Ibland har man tur
Var till min dyr-ICA för att köpa en grädde igår kväll. Handlar aldrig där utom i nödfall. Men man kan göra fina köttfynd i lådan med kort datum - om man kommer tidigt på förmiddagen. Tänkte att jag kastar väl ett öga ivf. Och det lönade sig. 😄

Först hade de en egen kyl med revben från Gotland, "Smak av Gotland" för 59. De såg fina ut, så jag plockade på mig. Har aldrig unnat mig det köttet förut, men ville testa. Man inbillar sig ju att det är bättre, att djuren går ute mer och så.
Sen kom jag till Billiga Lådan. Den var också full med revbensspjäll. Jag läste fel på lappen och trodde det kostade 44. Jag sopade åt mig allt som fanns och gick tillbaks med det mesta av de gotländska.
När jag kom hem upptäckte jag att jag läste fel på lappen. Det jag trodde var kilopris var priset för just den biten. Det kostade egentligen 53-54 nåt. Skitsur. Det är ju bara ett par kronor mindre än det kostar på extrapris, skulle inte ha köpt så mycket. Grrrrr.
Man nu har jag portionerat och fryst allt och nu är jag glad igen. De där spjällen i bit brukar alltid vara taskigt styckade. Det brukar vara ett stort sjok kött utan ben. Tror de tar med av köttet nedanför revbenen och det är jättetrist. Så var inte de här. De var dessutom ordenligt melerade med fett. Fattar inte hur de föder upp grisar som får så magra spjäll. Det är ju samma bit som sidfläsk, bara det att man skär bort benen på fläsket och svålen på spjällen. Och numera också tyvärr det yttre fettlagret. De var från ett lokalt slakteri som jag aldrig köpt spjäll från förut. Så nu vet jag att de styckar bra! De gotlänska var lika fina de.
Korvarna är pölsa. Det är också gott. 514 spänn för allt det där plus en femma dyrgrädde för 41 spänn (ICAs egen var slut). Rätt bra slut på året. 😁🥂
- Redigerat 2025-12-31 18:34 av hemul
Grattis till fynden, men lite surt att du lyckades bli lurad.
Gott nytt år! 🥳 🥂
/Désirée
Mitt eget fel. Fast de där kort-datum-lapparnan är virriga. Har ivf fått dem att sätta ut kilopris på dem efter att ha klagat flera gånger. Förut fick man ta upp räknaren för att få veta det. Det stod bara det gamla kilopriset, hur många procent det var nedsatt och nya styckpriset.
Nu ska jag snart proväta de gotländska. Ingen julmat och ingen nyårsmat heller. Tjoflöjt! 🤪
- Redigerat 2025-12-31 18:33 av hemul
#0: Grattis, även om det inte riktigt blev som du tänkt. 🙃
Jag gillar Andersson & Tillman, det märket har aldrig gjort mig besviken.
// Harley
- Redigerat 2025-12-31 19:14 av Herveaux
Har väl haft lite aversion mot dem för jag gillade inte deras chark. Har dock inte provat på åratal. Det smakade som Konsums gamla märke Goman, nån konstig bismak på allt. Det lustiga är att jag hört att de tog över Konsums lokaler. Det kanske sitter i väggarna!
Har mumsat i mig av de gotlänska nu. Och jäklar, det var skillnad! Behövde knappt tugga. De var så där som spjäll var förr. Har svårt att hålla mig från att rusa iväg och köpa mer nu. Men jag har ju alla A&T också. Hoppas nu inte de är torra och tråkiga trots att de ser fina ut.
- Redigerat 2025-12-31 19:43 av hemul
#4: Härligt att kunna göra sådana fynd. Jag handlar själv alltid med röda lappar och fryser in. Så håller man nere matkontot.
Absolut. Och jag kunde inte hålla mig. Var där idag och bergade 7 pkt till av de gotländska. Jag kommer att få äta revbensspjäll morgon, middag och kväll i ett år.😂
- Redigerat 2026-01-02 03:32 av hemul