"Matfusk" på butik i Jönköping
Såg nyss denna video från SVT nyheter. Ica butik anklagas för att sälja för gammal mat i kyldisken. Tur att man aldrig handlar från den disken (nu bor inte jag i Jönköping, men ändå).
Har för mig att det var lika på någon Ica butik för några år sedan…
- Redigerat 2025-05-20 19:37 av snowy00
Detta förekommer tyvärr ofta, främst inom ICA, det är nog på bl a detta vis som dom har skaffat sig sin marknadsledandande position och därmed är det dom som ser till att pressa upp priserna. Jag är föga imponerad och handlar inte längre från deras butiker.
För många år sedan, på 1990-talet blev jag headhuntad till en ICA-butik, som skulle öppnas och tiden lärde mig att, kan man ljuga och fuska så gör man det. Pressa upp priserna är det enda väsentliga. Så jag avstår från ICA.
/Désirée
Ja, man funderar ju på hur ofta det är då här "bakom kulisserna", även på andra butiker än Ica. Men vanliga varor som inte kommer ur kyldisken borde ju I alla fall vara svårare att fuska med (?) eftersom det är väl tillverkaren som märker produkten med bäst före datum på just dem.🤔
Vi tvingades packa om dessa varor och märka dem med nytt datum. Nota bene detta var på 1990-talet, men jag är säker på att det sker än idag
/Désirée
Hemskt att höra! 😮
Man vill ju ändå tro att de följer bestämmelser - och normal omtanke, vett och förnuft!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#4 pengarna styr!
/Désirée
#5 Tyvärr. 😢
Bra att det blir uppmärksammat i alla fall. Om det nu hjälper?
#3:
Du menar alltså även varor som inte är i kyldisken? Om man säger t ex ägg, quinoa, allt som har förpackning från "tillverkaren".
- Redigerat 2025-05-20 21:31 av snowy00
Jag hoppas de inte gör så i vår lokala butik …
De har börjat sälja utgående varor till 30% och "Too good to go"-påsar med bröd och grönsaker till billigt pris. De går alltid åt snabbt. Mycket bättre på alla sätt än att fuska med datum …
#8:
Ja, man får verkligen hoppas att det inte sker på varje butik. Just nu handlar jag knappt på Ica, utan en liten Coop-butik nära där jag bor.
Antar att man får ha extra koll på färskheten på maten, och inte lita blint på bäst före datum (vilket man ju inte ska göra ändå..).
#0: Du kanske tänker på när Uppdrag granskning gjorde ett program om en butik som märkte om köttfärsen? Det var också en ICA. Det minns jag för jag har handlat i den butiken.
Först då insåg jag att jag kommit på dem en gång, också en ICA-butik. Inte med att märka om, men att märka fel. Det var typ 100 år sen. Butiken hade öppet sent, till 20 tror jag, vilket var sent på den tiden, och jag var där precis innan de stängde. Såg att köttfärsen var felmärkt, mald påföljande dag.
Jag trodde det var ett ärligt misstag och hjälpsam som jag är gick jag till den manuella disken där en kvinna var kvar och höll på att städa undan. Jag visade upp paketet och påpekat artigt att det verkade ha skett ett misstag. Hon blev skitarg och fräste att det rörde sig ju bara om några timmar. Fattade ingenting, hade väntat mig ett tack liksom.
Många år efteråt när jag såg det där programmet kom jag ihåg och fattade jag att det antagligen var nåt de satt i system. De råkade väl lägga ut paketen lite tidigare än planerat bara, medan det fortfarande var kunder kvar i butiken.
Så blåögd är jag.
- Redigerat 2025-05-29 00:32 av hemul
#10:
Jo, det var nog det jag tänkte på. Helt knäppt att de ska fuska på det viset…….😟 Jag själv är ju vegetarian, så för gammalt kött riskerar jag inte att äta. Men säkert är risken att de gör samma med vegetariska varor.
#7 Ja, dessa varor skulle vi packa om i ny förpackning och sedan skulle vi tala om för kunderna att det var Icas egna tillfälliga partier.
#10 Det där var standard med många färskvaror, men dom skulle läggas ut efter stängningsdags.
/Désirée
#12:
Man har svårt att tänka sig att det ska/kan vara så på en "seriös" matbutik. Men uppenbarligen är det så..🤷
Lustigt att så mycket händer på just ICA. Kanske bara är jag, men jag tycker man får känslan av att ICA ska framstå som en lite "finare" butik.
#14 Det är vad dom själva på Ica vill göra gällande att dom är ”finare” och ”bättre” än alla andra matbutiker. T ex hävdade dåvarande chefen för deras provkök att Icas charkvaror är bättre än konkurrenternas, trots att dom kom från samma leverantör/tillverkare! Som sagt Ica är störst och plockar ut enorma vinster, samtidigt som dom ser till att pressa upp priserna. Likaså påstår dom med stora reklamskyltar att Ica Maxi är ortens billigaste matbutik, vilket är en ren lögn. Det är snarare så att dom är ortens dyraste matbutik.
/Désirée
Jag handlar nästan bara extraprisgrejer på ICA, trots att jag har väldigt nära till en Supermarket. Man kan göra fina fynd i deras låda med grejer med kort datum också, om man är där rätt tid på dan. Det är ju numera huggsexa om de grejerna. "Min" ICA har numera en lite lyxigare framtoning och ett bredare sortiment kött än förut och jag har kunnat bunkra nötkött jag inte skulle ta mig råd till till fullpris. Har de sånt tar jag allt de har. De har så höga grundpriser att oxfilé och sånt är för dyrt även med rabatt. Men ett tag hade jag ett rätt stort lager oxkind, oxsvans och njurtapp. Nu är det inte så mycket kvar. 🤤
Men en sak gör de bra, men långt ifrån alla butiker är med på det. De har infört pensionärsrabatt. Bara 5% som de andra, men skillnaden är att man kan välja när man vill utnyttja den. En gång per vecka, men vilken dag man vill. Inte handlar jag mer där för det, men jag får 5% i princip på allt jag handlar. Jag går ofta förbi där, och då går jag in och kollar om det finns några bra köttfynd. Gör det det så plockar jag på mig annat också och tar ut min rabatt. Vissa av deras egna märkesvaror bli lika billiga som Willys eller t.o.m. billigare med den drä rabatten. T.ex. grädde. Så ska jag inte till Willys ändå, så köper jag veckogrädden där eftersom det är mycket närmare.
- Redigerat 2025-06-14 03:20 av hemul