Blä för zuccini & aubergine!
Är jag ensam om att avsky zuccini och aubergine?
Tycker inte om den i någon form, allra minst när de varit i ugnen.
Roliga att odla är dom däremot… :)
// Staffan
Vill inte påstå att jag älskar dessa två, men jag brukar göra vad som kallas "falsk potatissallad". Istället för potatis så använder jag då zuccini. Riktigt gott. Aubergine, är ingen favorit.
Det är väldigt praktiska grönsaker och man kan laga mycket gott av dem, olika grönsaksröror t.ex.
Främst gillar jag squash. De brukar ge bra skörd med liten insats.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#2 Där har du en poäng. Det är nog det enda stället jag kan tänka mig de här grönsakerna, typ en ratatouille. Om det är liiite… :)
- Redigerat 2025-04-23 13:32 av Staffan
OJ, några av mina älsklingsgrönsaker. Man kan odla aubergine också i Sverige, även utan växthus.
Du måste bara har ätit dem fel tillagade.
1) Prova att skiva aubergine, salta och låt ligga ett par timmar. Torka av vätskan. Lägg på en ugnsplåt och pensla sparsamt med olivolja. Rosta i ugnen på ca 200 grader, kanske 20 minuter, kolla noga. De skall bli lite krispiga. Supergott till kyckling och fläsk. Jag kan äta dem som chips.
2) Dela auberginen längs med i två halvor, salta och låt dra ur lite. Torka av, pensla lät med olivolja. rosta i ugn på 175 grader, kanske 30 minuter, känn att den är mjuk hela vägen. Ta ut och låt svalna. Gröp ur köttet med en sked, mixa det med salt. Lägg i en skål, blanda i riven (eller pressad) vitlök, salt, peppar, lite olivolja och blanda sedan med grekisk yoghurt. En härlig röra som passar till fläsk- och lammkött. Man kan krydda med olika örter som man tycker passar till.
3) Squash kan jag äta isätället för gurka, den är god rå, den kan också ersätta gurka i tsatziki.
4) Dela den på längden, salta och låt vätska ur som med auberginen. Skär skåror tvärs över som inte når ända ner. Pensla med lite olivolja, rosta i ugnen på ca 200 grader tills den får färg. Passar till allt utom fisk.
5) Skär i skivor, lägg i t ex en traktörpanna på medelvärme, låt den vätska ur lite, lägg sedan i smör och höj värmen lite så den bryner, salta. Tillsätt riven eller krossad vitlök och fräs en stund till.
6) Istället för ratatouille på plattan kan man rosta allt i ugnen. Aubergine, squash, paprika, lök, vitlök, tomat - vad man gillar. Lägg på en plåt och rosta i ugnen.
Passar till allt.
Våga prova!
#5 Håller med.
/Maria

#4 Tack för uppbackningen - beklagar gårdagen! ;)
Det kanske är lite som med messmör; antingen så älskar man det eller så hatar man det. Eller hur var det reklamen sa? :)
Jag gillar båda och brukar odla zuccini, funderar på om jag ska ge mig på aubergine också. Fermenterade auberginerullar gjorde jag förra året, dom var försvinnande goda 😋
Om man inte vill ha så många zuccinifrukter, så kan man fritera blommorna, det är också gott 😋
/Désirée

Om ni är då ger er på att odla zucchini, testa att äta dem råa precis efter att blomman har släppt när de är runt 10-15 cm stora. Då är de riktigt goda! Fick även tips från en ingifta släkting från Thailand att woka dem i ungefär samma storlek. Hon kunde inte för sitt liv förstå varför vi envisades med att ta dem så sent 😂
Jag syltade zucchini förr. Jättegott.
I Grekland åt jag friterade ostfyllda zucciniblommor. Jättegott det också.
/Maria