Omplantering av tomat- och paprikaplantor
Köpte en liten växtkuvös på Rusta för typ en månad sedan och provade sätta frön från paprika och tomat. Tänkte att några kanske inte gror men några borde ta sig. Det verkar som att alla frön blivit skott/ små plantor. Cirka 22 av vardera sort. Och jag har egentligen varken fönster nog eller krukor för alla dessa! 😂
Så det fick bli att sticka till second hand idag för att försöka hitta några krukor. Fick tag i 8 krukor och 4 underlägg för 125 spänn. Och nu ägnat några timmar att låta några av skotten i växtkuvösen flytta till egna, större krukor. Lär väl inte se några tomater eller paprikor på de än men ska bli intressant att se om de trivs bra nog hos mig för att ge mig frukt eller grönsaker (eller vad de nu kategoriseras som) framöver.
- Redigerat 2025-05-31 20:20 av Liz85
Nu vet jag inte vilken sorts tomater du sått men jag upplever att tomater vill växa tillsammans med krukan.
Ja har alltid planterat om flera gånger per säsong allteftersom de växer och avslutat med en 20 liters kruka.
Jag har alltid bara haft en planta i varje kruka.
/Maria
#1: Tack för infon. Då vet jag typ hur stor krukan antagligen kommer bli till slut om växten fortsätter trivas här. Och tanken är att låta den växa med krukan också. Man brukar ju se att plantorna mår bra så länge rötterna har utrymme. Det är iaf min tidigare erfarenhet. :)
Plastkrukor är bra till tomater tycker jag eftersom de dricker så mycket vatten.
/Maria
Maria, du beskriver nog bra hur vi bör handha våra tomatplantor 🙏👍😊
/Désirée
#2: Bra sort. Den är verkligen till glädje.
Glöm inte att tomater måste ha mycket gödsel. Jag avråder starkt från att köpa hönsgödsel (som annars är jättebra till tomater), det finns gifter i både ko- och hönsgården som kommer av att djuren matats med grödor som besprutats. Googla på pyralider.
Jag har planterat om lite då och då när jag börjat se att de sett lite ledsna ut och i behov av större kruka.
Fyra tomatplantor har växt till sig ordentligt och en av de har till och med börjat blomma.
Paprikaplantorna verkar inte bli lika höga, inte än. Men de har tätare blad.
Sugen också på att prova sätta en tomatplantor i en hydroplantering eller vad det nu heter igen. Ni vet den där där man bara kör med vatten, ingen jord. Tydligen ska de passa utmärkt till det också.
Ännu en uppdatering. Tomatplantorna har fått en hel del blommor men de flesta ramlar bara av till slut. Har dock fått två tomater som växer väldigt sakta på en av de.
Jag verkar ha grönare fingrar med paprikaplantorna. Där ser det ut som att jag just nu har 4 paprikor på väg på tre plantor. Och detta efter att jag läste på lite och såg att man kan hjälpa pollineringen med att pensla blommorna. Det är efter att ha gjort det som paprikorna börjat ploppa fram. :)
Gillar att växterna och kunskapen går framåt i alla fall.
Ska försöka pensla tomatblommorna också så fort det dyker upp nya och se om det kan göra susen även där.
Vad duktig du är. Ser ut som om du odlar inomhus? Jag provade med tomater för några år sedan. Det gick för bra! Skulle vara såna där små buskiga saker, men det blev långa lianer. Fönstren var fulla av dem och jag fick vattna flera gånger om dan. Det enda som stämde med beskrivningen var att tomaterna blev små - och goda. Har för mig att jag skördade runt 400 tomater. Sen fick de nån slags ohyra som såg ut som mal. I sovrummet stod de bakom den alltid neddragna rullgardinen. Hade märkt nåt enstaka fly när jag skulle sova, men trodde de kom utifrån. Men när jag drog upp gardinen bara vällde de ut! Hemskt. Slängde så klart alla tomatplantor, men tog några dar innan jag var av med krypen. Var tvungen att informera grannarna, då jag var rädd att de tagit sig ut i huset och iom att de var så lika mal kunde det ju orsaka panik.
Paprika har jag inte försökt, men sen några år odlar jag chili. Det går mycket bättre än med tomaterna. De ska ju få löss så lätt, men det har hänt mig bara en gång, första året. Tog bort de två blad det var löss på och försökte duscha plantan. Gick inget vidare då den var så stor och skranglig. Men lössen kom aldrig tillbaka. Och då klipper jag ner och övervintrar också, vilket ska vara ett säkert recept för att få löss. Har väl tur helt enkelt.
- Redigerat 2025-08-25 06:07 av hemul
#10: Ja, jag har de i krukor i fönstret.
För mig går det sisådär med tomatplantorna. De blir precis som du säger väldigt höga men inte så breda. Så de är inte precis de finaste att vila ögonen på. Bladen har också en tendens att ramla av så jag brukar kapa de när de blir för långa och sätta de i vatten för att skapa nya rötter innan jag återplanterar de i en kruka. De växer ju för katten i längden snabbare än en tonåring! ;)
Sedan verkar de flesta blommorna som kommer på plantorna ramla av utan att bli till tomater. har dock sluppit flygande ohyra än så länge.
Då föredrar jag faktiskt paprikaplantorna visuellt. De är inte lika höga och blir liksom lite bredar i omfång. Plus att de verkar ge mig mer frukt. Där jag har 14 stycken på g. Mot ynka typ fem tomater som håller på att kika fram. På tre tomatplantor totalt! Ingen vidare fruktrespons där inte… ;)
- Redigerat 2025-08-25 19:57 av Liz85
Ja, de där var mycket bättre än tomater! Har du köpt frön eller tagit från paprikor du köpt på ICA, typ?
