Era godaste matbröd?
Jag tänkte börja jobba upp mina bakkunskaper eftersom de är väldigt begränsade just nu. Vill prova lite nya roliga matbröd och hoppas därför att ni vill dela med er av era bästa recept!
Gärna bröd man gör i limpform, men det är givetvis inget måste. Alla recept emottages tacksamt 

Grötbullar är jättegoda och saftiga, görs på "överbliven" havregrynsgröt. 2 points för viktväktare/bulle!
Länken borttagen då den var bruten /DesK

Ja innan jag skrev det här inlägget spanade jag på din sida (som vanligt). Men att koka havregrynsgröt är väldans ovanligt i vårt lilla radhus. Vi är mer yoghurt och mackor människor än grötmänniskor. Alternativ?
Du vet att jag älskar din sida annars. Hade inte lagt in inlägget om jag inte kollat där 

De e ju du Karin! 
HEJ!
Aha, alternativ. Filmjölkslimpor då? Jag ska göra såna imorgon med lingon tänkte jag. De e gott, jag har nämligen slut på både bröd och jäst för tillfället, å jag e ledig imorgon och ids inte köra å handla så det får bli filmjölkslimpor på förmiddan!
Men annars är det ju inte krångligt att koka lite havregröt i micron till bullarna! 
Ett av mina favoritbröd om vi skall prata limpor är Rofans vardagsbröd. det blir ett stort och härligt bröd.
Filmjölksbröd är ju superenkelt att baka och mycket fiber. Mitt problem är att jag inte fixar bikarbonatsmaken, men jag gör sådana ändå emellanåt eftersom sambon gillar dem.
Länk borttagen då den var bruten /DesK
Mjukbulla är det godaste jag vet med anis o fänkål i. Ska även vara potatis i. Supergott! Har tyvärr inte receptet just nu.
Mitt favoritbröd (som kommer från "Du är vad du äter":
5 deciliter dinkelmjöl fullkorn
2 eciliterl grahamsmjöl
3 deciliter rågsikt
2,5 deciliter fyrkornskross
1 deciliter vetegroddar
1 tesked salt
4 teskedar bikarbonat
1 liter lättfil
0,5 deciliter sirap eller flytande honung
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen och sirapen/honungen. Smöra två 1,5 liters avlånga formar. Grädda cirka 100 minuter. (Ställ in en plåt över bröden efter 60 minuter ifall dom blir för mörka.)
Ibland häller jag i lite krossade linfrön eller russin i smeten för att variera smaken.

Hej hej! Trodde du visste att det var jag 
Spanade precis på din sida och det där lingonbrödet med filmjölk verkar helt suveränt! Kan man använda bakpulver istället för bikarbonat? Har fått för mig att det är nästan detsamma! Eller?
Här ska bakas!
Tack!