Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 316 ggr
Staffan
2

Ätmogen avokado, hur välja?

Att köpa avokado är ganska ofta svårt. Ibland råkar man besöka butiken vid rätt tillfälle när det finns många som är lagom mjuka, men för det mesta är merparten på tok för hårda och de resterande har andra kunder redan klämt sönder helt.

Något som stör mig är att det numera säljs vad som kallas "ätmogen avokado" på två- eller trepack. Ganska ofta är även dom här stenhårda. Borde ju vara kriminellt… :)

Jag tycker jag är rätt bra på att pricka rätt men det känns trots det som att typ en av tre hamnar i komposten för att den är förstörd på något sätt.

Har ni något trick för att välja avokado?

// Staffan

[Undertaker]
1

Hur de känns:

• Inga mjuka fläckar
  • Inte stenhårda
  • Inte helmjuka

Sedan där den plockats av grenen finns oftast en ”knopp” kvar. Bryter man av den och den är grön behöver den några dagar till, är den ljusbrun är den ätmogen.

Det kombinerat med hur avokadon känns hjälper enormt.

Dock tycker jag att det är nästintill omöjligt att finna bra avokados i Sverige. Där jag bor är för det mesta 7 av 10 bra. I Sverige känns det som om det är 1-2 av 10.

Maria
1

Jag har aldrig hittat något knep.
Känns som lotteri.

/Maria

[Flodbis]
1

Jag köper avokado i nät, man får med sig ett dussin och de är alla stenhårda. Sen har man dem i kylskåpet några dagar så går de äta, märker man att de börjar ta slut köper jag en ny nätpåse med avokado så får de ligga och mogna tills den nuvarande blivit uppäten. I princip köper jag dem lite i "förskott"

Går också bra att köpa fryst avokado, den är alltid mogen.

DesK
1

Visst är det ofta lite knepigt med avokado. Ett knep med stenhård avokado är att lägga den i en påse med ett äpple, då mognar den lite fortare. Avokado i nät kan vara rätt vanskligt, jag har hittills alltid fått tag på bra avokado på Lidl, inte behövt kasta en enda, som jag har köpt där.

/Désirée

snowy00
1

Flodbis sätt tycker jag är det bästa. Att köpa dem lite i förskott och låta de "mogna" hemma… Ibland gör jag liknande med bananer också. Köper lite hårda/omogna/gröna om de ska ligga ett tag innan de blir uppätna.

MonicaLagerquist
1

Jag köper fryst avokado.

Stolt ägare till tre La permer

Sindri
2

SNÄLLA! Ta inte bort knoppen som sitter kvar på avocadon, då mognar den inte på rätt sätt och får bruna strimmor in i frukten. Det har jag lärt av en vän som är odlare. Han är alltid väldigt noga med att knipsa av stjälken 1 - 1,5 cm från frukten.
Jag köper aldrig avocado utan "navelsträng". Och bara från Spanien, och Lidl är bra på att köpa därifrån länge på säsongen. I Spanien kan man numera köpa närodlad avocado in i juni.
Jag köper bara stenhårda, gröna frukter. De ligger i en skål och mognar eftersom, vi tar dem när knoppen blivit brun eller ramlat av och skalet är grönsvart.
Delad avocado sparas i kylskåp med kärna och skal kvar - gärna i avocadoskål.
Om fler avocados börjar mogna för fort kan man också lägga in dem i kylskåp.

Skall man tillaga avocadon på något sätt och sätta till andra ingredienser så duger den frysta bra.

Staffan
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En sån här skulle ju vara praktisk om den fungerade… :)

// Staffan

Staffan
1

#3 Flodbis

Har för mig att jag läst att det finns en risk att avokado kan bli mer "trådig" om den förvaras i kylskåp, undrar om det kan stämma?

#6 MonicaLagerquist

Ska faktiskt ge det en chans. Om den är bra så är det ju otroligt praktiskt.

// Staffan

[Flodbis]
1

#9: Det är inget jag har märkt i alla fall. När avokadon varit trådig för mig så har den alltid varit övermogen eller på gränsen till dålig. Jag har aldrig själv haft en trådig och ätmogen avokado 🤔

Är detta något du oroar dig för kan du köpa dem i förskott men förvara dem i rumstemperatur, de kommer dock mogna snabbare så det förutsätter att du äter avokado rätt ofta 🙂

• Redigerat 2025-04-29 21:02 av [Flodbis]
Sindri
1

#9: Ta bort den lilla "navelstumpen" i förtid så blir den trådig och får svarta streck. Alltså; var rädd om den lilla stumpen.
Jag flög hem 11 st avocados idag (i incheckad väska) och varenda en hade sin navelstump var. 👍

Staffan
2

#11 Flög hem 11 avokados? Hade du abonnerat ett Cessnaplan från Equador? ;)

Sindri
2

Nä, skickade dem i mitt lilla privatjet från Spanien 😁
Synd att vi måste importera avokado så långt ifrån när det finns så mycket på närmare håll. Jag köper aldrig såna. Hoppas på lång avokadosäsong från Spanien i vinter - det är rekordblomning på avocadoträden nu, antagligen på grund av allt i regn i vinter.

Staffan
2

#13 Sindri

Varför skaffar du inte ett privattåg istället, om nu nu har så mycket pengar? Det är ju mycket miljövänligare… ;)

(Hoppas att ironin framgår…)

Låter lovande med rekordblomning - men säger egentligen blomningen någonting om hur skörden kommer bli?

