Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 82 ggr
DesK
3

9 maj är ramslökens dag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Härmed utlyser jag den 9 maj till ramslökens dag! 😊
Idag besökte vi Kinnekulle för att plocka ramslök, skörden blev god och det syntes inte att vi hade plockat några kassar. Där ramslöken trivs verkar den sprida sig ohejdat.
På hemvägen besökte vi Caféet i Blomberg, där dom serverade ramslökssoppa med ramslöksbröd och skörost med ramslök.
Det blev en härlig och god utflykt och Silverpilen doftar ljuvligt av ramslök 😊

/Désirée

• Redigerat 2025-05-09 18:54 av DesK
Carmarino
1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

För tredje året i rad arrangeras Ramslökens dag, 21 maj, på Kinnekulle. I år har den utvecklats och invigningen kommer vara vid Hellekis Trädgårdscafé & Kök. Det blir bland annat matupplevelser runt om på Kinnekulle och en ramslökspromenad i den vackra omgivningen med överraskande inslag
DesK
1

Ha ha 😁 Då gör det ju inget att vi lägger till ytterligare en dag 😉

/Désirée

Carmarino
1

#2: Ju fler desto bättre. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu har jag tagit hand om hälften av ramslöken 😊 Det mesta hackar jag rätt grovt och fryser i påsar. Smidigt att ta fram till pesto, salt, soppa, smör m m 😊

/Désirée

Carmarino
1

#4: Du gör väl kapris på fröna också? 😊

https://recept.svt.se/ramslokskapris

DesK
1

#5 Tack för tipset, vet inte om det blir frön när dom är plockade och står i vatten.

/Désirée

DesK
1

Hittade en bra tysk sida med många intressanta recept 😊
https://www.chefkoch.de/rs/s0/b%C3%A4rlauch/Rezepte.html

/Désirée

Bärlauch - Wir haben 2.069 raffinierte Bärlauch Rezepte für dich gefunden! Finde was du suchst - appetitlich & phantastisch. Jetzt ausprobieren mit ♥ Chefkoch.de ♥.