Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatpratråd
Läst 296 ggr
millan21
1

Fryser ni prinskorv?

Ni som äter/köper prinskorv brukar ni frysa den?
Jag köpte en förpackning till nedsatt pris och la i frysen och tänkte ha lite närmare julen.
När jag sa det till en person så blev hon genast negativt inställd och sa typ:

"Men prinskorv blir ju inte bra efter att ha varit fryst. Den ska man ju alltid äta direkt och inte köpa och frysa långt innan"

Jag har då haft prinskorv i frysen tidigare och aldrig märkt någon skillnad i varken smak eller konsistens eller vad det nu än må vara som inte skulle vara bra med att frysa den.

• Redigerat 2025-11-30 13:33 av DesK
Carmarino
1

Har aldrig tyckt att prinskorv blivit sämre efter att ha varit fryst. Förstår inte var hon fått det ifrån.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1

Jag har heller inte märkt någon skillnad.

/Maria

Liz85
1

Jag har skickat in både prinskorv och falukorv och kycklingkorv i frysen i alla år. Inte märkt nån försämring på korven över huvud taget pga det.

millan21
1

Men vad bra. Då är det inte mig det är nåt fel på.😁
Jag vågade inte riktigt fråga henne vad hon tyckte det blev för fel på korven av att frysa den. Det lät så fullständigt självklart för henne att man inte kunde göra det bara, så jag tänkte att det är väl jag som missat nåt

Carmarino
1

Så här säger Svenskt Kött:

Prinskorv: Håller cirka 1 vecka i kylen. Går att frysa.

https://svensktkott.se/julrester/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vad gör man egentligen med alla julrester som blivit över från julbordet? Här hittar du inspiration, tips och recept till svinnsmarta rätter.
Vixxen
1

Stoppat i frysen!

DesK
1

Prinskorv går utmärkt att frysa i likhet med alla andra korvar.
(Jag la till etiketter i rubriken)

/Désirée

hemul
1

Korv som korv. Ingen större skillnad på smeten nuförtiden, bara formen. Klart den går att frysa.

Fridaaaa
1

Fryser in ochn smakar likadant vid tillagning sen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Winternight]
3

#0 Jag säger så här smaken är som baken delad kanske den personen som sa så till dig inte alls tycker om det eller rent av haft en dålig upplevelse med att frysa prinskorv.

Själv fryser jag dom utan problem däremot inte under nån lång tid då tycker jag dom blir vattniga och jag tycker om att äta dom ostekta då vill jag inte ha haft dom frysta innan men steker jag på dom efter att dom vart frysta perfekta inga problem alls 😎

Lona
1

Jag är lite samma som #10 men det beror mest på att prinskorv äter jag rå av nån anledning, övrig korv tillagad.
Har den varit fryst så är det lite skillnad men inte för att det är just prinskorv.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
2

#10 Dock skillnad att säga att man tycker eller som denna personen verka ha sagt "det är så". Sedan vet ju inte hur personen sa det men är om man utläser inlägget verkar personen uttryckt att det är "si eller så" och inte "jag tycker".

[Winternight]
3

#12: Det spelar ju inte så där jättestor roll nån anledning finns och som sagt smaken är som baken delad 😎

DesK
0

#12 Jag instämmer helt med dig, om att det är en väsentlig skillnad, på att påstå att något är på ett visst sätt, mot att säga att jag tycker att det är på ett visst sätt.

/Désirée

[Winternight]
5

Men allvarligt vad är det här för ord märkning ? var min kommentar i #10 så fel så den ska analyseras jösses då har man fallit offer för sociala media rejält och helt glömt bort att vi har alla olika smak en verklighet vi alla har utanför datorn.

Sen hur TS vän eller bekant uttryckt sig är också irrelevant det kan finnas flera orsaker bakom dom ska vi inte sitta och spekulera i.

Herregud det är en jäkla Prinskorv vi pratar om gör inte saken större än en Prinskorv faktiskt är .

Fridaaaa
2

#13 Fast jo, det är markant skillnad. Skillnad på vad man tycker och vad som är liksom faktamässigt, så nja "smaken är som baken delad" stämmer ju inte eftersom man KAN frysa in priskorvar men vissa tycker inte det är lika gott att steka sen

#15 Det är ingen som märker ord, utan läser vad som står. Man kan ju inte skriva en sak och mena en annan, då blir det ju fel? Du gör en höna av en fjäder i detta sammanhanget nu. Och jo det är högst relevant hur TS bekant uttryckte sig, eftersom det blir skillnad då.

Maria
2

#16 Håller med.

/Maria

[Winternight]
5

Det är riktigt sömnigt att några stackars prinskorvar kan få sån uppmärksamhet som om dom är ett allvarligt viktigt ämne när det är så enkelt antingen tycker man om dom eller inte efter att dom vart frysta 💤

hemul
5

Det var nog ett tag sen det slutade handla om prinskorven. 😉

Fridaaaa
1

#18 Mycket nu handlar hur man formulerar sig, uttrycker sig och så, då det kan bli väldigt fel i skrift eller tal annars och kan handla om helt annat än vad det egentligen var sagt från början. Är så tyvärr mycket felaktigheter sprids. Och att vissa gör höna av en fjäder, vilket är så himla onödigt. (många beskyller tyvärr andra sen för att man själv har förstorat upp det hela)