// Staffan

Sindri
2

#14: Nä, men det är väl mycket flashigare med privatjet. 😂

Givetvis vet man inte säkert hur det blir med skörden, mycket annat kan ju gå fel på vägen, men avokadoodlarna är lyriska och hoppas att det blir så bördigt som det ser ut nu.

Staffan
2

avokado.jpg

Ibland går det fort när man beställer saker på nätet. Den här bilden tog jag nu ikväll på Coop i Bromma. Kändes som att den fungerade hyfsat bra faktiskt :)

// Staffan

Sindri
1

Haha, jag hörde just på radion om någon som hade en sådan i sin affär.
Det verkar helt osannolikt. Vad ser apparaten? Och hur?
Nu köper jag aldrig avokado i Sverige längre, men hoppas i alla fall att "förståsigpåare" slutar sabba avokados genom att peta bort den lilla navelstumpen.

Staffan
1

#17 Du ser, allt är inte AI… ;)

Antar att den gör en liten ultraljudsbehandling på avokadon? Eller kan någon komma upp med en bättre teori? :)

[Undertaker]
2

#18:

För att skannern ska funka trycker du upp avokadon du har valt mot skannern. Ett ljus skjuts ut och den berättar för dig hur mogen eller omogen den är. – Det är fyra olika resultat man kan få, säger Simon Thörnqvist. Butiken i Karlstad är en av tre i landet som testar skannern.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/avokadoskanner-stoppar-svinnet-i-mataffarer#

Du har kanske köpt en avokado i affären någon gång för att när du sen kommer hem märka att den är alldeles för hård eller mjuk. En ny manick ska förhoppningsvis minska problemet. – Vi slänger mindre avokado, säger Simon Thörnqvist, frukt- och grönt ansvarig på butiken i Bergvik som installerat den nya skannern.
[Undertaker]
4

#17: Jag som ända ”förståsigpåare” i denna tråd har aldrig haft problem med en trådig avokado med de tricket.
Enbart på avokados med och utan knopp som varit snäppet övermogna och där jag vid köpet redan känt att det är en vild chansning.

Men vad vet lilla jag.

Removing the stem can be a good way to assess ripeness, but it doesn't trigger ripening or cause the formation of stripes. If the stem comes off easily and the flesh underneath is bright green or yellow, the avocado is likely ripe.

[Undertaker]
1

#20: Lite mer info:
Ripening is a natural process:
Avocados ripen naturally after being harvested, and the ripening process involves changes in their chemical composition and texture.

Stem test:
The stem test is a way to gauge the ripeness of an avocado by checking if the stem comes off easily and if the flesh underneath is a good color.

Oxidation:
Removing the stem exposes the flesh to oxygen, which can cause oxidation and discoloration. While oxidation can cause browning, it doesn't cause the formation of stripes.

Och till dig käraste Sindri.
Stripes are natural:
The brown, stringy fibers (vascular bundles) that may be present inside an avocado are a natural part of the fruit's structure and are not a sign of ripeness or overripeness.

Sindri
1

#20: Hur menar du?
Om du själv köper den avokado du petat bort stumpen på och äter den så har den inte hunnit bli trådig, men alla de som folk ratar när de petat bort stumpen ligger och blir trådiga och trista.
Och som alla frukter rullar runt i diskarna är det inte konstigt att många stumpar trillar av p g a den omilda behandlingen.
Du skulle se min vän handskas med sina avokados när han skördar dem, lägger försiktigt ner dem i korgen, klipper så det blir en exakt lagom stump kvar.

Sindri
1

#21: I Spanien har jag aldrig någonsin fått en avokado med trådar i.

[Undertaker]
2

#22: The presence of brown or fibrous stripes—often referred to as "fiber stripes"—in avocados is not caused by removing the stem or tip of the fruit. These internal features are natural components of the avocado's structure and are influenced by various factors during the fruit's growth and post-harvest handling.

Understanding Fiber Stripes in Avocados
  • Vascular Bundles: The fibrous strands observed in avocados are known as vascular bundles. These structures function similarly to veins in humans, transporting water and nutrients throughout the fruit. Their visibility can vary based on several factors, including the age of the tree and storage conditions. (EatingWell, Food52)

• Tree Maturity: Avocados harvested from younger trees are more likely to exhibit pronounced vascular bundles, resulting in a stringier texture. As trees mature, the occurrence of these fibers tends to decrease. (EatingWell)

• Storage Conditions: Exposure to cold temperatures for extended periods can lead to chilling injuries in avocados. This can cause the vascular tissues to become more prominent or discolored, a condition sometimes referred to as vascular browning. (Hass Avocado Board)

• Overripening and Bruising: Avocados that are overripe or have been subjected to physical stress may develop brown, stringy fibers. This is due to the breakdown of the fruit's internal structures over time or from handling damage. (Seasoned Advice)

Conclusion

In summary, the fibrous stripes found within avocados are natural and result from the fruit's vascular system, tree maturity, storage conditions, and handling practices. They are not caused by the removal of the stem or tip of the avocado. While these fibers may affect the texture, they are generally safe to eat and do not indicate spoilage.

For a visual explanation of these fibrous strands in avocados, you might find the following video informative:

What's That String In My Avocado? | Food 101 | Well Done

Att peta bort stumpen har 0 sammanhang med trådigheten är det jag säger.

Avocados are packed with antioxidants, healthy fats, vitamins and minerals. But have you ever noticed those weird strings?! Sometimes the flesh is a darker b...
Sindri
2

#24: Haha, vilken vetenskap. 😊 Ok, jag ger mig - skall aldrig mer skylla bruna trådar på frånvaro av navelstumpen. Men jag tror fortfarande på vikten av att låta den sitta kvar. När den faller av sig själv då äter jag avokadon.