Matlust iFokus

Matlust

Etiketttips
Läst 121 ggr
Staffan
2

Göra egen majonnäs

Är det många av er som brukar göra egen majonnäs? Jag får erkänna att jag aldrig ens testat. Visst är det ganska enkelt? Brukar ni bara göra så mycket som ni behöver till dagens meny eller sparar ni det som blir över? Hållbarheten borde väl bli kortare än äggen annars skulle haft?

// Staffan

• Redigerat 2025-04-25 11:23 av Staffan
Maria
1

Jag brukar göra egen när vi ska ha skaldjur t.ex.

Annars köper jag Hellmans. Bra då man inte behöver så mycket och håller länge.

/Maria

Fridaaaa
0

Har försökt men inte blivit lika gott tycker jag :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

johan
1

Jag har gjort det ett par gånger. Tycker inte det blir så mycket bättre att det är värt besväret, även om det inte är så svårt.

Egen bea gör jag dock ganska ofta. Tycker om att man då kan bestämma själv hur syrlig och hur mycket dragon man vill ha den.

Mvh // Johan

Maria
1

#3 När det gäller bea håller jag med dig.

/Maria

Staffan
1

#3 Får erkänna att jag inte testat det heller. Andra såser gör jag däremot för det mesta från grunden.

Om du postar en tråd med hur man ska göra så kommer jag ge det en chans :)

// Staffan

DesK
3

Va? Finns det färdig majonnäs att köpa? 😉😎
Jag gör oftast egen majonnäs, tycker att den har skapligt bra hållbarhet. Om du har en stavmixer går det fort och lätt. Du knäcker ned ett ägg i en hög smal bunke eller glasskål, tillsätter senap, vinäger eller citronjuice, lite salt och peppar, häller på ca 2 dl neutral olja. Sätter ned mixerstaven i botten av bunken, startar på full fräs och drar sakta upp mixerstaven, voilà majonnäsen är färdig 😊 Jag gör den oftast neutral och tillsätter olika smaker efter vad jag ska ha majonnäsen till. Smart att ha en hög smal glasbunke, då ser du hela processen. Annars går det nästan lika lätt att göra med hjälp av en elvisp också. Då blandar du ägg med senap, vinäger, salt och peppar i en bunke. Sätter ned vispen i skålen, vispar ihop och börjar sakta hälla i neutral olja.
Det går också bra att göra på samma sätt i en matberedare eller för hand 😊
Viktigt är att alla ingredienser har samma temperatur, så om äggen förvaras i kylen, knäck ned det i bunken ca 20-30 minuter innan du vevar ihop din majonnäs.

/Désirée

• Redigerat 2025-04-25 13:49 av DesK
Garm
3

Jag gör egen majonnäs, precis som DesK.

Att ha samma temperatur på alla ingredienser är att föredra, så jag låter allt vara rumstempererat innan jag mixar ihop min majonnäs.

Jag tycker egengjord smakar väldigt mycket bätter än den köpta.

Sindri
2

Så himla gott med egen. Och inte massa tillsatser. Jag köper visserligen en ekologisk, men faller andan på gör jag egen. Lätt att göra aioli av det som blir över - då håller det länge.

CasaRamon
2

Jag häller 2 dl rapsolja i en burk.
1 ägg, direkt från kylen.
2 tsk dijonsenap
2 tsk äppelcidervinäger
lite peppar
fryst dill
Mixar 1-2 minuter och har ett supergod dillmajonäs. .
Bara att sätta locket på. Håller länge i kylen.

Staffan
2

#6 DesK #9 CasaRamon

De där lät som goda & enkla recept som jag vill testa - tack! :)

// Staffan