Frysa crème fraiche.Tips önskas.
Ja, fryst är den redan. Kylen pajade ju och jag slängde ner allt som rimligtvis skulle överleva det i frysen. Det ju gå att använda fryst CF i sås, det läser man överallt. Men det blev ändå grynigt. Jag vispade järnet o det blev lite bättre. Grynen känns inte och det smakade bra, men de syns och det såg rätt oaptitligt ut. Finns det nåt knep med det här? Mixa kanske?
Har 3 burkar så vill inte gärna slänga.
Smaken är väl det viktigaste. Jag tror att om du rör om i CF innan du lägger den i grytan så blir det inte så grynigt.
Jag gör ju egen CF av kefirgryn och jag fryser alltid lite när jag reser, tar fram, syrar och det blir hur bra som helst.
OK. Men det blev alltså inte vanlig köpt CF.
- Redigerat 2025-08-12 23:04 av hemul
Du vispade innan alltså, jag trodde du vispade i grytan. Jag skulle iofs inte tycka det var oaptitligt med vita gryn i grytan.
Tror att du måste vispa järnet innan du blandar den i grytan och sedan blanda ned den försiktigt i grytan. Precis som Sindri säger, så är ju smaken viktigast 😊
#1 Spännande att du gör egen CF på kefirgryn. Berätta gärna hur du gör i en egen tråd 😊
/Désirée
Mixa funkade. Det blev inte precis som vanligt. Såsen blev slät och smakade som den ska, men CF-en hade inte samma förtjockande effekt som den normalt har (inte innan mixningen heller, mixningen påverkade inte detta).
Jag mixade alltså den färdiga såsen. Ska testa ditt förslag i morrn DesK. Mixa eller vispa den kall med elvisp.
Bra att l litsa ut det här så man vet till senare. CF står sig ju länge, så jag brukar köpa ett par burkar när det är extrapris. Använder den mest kall i röror med ägg och vad jag har, till frukost. Men ibland äter man inte riktigt som man tror att man ska och den går inte åt så fort som planerat. Bra om man kan slänga den i frysen då. Nu har jag ju ett lager i frysen av nödtvång, så bra tillfälle att experimentera. Blir ju lite extra bök och kladd, men det får man väl ta om man kan vara en god medborgare och undvika matsvinn. 😉
Det funkade även att mixa den kall. Men då hör det till saken att CFen hade stått framme ett par timmar. De har varit här och hängt om dörren på min kyl och då får man inte slå på den igen på ett antal timmar efter att den ställts i upprätt läge igen.
Vad som hände med den frysskade CFen var att den blev tunn som mjölk! Jag satt ändå till en liten skvätt vatten för säkerhets skull. Men man kan säkert mixa den direkt från kylen också, kanske med en lite större skvätt vatten. Är nog svårt om geggan är väldigt tjock.
Ska faktiskt ta och mixa det som är kvar i burken innan jag ställer in den i kylen. Betvivlar att den återtar sin ursprungliga konsistens, men kan vara kul att testa vad som händer. 😉
- Redigerat 2025-08-18 19:10 av hemul
En sak jag lagt märke till med CF - både köpt och den jag syrar själv är att när man rör i den, gör en sås eller nåt, så blir den lös. Sedan när den stått i kylskåpet att tag så blir den tjockare igen.
#4 Det är inget märkvärdigt alls, tar bara lite kefir och häller på grädde istället för mjölk. Står framme 16-20 timmar sådär. Det kanske mer skall kallas syrad grädde än Crème fraiche, men jag använder den som CF.
Tycker du? Det har inte jag lagt märkte till. Men det här var inte lite löst. Det var som mjölk. Blir säkert så i pannan också om man tar den från kylen. Är väl därför den inte gör såsen tjock som den brukar. Brukar sällan ta mjöl om jag har CF i sås, men det är man tvungen till med det har missfostret. 😀
Nåja, inget jag tänker hålla på med. Vill bara slippa slänga de här 3 burkarna. Och bra att veta att det går ifall man förköper sig nån gång.
Nu har jag experimenterat tillräckligt. Det enklaste är att mixar alltihop ordentligt när CFen har tinat. Det kommer att bli en gräddkaka ovanpå sen när den står i kylen, men det grynar inte till sig igen. Det räcker att man rör om ordentligt med en gaffel eller nåt innan man häller av det man ska ha, så man får med av allt. Ja, hälller. Det blir jättetunnt och som jag sa reder det inte såsen nåt vidare så man kan behöva ta lite mjöl, men det både smakar och ser normalt ut och blir inte grynigt.
Inget jag skulle göra planerat, men vid kylskåpshaveri eller om man förköpt sig så funkar det, så man slipper slänga. 😄
En och en halv burk kvar… puh.
- Redigerat 2025-08-28 14:00 av hemul
Det går att vispa crème fraîche, på ungefär samma sätt som man vispar grädde. Såväl skål som c f måste vara ordentligt kylskåpskalla och c f tunnar sig först, men tjocknar sedan. Var försiktig, så att den inte delar sig, för då blir det smör av den istället.
/Désirée
Men funkar det med den separerade upptinade varianten? Kan ju prova med nästa (sista!) burken.
Om såsen blir för tunn så tar jag i mjukost, aldrig mjöl. Exempelvis när jag gör bechamelsås.
Nu är jag inne på sista burken och upptäckte en ny sak. Den hade inte tinat helt när jag mixade den. Var lite som glass om mjuknat. Var nog några forfarande helt fryst klumpar i också. Det funkade mycket bättre! Det blev tjockare och separar inte så mycket i kylen sen. Räcker i princip med att röra om lite snabbt när man ska använda.