Nya kostråd för äldre
Livsmedelsverket har lagt fram ett förlag på nya kostråd för äldre, 65+, på remiss. Bl a föreslås det att äldre bör äta mer energität mat och mer protein.
https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/forslag-till-nya-kostrad-for-personer-65-pa-remiss/
/Désirée
Det finns en tråd här
https://pensionarer.ifokus.se/discussion/1629710/kostrad-for-aldre?postId=20613427
#0 Jag tycker det var många vettiga råd där.
/Maria
Det kan jag säga inte följs med kosten till de gamla idag, inte där jag jobbar i alla fall :( Rena skämtet med maten idag mot var det var innan :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bra! Det var bra uttyckt i de nya MAGA-kostråden också.
Some older adults need fewer calories but still require equal or greater amounts of key nutrients such as protein, vitamin B 12, vitamin D, and calcium.
Har väl berättat förut om min äldre vän med Alzheimer som är på ett äldreboende. De har förbjudit besökare att vistas i matsalen. Tror det är för att man inte ska se hur dålig mat de får, för de äldre blev glada när det var folk utifrån som satt med, livar väl upp lite.
Jag hjälpte min väl att äta (på rummet) sist jag var där. Han åt då upp hela den lilla barnportion han fick. Att den var liten beror på att han är aptitlös och aldrig annars äter upp. Det var korv stroganoff med ris. Jag räknade ut att när han åt hela portionen fick han i sig ungefär 5g protein vilket alltså är mer än han normalt får i sig. Innan kanske han ätit en skiva ost på morgonmackan.
De får helt kött en gång i veckan, på söndagen. Annars är det korv, färs och möjligtvis kyckling, då i små bitar utblandat med annat. Maten är uppvärmd och kommer från Dafgård.
Min väns muskler är helt förtvinade. För ett par år sedan var han en spänstig åldring som cyklade flera mil utan problem. Nu har (hade, se nedan) han svårt att tulta från rummet till matsalen med rollator. Primärt är det så klart sjukdomen som bryter ner kroppen. Men man behöver ju inte påskynda förloppet med dålig mat och brist på rörelse. Med så lite näring, speciellt protein, och nästan total orörligthet skulle jag också ha svårt att gå efter några veckor bara. Det förekommer ingen som helst fysisk träning eller uppmuntran till sådan. Han är forfarande sängliggande efter en operation i mitten av december. Han har inte fått hjälp en enda gång med att stå på benen och gå ett par steg. Det är lättare att transporera honom i rullstol. Han kommer aldrig mer att gå själv, det är nog för sent nu.
Detta är Förenade Care, som också gjort sig bemärkta för våldtäkter i hemtjänsen som de inte åtgärdat trots att offren bett om hjälp.
- Redigerat 2026-01-23 05:39 av hemul