Ikea sänker lunchpriset
När alla andra höjer priset så går Ikea mot strömmen och sänker istället priserna i deras lunchrestauranger över hela världen. Plus att barn äter gratis. Även om det kan vara kostsamt för Ikea så tror jag nog att det kan ge ett positivt resultat i slutändan.
Den svenska möbeljätten har beslutat att sänka priserna på måltider i sina restauranger världen över, i vissa fall med så mycket som 50 procent.
Det är inte bara vilken mat som helst som blir billigare – även Ikeas mest ikoniska rätt, köttbullarna, ingår i sänkningen. Det innebär att kunder kan fortsätta njuta av det traditionella köket till ett pris som passar även en pressad budget.
För barnfamiljer är beskedet ännu bättre. Ikea meddelar att barn nu får äta gratis, vilket kan ge ytterligare en anledning att besöka varuhusen för en prisvärd måltid.
https://news55.se/samhalle/generost-lunchpris-pa-ikea-sanks-med-50-procent-barn-ater-gratis/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ikea är bra på många sätt 😊 Maten är bra och prisvärd redan innan den här sänkningen. Faktum är att jag har reflekterat över hur dom får det att gå ihop rent ekonomiskt. Jag äter gärna på Ikea då och då. Deras julbord brukar jag också äta 😊
Jag passerar Ikea nästan varje gång som jag åker in till Göteborg, så är inte ens någon omväg 😊
/Désirée
Det går nog inte ihop ekonomiskt, men det drar dit kunder och håller kvar dem. Annars lämnar de varuhus när de blir lite trötta och hungriga, men IKEA:s prisvärda restaurang och kaféer är strategiskt utplacerade. Sedan är det ju lätt att köpa på sig några saker på väg ut till kassorna, så totalt vinner de på det. Så tänker i alla fall jag, men kanske någon annan vet bättre? Det skulle vara intressant att höra.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#1: Har inte ätit där på länge. Sedan de byggde ut varuhuset här för många år sedan så har jag inte varit inne i det. Är rädd att gå vilse, för det gjorde jag ibland redan innan, när det var mycket mindre. 😁
Men håller med om att maten var god de gånger jag åt där.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2: Jag tänker precis likadant.
Så då har de återgått till de normala priserna då, för när vi var på IKEA senast och åt så var det ju rätt höga priser jämfört med förr. Kakor och efterrätter var ju i vissa fall tredubbla priserna jämfört med bara några år sedan då man tog något sött på maten utan att tänka för att det knappt kostade något.

Typiskt att Uppsala håller stängt året ut. De ska/har öppnat en liten butik och en food truck
Stolt ägare till tre La permer
Jag tror att de vinner på det i längden. Det jkan ju vara dyrt för en familj att äta så chansen är nog stor att fler äter på Ikea.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2025-06-28 14:27 av beem