Laga mat tillsammans med barn
Inspirerad av Staffans tråd om att odla med barn kom jag att tänka på att mina barn alltid var med i köket från första dagen 😊 På den tiden hade vi ganska små och enkla bilbarnstolar, som fick plats på våra köksbänkar. Så barnen kunde sitta i sin stol och titta på medan jag lagade mat. Så snart dom blev stora nog, så fick dom provsmaka maten tillsammans med mig.
När dom kunde gå, så stod dom på en stol bredvid mig och hjälpte till med att röra och blanda i skålar och grytor och provsmaka, så klart 😊 När jag bakade fick dom alltid en liten degklump att forma som dom ville.
Detta skapade god matro och ett naturligt förhållande till maten som vi åt. Visst fanns det saker som dom inte gillade, t ex inlagd sill, men dom tyckte ändå att det var roligt att hjälpa till med inläggningen 😊
Så släpp in barn och barnbarn i köket, det ger så mycket matglädje 😊
Här hemma lagar vi också mat tillsammans ibland, så bjuder på en grillbild från förra sommaren på några av mina vuxna bonusbarn 😊
/Désirée
- Redigerat 2025-04-23 18:46 av DesK
Min sons första matlagningsjobb var att sitta på bänken bredvid spisen och smälta smör i stekpannan 😉
Sedan blev det mer omfattande. Han hade en ganska slö kniv och han var både stolt och försiktig.
Idag älskar han att laga mat🙂
/Maria
Jag kan intyga att det gjorde otroligt mycket för mig att som barn bli bemött med glädje och involveras när jag visade intresse för att laga mat för pappa.
Idag har jag ett enormt intresse av att laga mat, älskar att göra saker ifrån grunden och strävar mot att äta så nyttigt som möjligt. Experimenterar gör jag konstant och recept följer jag extremt sällan. Min egen receptsamling är nu stor.
Hade inte min pappa tagit tillvara på min nyfikenhet och intresse så hade jag kanske blivit en tråkig spaghetti och köttfärssås eller falukorv med makaroner varje dag-lagare :)
#2 Så fint och trevligt att läsa. Du får mer än gärna berätta om dina matäventyr här 😊
/Désirée
#3 Det borde jag göra! Det är en sådan sak som lätt blir "jag borde göra det någon gång" och glöms bort.
#4 Du får försöka få tummen ur! 😉
/Désirée
Våra barn har alltid varit med i köket, det har varit väldigt roligt. Vår äldsta kunde alla ingredienser till köttfärssås är han var knappt 2 år. Han stod på sin Tripp-trappstol och rörde i grytan - glömmer det aldrig.
De yngsta sköter fortfarande en del av julbaket.
Alla barnen kan laga mat, men alla är inte så roade av det, men de har alltid varit duktiga med matlådor i plugg och på jobb, det gläder mig.
När vår son var gammal nog fick han fixa eget mellanmål eller lunch.
Min mamma var helt förfärad över att pojken fick ordna mat själv.
Jag själv hade noll i matkunskap när jag flyttade hemifrån.
/Maria
Vi bjuder in att sonen kan vara med men han tröttnar snabbt, så han är oftast inte med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De gånger Otis vårt barnbarn är här så får han vara med och laga mat.
Han brukar vara smakråd också och får testa om det är lagom kryddat osv.
/Maria