Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatpratgris
Läst 109 ggr
DesK
2

Porchetta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Porchetta är en italiensk specialitet. Det är en marinerad och balanserat kryddad fläsksida, som kan grillas eller ugnsstekas. Den äts ofta med kokt potatis, potatisgratäng eller potatismos och den kan också ätas kall, tunt skivad på t ex smörgås. På sätt och vis påminner den om vår svenska rullsylta, men med annan kryddning. Far grillade ofta porchetta, när vi hade fest och gäster. Det var mycket uppskattat. Den görs oftast på en urbenad fläsksida, som marineras, kryddas, rullas ihop och binds om med steksnöre. Därefter kan den tillagas på lite olika sätt, bl a på låg temperatur i ugnen, eller vanlig temperatur i ugnen eller på grillen.
Hur den tillagas är en smaksak, jag tycker att alla varianterna blir goda.
Härom dagen råkade jag hitta färdigmarinerad porchetta på Lidl, så jag föll för frestelsen och köpte med mig en hem, som jag stekte i 200 grader i ugnen idag. Den blev riktigt god, men vi konstaterade att den hade blivit ännu bättre med lite mer kryddor. Så jag lovade att marinera och krydda en egen fläsksida framöver.
Har du ätit porchetta?

/Désirée

Carmarino
1

#0: Har bara hört talas om det, men aldrig ätit det. Åtminstone inte vad jag kan minnas. Det låter gott i alla fall.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

DesK
2

#1 Det är riktigt gott. Prova, om du får möjlighet 😊

/Désirée

johan
1

Jag brukar använda det istället för bacon då och då. Ger en lite lyxiga och mindre flottig känsla, men ändå ganska mycket samma smak som man gillar med bacon.

Mvh // Johan

DesK
1

#3 Menar du verkligen porchetta? Den är ju inte rökt och den serveras aldrig i tunna långsmala remsor. 😊

/Désirée

• Redigerat 2026-01-25 18:54 av DesK
Carmarino
1

#4: De brukar stå i recept, fast tvärtom, d.v.s. när pancetta är en av ingredienserna står det ofta att man kan byta ut det mot bacon. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

johan
1

Nä, ni har så klart rätt. Jag menar panchetta. :)

inte undra på att jag blev förvånad över att du hade den som en stor stek. :)

Mvh // Johan

DesK
1

#6 Det är så lätt hänt! Nu vet vi alla att det handlar om porchetta i den här tråden 😊

/Désirée

CasaRamon
1

Har ätit det i Italien, fantastiskt gott, men den jag köpt färdig här hemma, nej inte alls lika god.

Maria
1

Jag har bara ätit det i Italien. Aldrig här hemma.

/Maria

DesK
1

#8 Bästa sättet att tillaga den på är inte som jag gjorde igår, utan man ska steka den på galler över en ugnsform med vatten, lagerblad och svartpeppar i på 120 grader i 6 timmar och därefter 30 minuter under grill. Den får då mer smak och bokstavligen smälter i munnen.

/Désirée