Galen i rostfritt
Jag tycker att rostfritt är det perfekta materialet när det kommer till matlagning i stort.
Det är lätt att rengöra, evig hållbarhet och allmänt praktiskt.
Jag har så svårt att låta bli att köpa.😉 Mycket har jag köpt på loppis.
Här kommer två bilder. Det finns mer….hehe
Har ni mycket rostfritt?
/Maria
Oj! Så mycket rostfritt du har! 😯👍😊
Jag har inte alls sådär mycket, trots att jag gillar rostfritt. Enda nackdelen är att det inte kan användas i mikron.
/Désirée
Oj där har du en rejäl samling 👍
Håller med dig rostfritt är kanonbra men jag har faktiskt väldigt lite av det men några få saker finns bla två stora bakbunkar en som min mormor hade och en efter mor som ska finnas någonstans i huset men i mormors ligger det sygrejer inte helt rätt plats för dom så dom där tömmer jag ur när jag ska baka sen åker dom tillbaka när jag bakat klart 🤣
Kastruller sen några få redskap men det här borde man inskaffa mer av det är som du skriver så lätt att rengöra och det är både praktiskt och starka grejer 😎
#0: De där dl-måtten har jag ett av. Gillar det verkligen. Särskilt när jag gör pannkakor. 1 dl blir lagom mängd i stekpannan och kroken/handtaget är perfekt att hänga måttet på kanten i bunken. Så slipper man jaga kladdigt mått i smeten.
Har rätt mycket, men inte på långa vägar lika mycket som du. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jo, har rätt mycket har jag kommit på, men inte tillnärmelsevis lika mycket som dig Maria!
#0: Wow, det ser ju ut som ett riktigt proffskök.
Jag gillar rostfritt och har också en hel del. Det nyaste är en stekpanna som jag inte har testat än, kanske gör det till middagen, det skall bli spännande.
Den enda nackdelen är att det inte går att stoppa i mikron, men jag har en del i glas också.
Hur använder man rostfritt utan att det bränner fast saker?
Värma långsamt har jag läst.
#8 Menar du steka?
/Maria
#10: Ja precis
#9: För mig fastnar allt ändå. Jag har också provat metoden med att hålla i matfettet efter pannan är uppvärmd men tycker inte det gör stor skillnad
#11 Jag steker nästan alltid i gjutjärn.
I rostfri kastrull kan jag steka hackade grönsaker t.ex men det är mer sällan.
/Maria
#12: Jaha vad brukar du använda dina rostfria stålpannor till annars? 🙂

Mitt kök består av rostfritt och gjutjärn.
Det mesta köpt på loppis
Stolt ägare till tre La permer
Själv har jag bara teflonstekpannor som jag köpte för länge sen på Ikea, när jag flyttade till egen lägenhet. Antar att det rostfria jag har är endast kastrullerna
Borde "uppgradera" mina köksredskap. Får väl bli när man har råd, som med allt annat.
#13 Jag har ingen rostfri stålpanna.
Det kan ju fastna i ugnen om man har t.ex rostfri ugnsform därav min fråga.
/Maria
#16: Jaha det var därför du frågade! Jag har nog aldrig använt rostfria ugnsformer, mina har alltid varit i plåt/glas eller keramik så tänkte inte ens på att de fanns 😄
Har själv wokjärn i rostfritt stål, samt kastruller. Har inte klurat ut hur jag ska använda wokjärnet annat än vid grytor, annars fastnar allt 🤔
- Redigerat 2025-05-11 20:02 av [Flodbis]
Nu har jag testat min rostfria stekpanna, det var väldigt positivt.
Jag tyckte det passade bra med svamp som första test, som man ju ändå skall värma upp försiktigt och vattna ur innan man bryner på.
Svampen blev jättefin och när pannan svalnat ordentligt hällde jag i diskmedel och vatten.
Den gick hur lätt som helst att diska ur med bara diskborste.