De flesta chili växer så där skrangligt och jobbigt, nästan som tomaterna, men jag har en sort som faktiskt är snygg som krukväxt. Grenar sig och grenarna är vedartade och stadiga och blir högst 50 cm hög, oftast lägre. Och ger massor med frukt. Den är inte ljusberoene heller och fortsätter faktiskt blomma och ge frukt under vintern, men de blir färre och inte så starka. Fast förra året sket det sig så jag klippte ner de bästa och de klarade sig och sådde också nytt i början på förra året.
- Redigerat 2025-08-26 16:18 av hemul
#13 Jag köpte fröpåsar från Rusta. Men Kanske att tomatfrön från butiksköpta tomater ger finare växter? Jag vet inte riktigt. Finns ju så många olika sorter också! Och tomatplantor verkar allmänt vara väldigt törstiga.
Chili är kanske inget för mig men lät som något som är enkelt att sköta.
Funderar dock på om man ska så att säga fokusera på paprikaplantorna och ha tomatplantorna som "bi-intresse". Om en tomatväxt börjar se på tok för risig och ranglig ut så får hela åka men så länge de ser ut att må relativt bra så får jag väl sköta om de, kanske de kan ge några tomater här och där i alla fall.. :)
Och så hitta nån annan grönsak som passar mig och som ger en trevlig planta. Gärna någon som inte kräver bästa platsen i fönster för att suga åt sig solljus.. Också sugen på att sätta jordgubbsfrön typ i sån där vattentank, alltså utan jord. Har hört det ska fungera väldigt bra också.
Butiksköpta tomater kan vara så kallade F1 hybrider. Det betyder att de inte säkert ger samma tomat som den man köpte. Dessutom är det ofta sorter som är väldigt hårt uppdrivna.
Det är roligare att hitta lite udda tomater som man inte kan köpa. Det finns t ex Tomatklubben och Tomatmamman som jag köpt frö från.
#15: sedär! Man lär sig alltid nåt. :)
Men att de är hårt uppdrivna förvånar inte alls. Det kunde man nästan ha på känn utan att veta något om sorter och hybrider.
Undrar om det skulle gå att toppa tomatplantor för att hålla dem nere? Tror mina stack iväg p.g.a. en dålig vår. Om de får för lite ljus gör de tydligen det, har jag läst nånstans. Så växtlampor är nog också ett sätt att hindra kortväxta sorter från att bli skrangliga.
Förstår att du vill fortsätta. Det var jättehäftigt att ha sina egna tomater. Det är ju mat liksom, inte bara kryddor som annat ätligt jag lyckats odla. Men trots att jag fick en mycket större skörd än jag hoppats på så var det för jobbigt för mig. Men om jag hade trädgård, då skulle jag också odla tomater!
Angående chili har jag blivit en riktig chiliälskare på kuppen. Använder det ofta även till "svensk" mat. Kanske inte dillkött, men helt klart till en skiva stekt fläskkaré med gräddsås. Man behöver inte alltid göra det så starkt heller. Tar man bara lite blir det ungefär som att använda peppar. Men jag har vant mig och tål allt starkare. Tyvärr har jag inte tillräckligt goda smaklökar för att kunna känna så stor skillnad på olika sorter. Det är mest färgerna och formerna som fascinerar mig.
Jo, första året hade jag en mild sort också. Den var så mild att man fick ta en 5 ganska stora frukter till en portion för att det skulle bli nån hetta alls. Då kände jag smaken! Men den gav dåligt med frukt, så skulle vara alldeles för platskrävande att odla inne i nån omfattning. Men hade jag växthus skulle jag ha flera milda sorter.
- Redigerat 2025-08-27 07:09 av hemul
#17: Det gör jag. Men jag googlade först och såg hur man ska göra typ. Så nu (enligt den infon) klipper jag av plantan nånstans över de 2-3 första bladparen, sätter den avklippta toppen i vatten tills rötter kommit, då sätts den i jord igen. Gjorde så med två stycken igår kväll då en av plantorna slog i "taket" vid fönstret och den andra var bladkal halvvvägs upp.
OK! Och de blir ändå skrangliga?
#19: vissa fortsätter vara lianer, andra växer till sig lite mer. Men de slår i alla fall inte i taket på ett tag då. 😉
- Redigerat 2025-08-27 12:01 av Liz85
Man får vara tacksam för det lilla. 😄
Jag fick en paprikaplanta av svärdottern, som har gröna fingrar, och den är som en buske nu. Har nu 13 paprikor på gång, och fler verkar det bli. Dom är ännu bara gröna , men hoppas kunna ha plantan kvar på balkongen tills dom blir röda. Tycker att dom röda är godast, och dom innehåller dessutom mest c-vitamin.
Vet inte när jag planterade om mina växter, mer än att det var nån gång i höstas. Innan blomjorden tog slut.
Fick också några äckliga små larver som kröp omkring i Icas jord, så nu har jag fobi mot deras jord. Lyckan då när jag upptäckte att den jag ville ha gick att beställa via coop! Fick den och maten igår och planterade om paprikaplantorna. Vad gäller tomatplantorna kapade jag och behöll den delen av plsntorna som var fina, så så fort de fått rötter ska de återplanteras.
Så nu är både jag och plantorna glada. De har redan lyft på bladen och ser inte lika ledsna ut längre.
#23 Så härligt när det går bra! 👍 Fortsätt gärna att berätta hur det går 😊
/Désirée