Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatprattips
Läst 84 ggr
DesK
2025-04-15 19:01
3

Utemat och campingmat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mat smakar ju ofta så gott när vi äter utomhus 😊 Genom åren har båt- och campingliv funnits med mig. Maten har ofta varit en betydande del av utelivet. Allt från fars härliga grillfester med grillat och sallader av många slag, till mina egna turer med mest grytor, när jag varit själv med hundarna. Gillar alla former av s k one-potgrytor, dessa funkar ju särskilt bra om vi bara har en låga att laga mat på.
Tänk en varm och mustig gulasch, en kylig kväll, eller en underbar sallad en varm sommardag.
På bilderna syns mina inspirationskällor för utemat. Den äldsta, Ät gott i båt, torp och tält köpte jag på bokrean på 1980-talet. Hanna Olvenmarks Utemat fick jag när den var helt nyutgiven. Hanna driver också den riktigt treevliga och bra bloggen Portionen under tian. Vanlife kokboken fick jag nyligen av mina killar. Alla tre böckerna har många bra tips på mat som blir god och funkar med knappa förvaringsmöjligheter och 1-2 lågor för matlagning.
Ofta är vegetarisk mat lättare att ha med ut i naturen, kanske med tillskott av något grillat.
Vad för utefavoriter har ni?

/Désirée

• Redigerat 2025-04-15 19:39 av DesK
Maria
2025-04-15 19:05
2

Jag har ju seglat en del och då har det blivit fisk av olika slag.
Campat och paddlat har jag också gjort men jag minns faktiskt inte riktigt vad vi åt. Vi grillade i alla fall 😊

/Maria

DesK
2025-04-21 18:57
1

#1 Numera finns det ju ofta anlagda grillplatser på såväl campingplatser, som ställplatser och i naturhamnar.

/Désirée