Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 54 ggr
DesK
1

Ostens dag 27/5 2025

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan 2010 firar vi här i Sverige ostens dag. Initiativtagarna lär vara Falbygdens ost. Ost är ett mycket gammalt livsmedel och finns, i olika former, i hela värden. Ost är ett mångsidigt livsmedel som erbjuder närmast oändliga möjligheter. Numera finns även vegansk ost.
Hur äter du helst ost?
På bilden syns några ostar från Gäsene mejeri, en chèvre, grillost, fetaost och mjukost.

/Désirée

• Redigerat 2025-05-27 15:17 av DesK
Maria
1

Svår fråga då jag använder ost både i matlagning och separat. Olika ostar beroende användningsområde.

/Maria

Sindri
1

Jag kopierar mitt inlägg om samma sak på Bakverk .
Älskar (tyvärr) ost. Ju fetare desto bättre. Ett tag fanns i en butik nära mig en halvmjuk ost som hade 50% fett. MEN så god! Fransk såklart och låg i en pappask. Tror det var en typ av kittost. Har glömt vad den heter, och kan ändå inte få tag i den.
Vi tar lite ost efter maten några gånger i veckan, det skall vara bra för matsmältningen, säger fransmännen. Jag väljer att tro på det.
Tycker såklart också om gratänger och pajer med osttäcke.
Grillost på sommaren. Mums!
Man kan också panera med ost.
Jag har testat sesamfrön plus parmesan till fisk och schnitzel.
Riven halloumi+sesamfrön+persilja på kyckling.
Gott allting.

DesK
0

Jag tycker mycket om ost, men äter förhållandevis lite ost. Köper och lagrar den själv. Där passar just Gäsene mejeris ostar mycket bra, men jag har lagrat många andra ostar genom åren, bl a Kvibille cheddar, vanlig hushållsost m m. Vi har en rik och fin ostkultur i Sverige, som vi ska vara tacksamma och stolta över 😊

/Désirée