Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatpratmatförråd
Läst 68 ggr
DesK
2

Beredskapsveckan 2025

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det beredskapsveckan och den handlar inte bara om våra matförråd, men här på Matlust fokuserar vi på mat 😊
Jag har alltid varit en hamster i köket, på gott och ont, så skafferi, kylskåp och frys är oftast välfyllda. På bilden syns skafferiskåpet, där vi förvarar oöppnade förpackningar med torrvaror o s v
Eftersom vi är 4 vuxna i hushållet, som lagar nästan all mat hemma, så har vi ett större matförråd, utöver skafferiet, har vi 2 kylskåp och 3 frysskåp.
I garaget förvarar vi ca 40 liter vatten, som vi omsätter regelbundet, genom att använda det till blomvattning. Sedan har vi en skaplig campingutrustning med extra gasol, så att vi kan laga mat vid längre strömavbrott. (Vi har också vedspis och braskamin, för att hålla en del av huset varmt)
Vi klarar oss nog skapligt bra i minst en vecka, om det skulle krisa rejält.
Hur tänker ni kring detta med att ha beredskap hemma?

/Désirée

hemul
1

Jag tänker inte alls, mer än att jag ser till att ha ficklampor där jag vet att jag lätt får tag i dem. Hade strömavbrott en gång och höll på att slå ihjäl mig innan jag fick tag på en lampa när det blev nermörkt.

Jo, jag har väl tänkt lite, men gör inget för att vara mer beredd. Insåg att jag har det mesta ändå. Som du bunkrar jag mat och har flera campingkök och både gas och T-sprit. Sovsäckar och sånt också. Även om köttet i frysen skulle börja bli dåligt har jag ris, stora förpackningar baljväxter och ivf just nu en myckenhet smör i frysen. Smöret står sig i rumstemperatur. Skulle kanske bli tråkig mat efter de första dagarna, men svälta skulle jag inte.

Så det jag borde göra, men inte gör, är att ha ett vattenförråd. ar ivf 3 literflaskor vatten i kylen för dagligt bruk som jag cirkulerar. Så minst 2 liter vatten har jag. Men jag bor centralt, så räknar med att en tankbil kommer att dyka upp i närheten. Dunkar har jag. Värmekälla har jag inte heller, men det är åndå lite svårt i lagenhet. Jag skulle inte ha sålt fotogenkaminen jag hade i min gamla båt.

• Redigerat 2025-09-24 12:44 av hemul
hemul
1

Bra du tog upp det förresten. Tycker det känns läskigare för var dag som går, speciellt efter gårdagsnatten drönarinsidenter i Oslo och Köpenhamn.

De är ganska aktiva med sina störningsattacker, ryssarna. Inte helt omöjligt att nåt som el eller värme slås ut.

För två år sen, i slutet av oktober, försvann fjärrvärmen i hela stan här på kvällen. Det var inte ryssarna, men det blev kallt ändå! En del var utan ström hela natten, men vi fick tillbaks den bland de första. Kanske rörde sig om 4-5 timmar bara. Minns inte vad utetemperaturen var, men det var inte kallgrader ivf. Inne sjönk den inte under 17 °. Ändå var jag stelfrusen. Fick gå och lägga mig med alla filtar och täcken jag hade och gick upp bara korta stunder för att uppdatera mig på nätet. Har rätt präktigt fönsterdrag och det bidrog säkert. Har varit med om förut att frysa inomhus vid en temperatur man skulle uppfatta som behaglig ute. Konstigt det där.