Matlust iFokus

Matlust

Etikettergrönsakermaten-och-miljön
Läst 268 ggr
DesK
1

Återodla i köket

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Återodling lär vara ett utmärkt sätt att vara både ekonomisk och klimatsmart 😊 Utöver att jag brukar ta vara på lök- och vitlöksgroddar, så har jag inte provat detta tidigare, men nu blev det av 😊
I förrgår ställde jag några rotändar av salladslök i vatten och idag satte jag ned dom i jord i en gammal brödform och dom har redan börjat växa (bild 1)
Idag satte jag ned en rotände av stjälkselleri i vatten, får se om den gror och börjar växa (bild 2) 😊
Är det nägon här som har testat detta?

/Désirée

• Redigerat 2025-05-20 17:22 av DesK
Magi-cat
2

Jag har provat lite, bl.a. selleri, sallad, kål, lite allt möjligt. Tacksamt och roligt. 💚

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
1

Jag har sett filmer på Youtube om det, men har inte riktigt trott på det.

DesK
3

#1 Spännande! Så sallat och kål funkar också 😊
#2 Jag har sett en del tyska videos och reportage om det och varit skeptisk som du. Nu blev det av att testa 😊

/Désirée

CasaRamon
2

Vad roligt och spännande. Har aldrig provat på detta, men hoppas att få se bilder framöver från ditt experiment. Om det funkar så kommer jag också att testa.

DesK
1

Idag satte jag en purjolöksrot i vatten. Så nu har jag salladslök, stjälkselleri och purjolök på G. Ska bli spännande att se hur detta går 😊
Trots den korta tid som har gått, så har salladslöken vuxit en del och även stjälksellerin börjar växa 😊

/Désirée

• Redigerat 2025-05-22 20:35 av DesK
Sindri
1

Men korkade jag. Lade ju purjolöksroten i komposten fast jag var helt bestämd om att sätta den i vatten. Kan nog skrota upp den, hoppas den inte var för liten.
Jag har också ett oöppnat vitkålshuvud, hur mycket behöver man för att kunna återodla dess rot?

DesK
2

#6 Vet inte angående vitkålen, men testa och berätta hur det går. Jag kommer att testa vitkål och sallat framöver 😊

/Désirée

• Redigerat 2025-05-25 16:18 av DesK
DesK
2

Nu har det bildats en liten bladrosett på sellerin och salladslökens skott börjar bli lite längre, purjolöken verkar också komma fint 😊

/Désirée

• Redigerat 2025-05-25 16:21 av DesK
hemul
1

Jag provade med rotändan av några rödlökar, men det verkar inte hända nåt. Men de ruttnar inte heller. Igår satt jag rotbiten av sån där avlång salld i vatten, heter det romansallad?

Undrar lite hur det går till. Finn ju ingen näring att bygga en ny planta av. Bara vatten. 😕

DesK
0

#9 Om du vill ha dom kvar i vatten, så kan du använda näring, som är avsedd för hydroponisk odling, t ex den här

/Désirée

• Redigerat 2025-06-08 14:06 av DesK
DesK
0

Nu kan jag börja skörda lite 😊 Jag har också petat ned några fler rotändar i jorden.

/Désirée

hemul
1

Nä, jag gillar inte konstiga gödningsmedel. Men kan jag sätta även salladen i jord? Det tittar upp en liten strut spröda bladbäbisar nu. Men det finns inga rottrådar undertill. Kan jord ändå funka?

• Redigerat 2025-06-13 16:50 av hemul
hemul
1

Jag hittade nån sida där det stod att man skulle sätta i jord när det kommit rottrådar. Så jag ska kanske ge mig till tåls lite få se om de tittar ut.

Har precis satt ner en romansallad till i byttan, så jag har lite att experimentera med. Kul det här ju!

DesK
1

#13 Jag har satt det mesta i vatten först, för att få fram lite rötter eller pigga upp befintliga torra rötter.

/Désirée

hemul
1

Vänter väl nån dag då. Nu har jag iofs två, så jag kanske ska chansa med den som fått blad men inga synliga rötter för att se om det går. 🤔

Kan man göra det flera gånger med samma planta förresten? Typ när jag skördad de där bladen, kan plantan stå kvar och så kommer det nya igen?

• Redigerat 2025-06-14 21:30 av hemul
DesK
2

#15 Jag är ju ny på detta också, så vet inte, men vi får prova oss fram och berätta om resultaten 😊

/Désirée

hemul
1

Jag trodde du var expert! 😉

Jag gjorde ivf så. Satte den stora i jord med en plastpåse med hål i över. Den överlevde natten ivf. 😊