askarna rymde inte särskilt mycket, så när jag hittade de - i mitt tycke - jättestora glasen i Italien kunde jag inte låta bli att köpa några stycken. De varade rätt länge vill jag minnas. Tror de rymde ungefär lika mycket som nutellaburkarna som finns nu, men det var ju avsevärt mycket mer än i den lilla plastförpackningen. 😊
Minns varken glas eller muggar. Men pyttesmå mjuka platta plastförpackningar som köptes i kiosken. Som en tändsticksask ungefär men bara några mm tjock. Man rev av ett hörn och sög i sig geggan. Eller, de andra ungarna gjorde det, inte jag. Eller det kanske inte var nutella utan nån annan nötsmet?
#17 Den hette Nötcreme tror jag.
/Maria
#18: Ja, det stämmer. Det var nötcreme i de platta "paketen".
- Redigerat 2026-03-21 21:54 av Carmarino
OK. Men nästan Nutella ändå. 😄
#20: Ja, det är lätt att förväxla dem, men jag har för mig att nötcreme har lite grövre konsistens än Nutella.
#21 Ja och godare tycker jag.
/Maria
#22: Tycker båda är goda, men föredrar nog ändå Nutella. 😊
Nutellan ser ju ut som choklad i färgen, medan nötkrämen är gråbrun och grövre i konsistensen. Båda är hiskeligt söta.
/Désirée