Återodla i köket
Återodling lär vara ett utmärkt sätt att vara både ekonomisk och klimatsmart 😊 Utöver att jag brukar ta vara på lök- och vitlöksgroddar, så har jag inte provat detta tidigare, men nu blev det av 😊
I förrgår ställde jag några rotändar av salladslök i vatten och idag satte jag ned dom i jord i en gammal brödform och dom har redan börjat växa (bild 1)
Idag satte jag ned en rotände av stjälkselleri i vatten, får se om den gror och börjar växa (bild 2) 😊
Är det nägon här som har testat detta?
/Désirée
- Redigerat 2025-05-20 17:22 av DesK
Jag har provat lite, bl.a. selleri, sallad, kål, lite allt möjligt. Tacksamt och roligt. 💚
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har sett filmer på Youtube om det, men har inte riktigt trott på det.
#1 Spännande! Så sallat och kål funkar också 😊
#2 Jag har sett en del tyska videos och reportage om det och varit skeptisk som du. Nu blev det av att testa 😊
/Désirée
Vad roligt och spännande. Har aldrig provat på detta, men hoppas att få se bilder framöver från ditt experiment. Om det funkar så kommer jag också att testa.
Men korkade jag. Lade ju purjolöksroten i komposten fast jag var helt bestämd om att sätta den i vatten. Kan nog skrota upp den, hoppas den inte var för liten.
Jag har också ett oöppnat vitkålshuvud, hur mycket behöver man för att kunna återodla dess rot?
#6 Vet inte angående vitkålen, men testa och berätta hur det går. Jag kommer att testa vitkål och sallat framöver 😊
/Désirée
- Redigerat 2025-05-25 16:18 av DesK
Jag provade med rotändan av några rödlökar, men det verkar inte hända nåt. Men de ruttnar inte heller. Igår satt jag rotbiten av sån där avlång salld i vatten, heter det romansallad?
Undrar lite hur det går till. Finn ju ingen näring att bygga en ny planta av. Bara vatten. 😕
Nä, jag gillar inte konstiga gödningsmedel. Men kan jag sätta även salladen i jord? Det tittar upp en liten strut spröda bladbäbisar nu. Men det finns inga rottrådar undertill. Kan jord ändå funka?
- Redigerat 2025-06-13 16:50 av hemul
Jag hittade nån sida där det stod att man skulle sätta i jord när det kommit rottrådar. Så jag ska kanske ge mig till tåls lite få se om de tittar ut.
Har precis satt ner en romansallad till i byttan, så jag har lite att experimentera med. Kul det här ju!
#13 Jag har satt det mesta i vatten först, för att få fram lite rötter eller pigga upp befintliga torra rötter.
/Désirée
Vänter väl nån dag då. Nu har jag iofs två, så jag kanske ska chansa med den som fått blad men inga synliga rötter för att se om det går. 🤔
Kan man göra det flera gånger med samma planta förresten? Typ när jag skördad de där bladen, kan plantan stå kvar och så kommer det nya igen?
- Redigerat 2025-06-14 21:30 av hemul
#15 Jag är ju ny på detta också, så vet inte, men vi får prova oss fram och berätta om resultaten 😊
/Désirée
Jag trodde du var expert! 😉
Jag gjorde ivf så. Satte den stora i jord med en plastpåse med hål i över. Den överlevde natten ivf. 😊